آیا نامگذاری روز عاشورا ربطی به شهادت امام حسین رضی الله عنه دارد؟

مناسبت روز تاسوعا و عاشورا ربطی به ماجرای شهادت امام حسین رضی الله عنه و یارانش در صحرای کربلا ندارد، بلکه آن دو روز از قدیم الایام وجود داشتند و قبل از اسلام نیز تاسوعا و عاشورا دو اسم برای روزهای نهم و دهم ماه محرم بودند.

از ابن عباس رضی الله عنه روایت است که چون پیامبر صلی الله علیه و سلم بمدینه آمد، دریافت که یهودیان عاشورا را روزه می گیرند. گفت : چرا این روز را روزه می گیرید؟ گفتند: روزی است مبارک که خداوند حضرت موسی و قوم بنی اسرائیل را درآن روز ازدست دشمن فرعون نجات داد، پس حضرت موسی آن روز را، روزه می گرفت . پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: من به موسی از شما شایسته ترم و نزدیکتر می باشم ، پس خود آن روز را روزه گرفت وبه مردم نیز دستور دادکه روزه باشند.
متفق علیه.

از عایشه  رضی الله عنها روایت است که گفت : قریش در دوره جاهلی روز عاشورا را روزه می گرفتند و پیامبر صلی الله علیه و سلم نیزآن را روزه می گرفت. چون بمدینه آمد خود آن را روزه می گرفت و روزه آن را بمردم نیز دستورمیداد. چون روزه رمضان فرض گردید فرمود: هرکس دلش خواست عاشورا را روزه بگیرد و هرکس نخواست افطار کند.
متفق علیه

همگی این احادیث بیانگر این مطلب هستندکه عاشورا از قدیم بوده و بلکه شهادت امام حسین مصادف با این روز بوده است وگرنه عاشورا به معنای زمان شهادت امام حسین نیست.

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …