آیا کاشت مژه و هاشور ابرو یا خالکوبی و تاتو ابرو گناه دارد؟

الحمدلله
کاشت ابرو اگر بقصد زیبایی باشد جایز نیست، زیرا از ابن عمر رضی الله عنه روایت شده که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : «لَعَنَ اللهُ الْوَاصِلَهَ وَالْمُسْتَوْصِلَهَ» ابن ماجه (۱۹۸۷).

یعنی : « خداوند لعنت ‌کند زنی که موی را پیوند می‌زند و موی‌ کسی را به دیگری وصل می‌کند و لعنت‌ کند زنی را که آنرا می‌پذیرد و طالب آن است».

علاه بر آن؛ این عمل به معنای تغییر خلقت و ناخشنودی به خلقت باری تعالی است، و این یک عمل شیطانی است که او بدان تشویق می کند، چنانکه قرآن از زبان او نقل می کند :

« وَلأُضِلَّنَّهُمْ وَلأُمَنِّینَّهُمْ وَلآمُرَنَّهُمْ فَلَیبَتِّکُنَّ آذَانَ الأَنْعَامِ وَلآمُرَنَّهُمْ فَلَیغَیرُنَّ خَلْقَ اللّهِ وَمَن یتَّخِذِ الشَّیطَانَ وَلِیا مِّن دُونِ اللّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا مُّبِینًا» (نساء ۱۱۹).

یعنی: و آنها را گمراه می‏کنم! و به آرزوها سرگرم می‏سازم! و به آنان دستور می‏دهم که (اعمال خرافی انجام دهند)، و گوش چهارپایان را بشکافند، و خلقت پاک خدایی را تغییر دهند! و هر کس، شیطان را به جای خدا ولّی خود برگزیند، زیانِ آشکاری کرده است.

اما اگر برای معالجه باشد مثلا بر اثر سوختگی یا بیماری ابرو معیوب شده باشد می تواند برای بازگشت ابرو به خلقت اولیه آن، از طریق کاشت مو عمل کرد، زیرا ثابت شده هنگامی که در یکی از غزوات بینی یکی از صحابه قطع شد، پیامبر صلی الله علیه وسلم اجازه دادند از بینی مصنوعی که از جنس طلا بود استفاده کند. أبوداود (۴۲۳۲).

در اینجا قصد مداوا و علاج است، و بازگشت به خلقت اولیه، بنابراین حرام نیست.

تاتو کردن ابرو:

اگر خالکوبی بقصد برطرف کردن عیب عارضی بر بدن باشد، عیبی که مثلا بر اثر آتش سوزی یا بیماری یا تصادف و غیره بوجود آمده باشد، بنظر می رسد که بدون ایراد است.

زیرا از رسول خدا صلی الله علیه وسلم روایت است که ایشان : « لَعَنَ الْوَاشِمَهَ وَالْمُوتَشِمَهَ إِلَّا مِنْ دَاءٍ» مسند أحمد (۱۱۲۳) و نسائی (۵۱۰۴) وصححه الألبانی فی صحیح النسائی .

یعنی : «پیامبر صلی الله علیه وسلم زنی که خالکوبی کند و کسی که خواهان آن است را لعن و نفرین کردند، مگر بخاطر (معالجه) بیماری باشد».

و باز امام احمد در مسند خود به شماره (۳۹۳۵) از ابن مسعود رضی الله عنه روایت کرده که گفت : «سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ نَهَی عَنْ النَّامِصَهِ وَالْوَاشِرَهِ وَالْوَاصِلَهِ وَالْوَاشِمَهِ إِلَّا مِنْ دَاءٍ». یعنی : «شنیدم که رسول خدا صلی الله علیه وسلم از گرفتن ابرو، و باریک کردن دندانها، و پیوند زدن مو، و خالکوبی نهی کردند مگر به دلیل بیماری باشد».

علامه احمد شاکر در تحقیق خود بر مسند احمد گفته : اسناد آن صحیح است. همچنین محققین مسند (شعیب أرنؤوط و همکارانش) گفتند : اسناد آن قوی است.

بنابراین استفاده از خالکوبی دائم یا موقت برای برطرف کردن عیب عارضی بر ابرو جایز است، و یا رنگ مکان آسیب دیده با رنگی مشابه رنگ موی ابرو .. البته به شرطیکه با استعمال مواد شیمیایی ضرری بر شخص وارد نشود، زیرا بسیاری از پزشکان گفتند خالکوبی مسبب امراض پوستی است.

والله اعلم.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …