ابعاد مختلف زندگی عمرو بن عاص پیش از اسلام

در تاریخ پیرامون ابعاد مختلف زندگی عمرو بن عاص پیش از اسلام، می آید:

وی از جنگجویان و قهرمانان قریش در جاهلیت بود که در میان آنان نیز به همین صفات یاد می شد. شاعر بود و از جمله سر سخت ترین افراد نسبت به پیامبر (ص) و اسلام و مسلمانان و مشهور به زیرکی و دانایی و درستکاری و برخورد شایسته با سران بزرگ قریش. کما اینکه در زمره با استعداد ترین و باهوش ترین فرماندهان و برجسته ترین سیاستمداران قریش بود.

اما علی رغم تمامی این کفایتها و توانایی ها، در جبهه گیری و عداوت علیه اسلام و مسلمانان، به بن بست خورد. همین مسئله (نا کام ماندن در نابوی اسلام و مسلمانان) کافی بود تا در نادرست بودن عقاید و افکار خویش تجدید نظر نماید و در حقانیت پیامبر (ص) و کسانی که به او گرویده اند، خود را متقاعد بسازد.

از این رو با تمام وجود و همه تن به سوی آیین جدید، تغییر عقیده داد. دگرگونی و تحولی که در نتیجه اقناع درونی (بر اثر عدم موفقیت در سرکوبی دین اسلام و پیشرفت روز افزون آن علیرغم مخالفت شدید) به وقوع پیوست. نه تحولی که بر مبنای دلسوزی و علاقه قلبی صرف شکل گرفته باشد.

این تحول عظیم برای همیشه به رابطه عمرو بن عاص (رض) با عقاید شرک آمیز و مشرکین پایان داد.

و نیز می آید وی از جمله معدود افرادی است که از تاریخ سرشناسی در جاهلیت برخوردار بوده است.

و آنچه از آثار و خدماتی که پس از اسلام در زندگی اسلامی اش از خود بر جای گذاشته و در تاریخ به ثبت رسانده بر این تاریخ درخشان می افزاید.

مقاله پیشنهادی

فضیلت مهاجران و انصار

الله متعال می‌فرماید: ﴿لِلۡفُقَرَآءِ ٱلۡمُهَٰجِرِینَ ٱلَّذِینَ أُخۡرِجُواْ مِن دِیَٰرِهِمۡ وَأَمۡوَٰلِهِمۡ یَبۡتَغُونَ فَضۡلٗا مِّنَ ٱللَّهِ وَرِضۡوَٰنٗا …