آیا کسی که در ماه رمضان بر اثر ملاعبه با همسرش دچار انزال شود، مانند جماع کفاره دارد؟

اگر کسی در روز رمضان با همسرش بازی و ملاعبه کند و او گمان داشته که این ملاعبه او به انزال منجر نمی شود ولی سرانجام دچار انزال شود، آیا او گناهکار است و باید مانند جماع کفاره دهد؟

 

الحمدلله،

اگر کسی از خود مطمئن باشد که ملاعبه او با همسرش به جماع یا انزال نمی انجامد، در این شرایط ایرادی ندارد که مرد با همسرش بازی کند و اگر احیانا انزال کرد گناهی بر وی نیست. اما اگر از خود مطمئن نباشد نباید اقدام به بازی و ملاعبه کند تا مبادا ملاعبه او به جماع یا انزال بکشد و روزه اش باطل شود، که اگر او چنین اطمینانی از خود نداشته باشد ولی با همسرش بازی کرد و بر اثر آن انزال روی دهد، او گناهکار است و باید توبه نماید.

اما در هر دو حالت (چه از خود مطمئن باشد یا نباشد) چون انزال روی داده، روزه اش باطل است و باید آنروز را بعد از رمضان قضاء کند ولی کفاره ی جماع بر او لازم نیست، زیرا انزال بر اثر ملاعبه و بازی در حکم جماع (که همراه با دخول است) نیست، پس کفاره هم ندارد.

شیخ محمد بن صالح العثیمین می گوید: «هرگاه مردی به همسرش نزدیک شود حال چه با دست باشد یا بوسیدن یا فرج زن (بدون دخول)، اگر انزال کند روزه اش باطل است، و اگر انزال نکرد پس آن اعمال موجب باطل شدن روزه نیستند».”الشرح الممتع” (۶/۳۸۸) .

و امام نووی رحمه الله می گوید: «هرگاه روزه مردی بوسیله غیر جماع بشکند مانند خوردن یا نوشیدن یا استمناء و یا نزدیک شدن به همسر که منجر به انزال وی شود، در این حالتها کفاره ای وجود ندارد، زیرا نصوص شرعی بر (دادن کفاره بر) جماع وارد شده اند، و این اعمال مذکور هیچکدام در معنای جماع نیستند».”المجموع” (۶/۳۷۷).

نکته: اگر کسی با همسرش جماع کند بگونه ایکه دخول صورت پذیرد ولی انزال نکند، باز این عمل در حکم جماع است و بر او لازمست تا علاوه بر قضای روزه اش کفاره هم بدهد، که کفاره آن عبارتست از روزه گرفتن دو ماه متوالی..

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …