آیا نیت روزه گرفتن در روز اول ماه رمضان به جای نیت کردن برای تمام روزهای آن کافی است؟

آیا نیت روزه گرفتن در روز اول ماه رمضان به جای نیت کردن برای تمام روزهای آن کافی است؟

 

الحمدلله،

معلوم است هر شخصی که در آخر شب بیدار می شود و سحری می خورد در این حال او قصد روزه گرفتن کرده و هیچ شکی در این نیست به خاطر اینکه هر عاقلی کار را با اختیار خود انجام می دهد .ممکن نیست که آنرا انجام دهد و اراده نکند و اراده همان نیت است ،پس انسان در آخر شب فقط بخاطر روزه گرفتن بیدار می شود و سحری می خورد و اگر نیتش فقط غذا خوردن باشد معمولا از عادت نیست که در آخر شب غذا خورده شود پس این غذا خوردن این غذا خوردن در آخر شب همان نیت کردن است.ولی سوالی اینجا مطرح می شود که در صورتی در نظر گرفته شود شخصی قبل از غروب خورشید بخوابد و همچنان خواب بماند و کسی او را تا اذان صبح روز بعد بیدار نکرده باشد پس او در این حال در شب برای روز بعد نیت نکرده است پس آیا بگوییم روزه روز بعدش روزه صحیحی است بنابر نیت گذشته اش یا بگوییم که روزه اش صحیح نیست بخاطر اینکه قصد روزه آن روز را در آن شب نکرده است؟

 

در جواب می گوییم روزه اش صحیح است چونکه قول راجح اینست که نیت روزه ماه رمضان در اول آن کافی است و تجدید نیت برای همه روزها لازم نیست،مگر اینکه سببی یافت شود که روزه شکستن را مباح کند و شخص به دلیل آن سبب روزه اش را در اوایل ماه می خورد ، در این حالت لازم است که برای روزه گرفتن نیت جدیدی بیاورد { اگر سبب روزه خوردن تمام شد و شخص خواست دوباره روزه بگیرد آن روزهایی را که از ماه باقی مانده است- مترجم}

 

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

برگرفته از:مجموع الفتاوای شیخ صالح العثیمین،کتاب الصیام

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …