پاسخ: در قرآن در شش محل إن شاء الله آمده است که به اینصورت که مشاهده می کنید نوشته شده است.
وَإِنَّا إِنْ شَاءَ اللَّهُ لَمُهْتَدُونَ (۷۰) [البقره : ۷۰] وَقَالَ ادْخُلُوا مِصْرَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ آمِنِینَ (۹۹) [یوسف : ۹۹] قَالَ سَتَجِدُنِی إِنْ شَاءَ اللَّهُ صَابِرًا [الکهف : ۶۹] سَتَجِدُنِی إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّالِحِینَ (۲۷) [القصص : ۲۷] سَتَجِدُنِی إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِینَ (۱۰۲) [الصافات : ۱۰۲] لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ آمِنِینَ [الفتح : ۲۷].
پس معلوم شد که روش نوشتن آن به صورت صحیح همین است. و اگر چنانچه کلمات سرهم نوشته شوند؛ یعنی «إنشاء الله» نوشته شود، بازهم از نظر معنی هیچ مشکلی ندارد. آنچه بعضی می گویند که «إنشاءَ اللهُ» اگراینطور نوشته شود؛ یعنی ما خدا را آفریدیم یا به معنی آفریدن خدا است، اشتباه می باشد، گرچه إنشاء به معنی آفریدن و به وجود آوردن است، لیکن «إنشاءَ اللهُ» با فتحه همزه و ضمه هاء هرگز چنین معنی را نمی دهد، اگر گفته شود «إنشاءُ اللهِ» با ضمه همزه و کسره هاء آنوقت به معنی آفریدن خدا است، و مسلم است که هیچکس اینطور تلفظ نمی کند واین معنی را مراد نمی گیرد و چنین منظوری ندارد، که مرتکب گناه و کفر باشد.
می بینیم که محدثین و شارحان حدیث و علمای مشهور در تصانیف خود آن را به این صورت هم نوشته اند به حواله های زیر توجه کنید.
کتب حدیث:
إنشاء الله (مصنف ابن أبی شیبه – (۱ / ۱۰).
انشاء الله (السنن الکبرى للبیهقی – (۱ / ۵) در هشت محل آمده است.
إنشاء الله (صحیح ابن حبان – (۳۰ / ۴۲۰).
إنشاء الله (الموطأ – روایه محمد بن الحسن – (۲ / ۳۵۶).
إنشاء الله (الموطأ – روایه یحیى اللیثی – (۲ / ۷۴۱).
:beginner:شروح حدیث::beginner:
إنشاء الله تعالى. (فتح الباری لابن رجب – (۳ / ۵).
إنشاء الله (تیسیر العلام شرح عمده الحکام- للبسام – (۱ / ۳۴۳).
إنشاء الله (شرح ریاض الصالحین للعلامه العثیمین – (۱ / ۴۲۷).
إنشاء الله (مشکاه المصابیح مع شرحه مرعاه المفاتیح – (۲ / ۲۰۲) در سیزده محل آمده است.
إنشاء الله (شرح بلوغ المرام للشیخ عطیه محمد سالم – (۱۰۲ / ۶).
:beginner:کتب شیخ الاسلام ابن تیمیه::beginner:
إنشاء الله (الجواب الصحیح – (۳ / ۴۹۸).
إنشاء الله (الصارم المسلول – (۱ / ۱۷۳).
إنشاء الله (الفتاوى الکبرى – (۳ / ۴۲) در سه محل آمده است.
إنشاء الله (بیان تلبیس الجهمیه – (۱ / ۲۲) در سه محل آمده است.
إنشاء الله (مجموع الفتاوى – (۱ / ۱۰۳) در پنج محل آمده است.
إنشاء الله (منهاج السنه النبویه – (۷ / ۲۳۱) در دو محل آمده است.
:beginner:کتب آلبانی::beginner:
انشاء الله (عده الصابرین – (۱ / ۲۴).
إنشاء الله (تحذیر الساجد – (۱ / ۶) در دو محل آمده است.
