آیا پدران و مادران مسؤلیت دارند تا فرزندان شان را به ادای نماز امر نمایند؟

بلی، والدین مسؤلیت بزرگی را درین مورد بدوش دارند و در نزد خداوند با آنان محاسبه خواهد شد، پیامبر (ص)امتش را چنین توصیه می نمایند: « اولاد خود را در هفت سالگی به نماز امرنمائید و در ده سالگی آنها را بخاطر ترک نماز بزنید و خوابگاه شان را جدا کنید».
(رواء ابوداود).
پس بر اولیای امور اطفال لازم است تا کودکان را اعم از پسر و دختر در هفت سالگی به نماز امر نمایند، و در ده سالگی او را توصیه کنند، و در صورت لزوم بخاطر تأدیب او را بزنند، تا طفل به ادای نماز عادت بگیرد و در نتیجه وقتی بالغ می شود و نماز بر او فرض می گردد با سهولت و با رغبت و کمال میل خود به ادای نماز روی می آورد.
ثروتمندی از دادن زکات امتناع می ورزد حکم چنین اشخاص از نظر شریعت اسلامی چیست؟

اگر ثروتمندی از دادن زکات امتناع ورزید بر حاکم لازم است تا از راه زور و فشار زکات را از آنها بستاند و اگر نیروی جنگی داشتند باید با آنها بجنگد تا زکات را بدهند.
« از ابوهریره رضی الله عنه روایت شده که چون رسول الله (ص) وفات یافتند و ابوبکر صدیق رضی الله عنه خلیفه بود عده از مردم عرب به کفر گرویدند و از دادن زکات امتناع ورزیدند، ابوبکر صدیق رضی الله عنه  فرمود: سوگند به خدا با کسی میجنگم که میان نماز و زکات فرق میگزارد زیرا زکات حق مال است»
بخشی از حدیث متفق علیه.
کسانیکه  از دادن زکات امتناع می ورزند در روز آخرت چه سزائی دارند؟
پیامبر(ص) می فرمایند: « هیچ صاحب طلا و نقره نیست که حق آن (زکاتش) را از آن تأدیه نکند، مگر اینکه در روز قیامت برایش تخته هائی از آتش ساخته شده و در آتش جهنم داغ گردیده پهلو و پیشانی و پشتش بدان داغ کرده می شود روزی که به اندازه پنجاه هزار سال است تا در میان بندگان حکم صورت گرفته و او راهش را بسوی بهشت یا دوزخ ببیند . . .»
رواءمسلم.
به همین ترتیب صاحبان اموال تجارت و مواشی و زمیندارانی که از کشت و زرع زمینهای شان استفاده می کنند باید زکات و یا عشر آنرا بپردازند.

مقاله پیشنهادی

دنیا، اینگونه آفریده شده است

روزی مارکس اویلیوس، یکی از فیلسوفان بزرگ دربار امپراطوری روم، گفت: امروز افرادی را ملاقات …