نویسنده : مجاهد دین
شبهه شیعه: شما ها که انقدر استناد میکنید به ام کلثوم و دامادی عمر بن خطاب، میتونید یک سند صحیح از صحاح ششگانه بفرستید که ام کلثوم همسر عمر دختر امام علی بوده؟
پـــــاســــخ:
الحمد لله رب العالمین والصلاه والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن اهتدى بهداه؛ أما بعد:
ازدواج عمر فاروق رضی الله عنه با دختر علی بن ابی طالب رضی الله عنه، یکی از مسلّمات است که جز نادان و جاهل آن را انکار نمیکند.
در کتب اهل سنت در صحیح ترین کتاب بعد از قرآن، یعنی صحیح بخاری، روایتی هست که اشاره به این دارد که ام کلثوم دختر علی، همسر عمر بن خطاب بوده است؛ و اینک نص روایت:
«عنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ – رضی الله عنه – أَنَّهُ قَسَمَ مُرُوطًا بَیْنَ نِسَاءٍ مِنْ نِسَاءِ الْمَدِینَهِ فَبَقِیَ مِرْطٌ جَیِّدٌ، فَقَالَ لَهُ بَعْضُ مَنْ عِنْدَهُ: یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ، أَعْطِ هَذَا ابْنَهَ رَسُولِ اللَّهِ – صلى الله علیه وسلم – الَّتِی عِنْدَکَ یُرِیدُونَ أُمَّ کُلْثُومٍ بِنْتَ عَلِیٍّ، فَقَالَ عُمَرُ: أُمُّ سَلِیطٍ أَحَقُّ. وَأُمُّ سَلِیطٍ مِنْ نِسَاءِ الأَنْصَارِ مِمَّنْ بَایَعَ رَسُولَ اللَّهِ – صلى الله علیه وسلم – قَالَ عُمَرُ: فَإِنَّهَا کَانَتْ تَزْفِرُ لَنَا الْقِرَبَ یَوْمَ أُحُدٍ». (بخارى:۲۸۸۱)
ترجمه: از عمر بن خطاب – رضی الله عنه – روایت است که او، پارچههایی را میان تعدادی از زنان مدینه، تقسیم کرد و یک قطعه پارچه خوب، باقی ماند. یک نفر که آنجا بود، گفت: ای امیر المؤمنین! این را به همسرت؛ دختر رسول خدا – صلى الله علیه وسلم – ؛ بده. و منظورش ام کلثوم دختر علی بن ابی طالب – رضی الله عنه – (نوه رسول خدا – صلى الله علیه وسلم – ) بود. عمر گفت: ام سلیط مستحق تر است. چرا که روز احد برای ما مشک های پر از آب می آورد. گفتنی است که ام سلیط، یکی از زنان انصار بود که با رسول الله – صلى الله علیه وسلم – بیعت کرده بود.
در روایت دیگر که در مصادر مختلفی تخریج شده است، دربارۀ خواندن نماز میت بر ام کلثوم میباشد که در آن اشاره شده است که ام کلثوم دختر علی، همسر عمر بن خطاب است که از او پسری به نام زید نیز به دنیا آمده است، چنین آمده است و متن ذیل از نسائی است:
«أنَّ ابنَ عمرَ صلَّى على تِسعِ جنائزَ جمیعًا ، فجعلَ الرِّجالَ یلونَ الإمامَ ، والنِّساءَ یلینَ القبلهَ ، فصفَّهنَّ صفًّا واحدًا ، ووُضِعت جِنازهُ أمِّ کلثومِ بنتِ علیٍّ ، امرأهِ عمرَ بنِ الخطَّابِ ، وابنٍ لها یقالُ لهُ : زیدٌ ، وُضِعا جمیعًا . والإمامُ یومئذٍ سعیدُ بنُ العاصِ ، وفی النَّاسِ ؛ ابنُ عمرَ ، وأبو هریرهَ ، وأبو سعیدٍ ، وأبو قتادهَ ، فوضعَ الغلامُ مِمَّا یلی الإمامَ . فقالَ رجلٌ : فأنکرتُ ذلکَ ، فنظَرتُ إلى ابنِ عبَّاسٍ ، وأبی هریرهَ ، وأبی سعیدٍ ، وأبی قتادهَ فقلتُ : ما هذا ؟ قالوا : هیَ السُّنَّهُ».
- الراوی: نافع مولى ابن عمر. المحدث: الألبانی. المصدر: صحیح النسائی. الجزء أو الصفحه: ۱۹۷۷ حکم المحدث: صحیح
- الراوی: عبدالله بن عمر. المحدث: الألبانی. المصدر: أحکام الجنائز. الجزء أو الصفحه: ۱۳۲٫ حکم المحدث: إسناده صحیح على شرط الشیخین
- الراوی: عبدالله بن عمر. المحدث: ابن حجر العسقلانی. المصدر: التلخیص الحبیر. الجزء أو الصفحه:۲/۷۱۶٫ حکم المحدث: إسناده صحیح
- الراوی: نافع مولى ابن عمر. المحدث: ابن القیم. المصدر: تهذیب السنن. الجزء أو الصفحه:۲/۴۲۲ حکم المحدث: إسناده صحیح
اما در کتب شیعه:
روایت در کتب شیعه آنقدر زیاد است که در شمار نمیآید، ولی من تنها یک روایت از صحیح ترین کتب شیعه یعنی کافی نقل میکنم:
محمد بن یحیى وغیره عن أحمد بن محمد بن عیسى عن الحسین بن سعید عن النضر بن سوید عن هشام بن سالم عن سلیمان بن خالد قال: سألت أبا عبد الله علیه السلام عن امرأه توفى زوجها أین تعتد فی بیت زوجها تعتد أو حیث شاءت؟ قال: بلى حیث شاءت ثم قال: إن علیا علیه السلام لما مات عمر أتى أم کلثوم فأخذ بیدها فانطلق بها إلى بیته ».
ترجمه: «سلیمان بن خالد میگوید: از امام صادق پرسیدم زنی که همسرش وفات کند باید در خانهاش (عده) بنشیند یا هر جایی که خواست؟ فرمود بلکه هر جائیکه خواست. علی، هنگامی که عمر وفات کرد، ام کلثوم را با خود به خانه خودش برد».
نام کتاب : الکافی- ط الاسلامیه، نویسنده : الشیخ الکلینی، جلد : ۶ صفحه : ۱۱۵-۱۱۶
مجلسی هم این روایت را صحیح میداند و میگوید: الحدیث الثانی : صحیح.