إنشاء الله (مختصر العلو – )
نکته: انسان مسلمان هیچ گاه خودش را درمعرض سوءظن قرارنمیدهد. پس حتی اگر برای رفع سوءظن هم که باشد (انشاءالله) را به صورت جداگانه بنویسید. چرا که امروزه میبینیم درفضای مجازی این شبهه رواج پیداکرده و تنها راه برای دفع این شبهه نوشتن آن به صورت (ان شاءالله) میباشد.
نکته بعدی اینکه: این مسائل پیش پا افتاده رو اکثرا روافض در سایت های خودشون مانند سایت(تبیان و…) مطرح کردن و به مرور اینطوری شایع شدن. این بیچاره ها هنوز توحیدشون
می لنگه و حالا اومدن چسبیدن به این مسائل جزئی و شبهه پراکنی های بی اساس.
اصلا درطول تاریخ کارشون این بوده که به جزئیات و متشابهات بپردازن!
ﯾﻪ ﺟﺎﯾﯽ درهمین سایت های روافض ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺑﻮﺩﻥ ﮐﻪ ﻻﯾﮏ
( Like ، ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻦ ) ﺍﺯ ﮐﻠﻤﻪ ﻻﺋﯿﮏ (Laic ، ﻣﺜﻼ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﺑﯽﺩﯾﻦ ) ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺻﻬﯿﻮﻧﯿﺴﺖ ﻫﺎ ﺍﯾﻦ ﮐﻠﻤﻪ ﺭﻭ ﺑﻪ ﻣﺎ ﯾﺎﺩ ﺩﺍﺩﻥ ﻭﺍﯾﻨﺎ …
ﺑﺮ ﻃﺒﻖ ﺩﯾﮑﺸﻨﺮﯼ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻣﻌﺘﺒﺮ Merriam
Webster ﺍﻭﻻ ﺭﯾﺸﻪ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﮐﻠﻤﻪ ﮐﺎﻣﻼ ﻣﺘﻔﺎﻭﺗﻪ (ﺍﻭﻟﯽ ﻟﻐﺘﯽ ﺑﺎ
ﺭﯾﺸﻪ ﮐﺎﻣﻼ ﺍﻧﮕﻠﯿﺴﯽ ﻭ ﺩﻭﻣﯽ ﯾﮏ ﻟﻐﺖ ﺑﺎ ﺭﯾﺸﻪ ﯾﻮﻧﺎﻧﯽ ﺍﺳﺖ ) ﺩﺭ ﺛﺎﻧﯽ
ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻟﻐﺖ ﻻﯾﮏ ﺑﻪ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻗﺮﻥ ﺩﻭﺍﺯﺩﻫﻢ ﻣﯿﻼﺩﯼ ﺑﺮﻣﯿﮕﺮﺩﻩ ﺩﺭ
ﺣﺎﻟﯿﮑﻪ ﮐﻠﻤﻪ ﻻﺋﯿﮏ ﺍﺯ ﺳﺎﻝ ۱۵۶۲ ﺑﻪ ﺑﻌﺪ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ !
ﺣﺎﻻ ﺍﮔﻪ ﮐﺴﯽ ﺑﻨﺎ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺩﻟﯿﻠﯽ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺖ ﺍﺯ ﮐﻠﻤﻪ «ﺍﺣﺴﻨﺖ »
ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﻪ، ﻣﻄﻤﺌﻨﺎ ﺧﯿﻠﯽ ﺧﻮﺑﻪ، ﺍﻣﺎ ﻧﻪ ﺑﻪ ﻗﯿﻤﺖ ﻧﻮﺷﺘﻦ ﺣﺮﻓﻬﺎﯼ ﺑﯽ
ﭘﺎﯾﻪ ﻭ ﺍﺳﺎﺱ ﺑﺮﺍﯼ ﺯﯾﺮ ﺳﻮﺍﻝ ﺑﺮﺩﻥ ﮐﻠﻤﺎﺕ ﺭﺍﯾﺞ ﺍﻧﮕﻠﯿﺴﯽ ﻣﺜﻞ !Like.
نکته آخر: ازاین چیزا که بگذریم میبینیم که نوشتن (ان شاءالله) به صورت جداگانه به تقوا نزدیک تراست.
هذا والله تعالی اعلم بالسوی وصلی الله علی نبینامحمد.