آﯾﺎ ﺻﻠﻮﺍﺕ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻥ ﺑﺮ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﺗﺎﺑﻌﯿﻦ ﺑﺪﻋﺖ ﻧﯿﺴﺖ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻣﺤﻤﺪ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭآﻟﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺁن رﺍ ﺫﮐﺮ ﻧﮑﺮﺩﻩ؟

ﺍﻟﺤﻤﺪﻟﻠﻪ

ﺻﻠﻮﺍﺕ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻥ ﺩﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺮ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﻭ ﺗﺎﺑﻌﯿﻦ ﺩﺭ ﺷﺮﻉ ﻭﺍﺭﺩ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺯﯾﺮﺍ ﺩﺭ ﻫﯿﭽﯿﮏ ﺍﺯ ﺻﯿﻐﻪ ﻫﺎ ﻭ ﺍﻟﻔﺎﻅ ﺻﻠﻮﺍﺕ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﺣﺎﺩﯾﺚ ﺻﺤﯿﺢ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻟﻔﻆ ﺗﺎﺑﻌﯿﻦ ﻭ ﺣﺘﯽ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻬﻢ ﻧﯿﺰ ﺩﺍﺧﻞ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﻧﺪ، ﺍﺯ ﺍﯾﻨﺮﻭ ﺟﺎﯾﺰ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﻧﻤﺎﺯ ﻭ ﺩﺭ ﺗﺸﻬﺪ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺻﻠﻮﺍﺕ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻧﯿﺰ ﺩﺍﺧﻞ ﻧﻤﻮﺩ.

ﺍﻣﺎ ﺟﺎﯾﺰ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺧﺎﺭﺝ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺮ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﻭ ﺗﺎﺑﻌﯿﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﺗﺎ ﺭﻭﺯ ﻗﯿﺎﻣﺖ، ﺩﻋﺎﯼ ﺻﻼﺓ ﻭ ﺳﻼﻡ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ،

ﻣﺜﻼ ﮔﻔﺖ : ‏« ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻋﻠﯽ ﻣﺤﻤﺪ ﻭﻋﻠﯽ ﺁﻟﻪ ﻭﺃﺻﺤﺎﺑﻪ ﻭﺍﻟﺘﺎﺑﻌﯿﻦ ﻟﻬﻢ ﺑﺈﺣﺴﺎﻥ ﺇﻟﯽ ﯾﻮﻡ ﺍﻟﺪﯾﻦ ‏»

ﺍﯾﻦ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺩﺭ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﯾﮏ ﺩﻋﺎ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ
ﺩﻋﺎ ﻭ ﺗﺴﻠﯿﻢ ﺑﺮ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮﺵ ﻭ ﻧﯿﺰ ﺑﺮ ﯾﺎﺭﺍﻥ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﺍﺗﺒﺎﻉ ﺁﻧﻬﺎ ﺗﺎ ﺭﻭﺯ ﻗﯿﺎﻣﺖ ﮐﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﺣﺎﻝ ﻣﺎ ﻣﻮﻣﻨﯿﻦ ﻫﻢ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ،ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ .

 ﻭ ﺍﯾﻦ ﺍﻣﺮ ﺑﺪﻋﺖ ﻧﯿﺴﺖ ﺯﯾﺮﺍ ﺩﻋﺎ ﮐﺮﺩﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ ﺩﺭ ﺧﻮﺩ ﺗﺸﻬﺪ ﻫﻢ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ، ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ ﺩﺭ ﺗﺸﻬﺪ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻧﯿﻢ ‏« ﺍﻟﺘّﺤﯿﺎﺕﻟﻠﻪ، ﻭ ﺍﻟﺼّﻠﻮﺍﺕ ﻭ ﺍﻟﻄّﯿﺒﺎﺕ، ﺍﻟﺴّﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏ ﺃﯾﻬﺎ ﺍﻟﻨّﺒﯽ ! ﻭ ﺭﺣﻤﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺑﺮﮐﺎﺗﻪ، ﺍﻟﺴّﻼﻡ ﻋﻠﯿﻨﺎ ﻭ ﻋﻠﯽ ﻋﺒﺎﺩ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺼّﺎﻟﺤﯿﻦ، ﺃﺷﻬﺪ ﺃﻥ ﻻﺇﻟﻪﺇﻻﺍﻟﻪ، ﻭ ﺃﺷﻬﺪ ﺃﻥ ﻣﺤﻤﺪﺍً ﻋﺒﺪﻩ ﻭ ﺭﺳﻮﻟﻪ ‏».

ﺷﯿﺦ ﺍﺑﻦ ﻋﺜﯿﻤﯿﻦ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ : ” ﺻﻠﻮﺍﺕ ﺑﺮ ﻏﯿﺮ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮﺍﻥ، ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ ﺑﺮ ﭘﯿﺮﻭﺍﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺎ ﻧﺺ ﻭ ﺍﺟﻤﺎﻉ ﺟﺎﯾﺰ ﺍﺳﺖ ‏( ﻣﺜﻼ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﻮﺩ : ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻭﻋﻠﯽ ﺁﻟﻪ ﻭﺻﺤﺒﻪ ﻭﺳﻠﻢ ‏)
ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺻﻠﻮﺍﺕ ﺑﺮ ﻏﯿﺮ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺷﺨﺺ ﻣﻌﯿﻨﯽ، ﺑﯿﻦ ﺍﻫﻞ ﻋﻠﻢ ﺍﺧﺘﻼﻑ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺁﯾﺎ ﺟﺎﯾﺰ ﺍﺳﺖ ﯾﺎ ﺧﯿر؟

ﺻﺤﯿﺢ ﺁﻧﺴﺖ ﮐﻪ ‏( ﺑﺮﺍﯼ ﺷﺨﺺ ﻣﻌﯿﻦ ﻧﯿﺰ ‏) ﺟﺎﯾﺰ ﺍﺳﺖ، ﻣﺜﻼ ﺑﻪ ﺷﺨﺺ ﻣﻮﻣﻨﯽ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﻮﺩ :
” ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ “، ﺯﯾﺮﺍ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺗﺒﺎﺭﮎ ﻭ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﺑﻪ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻓﺮﻣﻮﺩ :

‏« ﺧُﺬْ ﻣِﻦْ ﺃَﻣْﻮَﺍﻟِﻬِﻢْ ﺻَﺪَﻗَﺔً ﺗُﻄَﻬِّﺮُﻫُﻢْ ﻭَﺗُﺰَﮐِّﯿﻬِﻢْ ﺑِﻬَﺎ ﻭَﺻَﻞِّ ﻋﻠﯿﻬﻢ ‏».

‏ ﺍﺯ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﺁﻧﻬﺎ ﺻﺪﻗﻪﺍﯼ ‏( ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﺯﮐﺎﺕ‏) ﺑﮕﯿﺮ، ﺗﺎ ﺑﻮﺳﯿﻠﻪ ﺁﻥ، ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﭘﺎﮎ ﺳﺎﺯﯼ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﺩﻫﯽ ! ﻭ ‏(ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺯﮐﺎﺕ،‏) ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﻋﺎ ﮐﻦ‏)،

ﭘﺲ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺑﺮ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺯﮐﺎﺕ ﻣﺎﻟﺶ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺁﻭﺭﺩ ﺩﻋﺎﯼ ‏( ﺻﻼﺓ ‏) ﻣﯽ ﮐﺮﺩ.

ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ‏( ﻃﺎﯾﻔﻪ ﯼ ﺃﺑﯽ ﺃﻭﻓﯽ ‏) ﺯﮐﺎﺕ ﻫﺎﯾﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ‏(ﺍﻟﻠﻬﻢ ﺻﻠﯽ ﻋﻠﯽ ﺁﻝ ﺃﺑﯽﺃﻭْﻓَﯽ).

(ﻣﺘﻔﻖ ﻋﻠﯿﻪ). ‏

ﻣﮕﺮ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺍﯾﻦ ﺷﻌﺎﺭ‏( ﺻﻠﻮﺍﺕ‏) ﺑﺮﺍﯼ ﺷﺨﺺ ﻣﻌﯿﻨﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﻧﺎﻡ ﮐﺴﯽ ﺑﺮﺩﻩ ﺷﻮﺩ، ﮔﻔﺘﻪ ﺷﻮﺩ : ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ، ﺯﯾﺮﺍ ﺍﯾﻦ ﺍﻣﺮ
ﺟﺰ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻧﺒﯿﺎ ﺟﺎﯾﺰ ﻧﯿﺴﺖ،ﻣﺜﻼ ﻫﺮ ﻭﻗﺖ ﮐﻪ ﻧﺎﻡ ﺍﺑﻮﺑﮑﺮ ﺭﺍ ﺷﻨﯿﺪﯾﻢ ﺑﮕﻮﯾﯿﻢ : ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ، ﯾﺎ ﻫﺮ ﻭﻗﺖ ﮐﻪ ﻧﺎﻡ ﻋﻤﺮ ﺭﺍ ﺷﻨﯿﺪﯾﻢ ﺑﮕﻮﯾﯿﻢ : ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ، ﯾﺎ ﻫﺮ ﻭﻗﺖ ﮐﻪ ﻧﺎﻡ ﻋﺜﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺷﻨﯿﺪﯾﻢ ﺑﮕﻮﯾﯿﻢ : ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ،ﯾﺎ ﻫﺮ ﻭﻗﺖ ﮐﻪ ﻧﺎﻡ ﻋﻠﯽ ﺭﺍ ﺷﻨﯿﺪﯾﻢ ﺑﮕﻮﯾﯿﻢ : ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ، ‏( ﻭ ﺍﯾﻦ ﺟﺎﯾﺰ ﻧﯿﺴﺖ‏).

ﯾﻌﻨﯽ ﺍﯾﻦ ﺩﻋﺎ ‏( ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ‏) ﺟﺎﯾﺰ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺷﻌﺎﺭ ﺑﺮﺍﯼ ﺷﺨﺺ ﻣﻌﯿﻨﯽ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﻮﺩ.

(ﻓﺘﺎﻭﯼ ﻧﻮﺭ ﻋﻠﯽ ﺍﻟﺪﺭﺏ).

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …