آیا همخوابی با همسر در شبهای ماه مبارک رمضان جایز است یا نه ؟
الحمدلله،
در شب های رمضان جماع زوجین ایرادی ندارد، زیرا شخص در شب روزه نیست تا روزه اش باطل شود، بلکه این روز است که نباید در آن جماع کرد وگرنه باید کفاره ی سنگینی داد. اما اگر شب جماع شد، باید قبل از اذان صبح غسل نمود تا نماز جماعت فوت نشود.
الله تعالی می فرمایند:
«أُحِلَّ لَکُمْ لَیْلَهَ الصِّیَامِ الرَّفَثُ إِلَی نِسَآئِکُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَّکُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ عَلِمَ اللّهُ أَنَّکُمْ کُنتُمْ تَخْتانُونَ أَنفُسَکُمْ فَتَابَ عَلَیْکُمْ وَعَفَا عَنکُمْ فَالآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُواْ مَا کَتَبَ اللّهُ لَکُمْ وَکُلُواْ وَاشْرَبُواْ حَتَّی یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّواْ الصِّیَامَ إِلَی الَّلیْلِ وَلاَ تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنتُمْ عَاکِفُونَ فِی الْمَسَاجِدِ»(بقره ۱۸۷)
یعنی: «آمیزش شما با زنانتان در شبهای روزه برای شما حلال کرده شد» رفث: کلمه جامعی است که شامل تمام آن چیزهایی که مرد از زن خود در امور شهوانیمیطلبد؛ اعم از مقاربت و غیر آن، میشود «آنان برای شما لباسی هستند و شما همبرای آنان لباسی هستید» بدان جهت که هرکدام شما به دیگری، همچون آمیزشیکه میان لباس و پوشنده آن است، با همدیگر آمیزش دارید. یعنی هر یک از زن ومرد، رفیقش را همچون لباسی پوشانده و او را از بدکاری باز میدارد. همچنان اینتعبیر قرآنی، کنایه از نیاز هر کدام آنها به دیگری است و از این روست که خداوندمتعال بر آنها آسان گرفت و رخصت آمیزش داد «خداوند دانست که شما در حقخودتان خیانت میکردید» با آمیزش در شبهای رمضان. اصل خیانت آن است که شخص بر چیزی امین گردانیده شود، ولی امانت را نگه ندارد. دلیل این که خداوندمتعال آمیزشکنندگان در شبهای رمضان را خاین بر نفسهایشان نامید، این است کهزیان این کار به خودشان برمیگردد.
ابن عباس رضی الله عنه در بیان سبب نزول این آیه کریمه میگوید: «در آغاز فرضیتروزه، خوردن و نوشیدن و مقاربت بعد از نماز عشا تا افطار شب دیگر، برمسلمانان حرام بود تا آن که برخی از صحابه – و از جمله آنان عمربنخطاب رضی الله عنه – بعد از عشا با زنانشان آمیزش کردند و غذا خوردند، آنگاه شکایتشان را از ارتکاب این عمل نزد رسول خداص بردند. این بود که آیهکریمه نازل شد». جمهور علما بر آنند که روزه کسی که بامداد بر وی در حال جنابتطلوع کرده، صحیح است.
«پس توبه شما را» از خیانت به نفسهایتان «پذیرفت و از شما درگذشت» مراد این است که برشما آسان گرفت و میدان را برشما فراخ گردانید «پس اکنون» درشبهای ماه رمضان میتوانید «با آنان آمیزش کنید و آنچه را خدا برای شما مقررداشته، طلب کنید» به قولی: مراد از (آنچه را خدا برای شما مقرر داشته) طلب فرزند است. به قولی دیگر: مراد از آن، طلب شب قدر است. یعنی: مشغولیت بهآمیزش و مباحهای دیگر، نباید شما را از طلب دریافتن فضیلت لیلهالقدر غافلگرداند «و بخورید و بیاشامید تا رشته سپید از رشته سیاه نمودار شود» رشته سپید: سپیدیی است که در هنگام بامداد در همه پهنه افق منتشر میشود، نه صبح کاذب که مانند دم گرگ به صورت طولی در افق بالا رفته ولی از نظر عرضی در همه افقمنتشر نمیشود، پس صبح کاذب چیزی را حرام و حلال نمیگرداند و فقط اینصبح صادق است که خورد ونوش و دیگر محذورات روزه را حرام میگرداند. رشته سیاه: سیاهی شب است. نمودار شدن رشته سپید؛ جداشدن آن از سیاهیشب میباشد، که این جز با داخل شدن وقت بامداد محقق نمیشود. و این خود، دلیل بر استحباب تناول غذای سحر در روزه است، چنانکه در حدیث شریف آمده است که رسول خداص فرمودند: «تسحروا فان فیالسحور برکه: در سحر غذا تناول کنید زیرا در تناول آن برکت است». «پس از آن، روزه را تا فرارسیدن شب تمام کنید» بنابراین، آغاز به اتمام رساندن روزه؛ وقت غروب خورشید است.
والله اعلم
وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین