آیه وضو

متن کامل آیه به این شکل است:

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاهِ فاغْسـِــلُواْ وُجُوهــَـکُمْ وَأَیْدِیـَآکُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسـَـحُواْ بِرُؤُوسـِـکُمْ وَأَرْجُلــَـکُمْ إِلَى الْکَعْبَینِ وَإِن کُنتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُواْ وَإِن کُنتُم مَّرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاء أَحَدٌ مَّنکُم مِّنَ الْغَائِطِ أَوْ لاَمَسْتُمُ النِّسَاء فَلَمْ تَجِدُواْ مَاء فَتَیَمَّمُواْ صَعِیداً طَیِّباً فَامْسَحُواْ بِوُجُوهـِــکُمْ وَأَیْـدِیکُم مِّنْهُ مَا یُرِیدُ اللّهُ لِیَجْعَلَ عَلَیْکُم مِّنْ حَرَجٍ وَلَکِن یُرِیدُ لِیُطَهَّرَکُمْ وَلِیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکُمْ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ ‏‏(مائده:۶)

معانی کلمات:

فاغْسـِــلُواْ = پس بشویید

وُجُوهــَـکُمْ = صورتهایتان

وَأَیْدِیــَـآکُمْ = دستهایتان

وَامْسـَـحُواْ= و مسح کنید

بِرُؤُوسـِـکُمْ، بِوُجُوهـِــکُمْ= به سرهایتان، به صورت هایتان

أَرْجُلــَـکُمْ= پاهایتان

أَیْـدِیکُم= دستهایتان

دوستان شیعی من در هرچه که در توانم است به ساده ترین زبان و گیرا ترین پیام حرف میزنم مطمئن هستم که همه میفهمند مگر کسی که« صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لاَ یَعْقِلُونَ» شده باشد و از شدت تعصب حاضر نیست که حتی پاکیزگی خود را نیز رعایت کند!!!

پس خوب دقت کنید مهم پیدا کردن حقیقت است نه مثل بعضی ها که مهم براشون تنها رد کردن نوشته های بنده است. پس خوب فکر کنید و بخوانید و بعد تصمیم به رد نوشتن بگیرید
خداوند میفرماید : فاغْسِلُواْ وُجُوهَکُمْ وَ أَیْدِیَکُمْ

در این قسمت کلمه «وُجُوهــَـکُمْ» بر روی حرف (هــَ ) فتحه دارد. و مفعول به است.

همچنین کلمه «أَیْدِیـَآکُمْ» نیز بر روی حرف (یــَ ) فتحه دارد. و معطوف است و وجوهکم معطوف علیه.

در ادامه میفرماید: وَامْسَحُواْ بِرُؤُوسِکُمْ وَ أَرْجُلَکُمْ إِلَى الْکَعْبَینِ

در اینجا (بـِ ) کسره دارد و رُؤُوسـِـکُمْ را نیز در محل (سـِ) کسره میدهد.

و اگر منظور مسح کردن پاها همانند مسح کردن سرها میبود؛ به همین منوال باید ادامه میداد و ارجلـَکم را نیز با کسره می آورد.( به این شکل أَرْجُلــِـکُمْ) تا قواعد نحوی جمله به هم نخورد.

علت اینکه میبایست أَرْجُلــِـکُمْ می آمد تا معنی مسح پاها را بدهد در واقع بخش دوم آیه است.

آیه دو بخش دارد. بخش اول مربوط به وضو با آب و بخش دوم در صورت نبود آب تیمم کردن است.

در بخش تیمم به اعراب کلمات دقت کنید:

فَلَمْ تَجِدُواْ مَاء فَتَیَمَّمُواْ صَعِیداً طَیِّباً فَامْسَحُواْ بِوُجُوهـِــکُمْ وَأَیْدِیـکُم مِّنْهُ.

به این نکات توجه کنید:

شیعه میگوید از کلمه برووسکم به بعد هر اندامی آمده باشد را باید مسح کرد. حال ادامه..

«بِرُؤُوسـِـکُمْ» در حکم «بِوُجُوهـِــکُمْ» است. دقیقا شبیه ، موازی و برابر در اعراب هستند.

«أَرْجُلــَـکُمْ» نیز باید در حکم «أَیْدِیـکُم» میبود اما نیست!!!

برای تیمم یعنی بخش دوم آیه، با حرف (بـِ) اختصار در مسح قسمتی از صورت را نشان میدهد سپس وجوهـِکم نیز کسره گرفته و به همین منوال دست ها نیز یعنی أَیْدِیـکُم کسره گرفته است و میفهمیم که دست ها هم مسح میشود چون عطف است برصورتی که مسح میشود.

همچنین اعراب دستها هم وزن و هم آهنگ بخش اول آیه نیست و نگفته مثلا أَیْدِیـَکُم.

اصل آیه در بخش مربوط به تیمم چنین میگوید:

«فَامْسَحُواْ بِوُجُوهـِــکُمْ وَأَیْدِیـکُم»

بر خلاف بخش اول آیه که در قسمت أَرْجُلــَـکُمْ فتحه گرفته است.

« وَامْسـَـحُواْ بِرُؤُوسـِـکُمْ وَأَرْجُلــَـکُمْ »

وَامْسـَـحُواْ ————— بِرُؤُوسـِـکُمْ————وَأَرْجُلــَـکُمْ

فَامْسـَحُواْ——————بِوُجُوهـِــکُمْ———–وَأَیْدِیـکُم

اگر طبق ادعای شیعه که میگیود بعد از کلمه مسح هر آنچه آمد را باید مسح کنیم طبق جدول میبینیم که اعراب سر ها و دست ها یکی نیستند. و این تناقض در قرآن خواهد بود.

اما طبق قواعد نحوی متوجه میشویم که علت اینکه پاها بر خلاف سرها فتحه دارد این است که درواقع به صورت ها و دست ها عطف شده است.

و اگر هدف خداوند مسح کردن پاها میبود به همان ترتیبِ حرکه گذاریی که در بخش دوم آیه آورده بود میبایست پاها را نیز با کسره می آورد و میگفت ارجلِکم.

اما چون «أَرْجُلــَـکُمْ» فتحه دارد یک علت بیشتر وجود ندارد آن هم این است که «أَرْجُلــَـکُمْ» عطف است بر «وُجُوهــَـکُمْ» و قواعد نحوی آن به «وُجُوهــَـکُمْ» بر میگردد.

اما چرا خداوند ارجلَکم را نیز در کنار وجوهَکم و ایدیَکم نیاورده؟

پاسخ خیلی کوتاه و واضح است. برای اینکه ترتیب وضو به هم نخورد.

خداوند میفرماید پاهایتان را تا دو کعب بشورید. الی الکعبین، و نگفته الی الکعاب. ولی برای دست ها گفته الی المرافق. این به این معنی است که در هر پا یک کعب وجود ندارد و وقتی خداوند میفرماید دو قوزک را بشویید اگر به معنی مسح هم میبود باز خلاف وضوی شیعه میباشد چراکه شیعه دو کعبش را خیس نمیکند بلکه روی پایش را خیس میکند.

و در ترتیب شستن نیز وضوی شیعه خلاف ظاهر قرآن است. برای مثال خداوند میفرماید فاغْسـِــلُواْ وُجُوهــَـکُمْ وَأَیْدِیـَآکُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ. یعنی صورتهایتان را بشورید و دستهایتان را تا آرنج هایتان بشورید.

پس باید دست را تا آرنج شست ولی شیعه از آرنج به طرف دست حرکت کرده و میشوید.

مقاله پیشنهادی

فضیلت سفارش به قرآن

عَنْ طَلْحَهَ ابْنِ مُصَرِّفٍ قَالَ: سَأَلْتُ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ أَبِی أَوْفَى: آوْصَى النَّبِیُّ صلی الله …