آیا میتوان دعای ازدواج با حضرت محمد صلی الله علیه وسلم را داشت زیرا مدتی است فکرم را به شدت مشغول کرده و من واقعا عاشق پیامبر هستم و حاضرم هر کاری که مرا شایسته همسری آن حضرت کند را انجام دهم

الحمدلله

اگر زنی دعا کند که در بهشت از زنان پیامبر صلی الله علیه و سلم باشد جائز نیست زیرا تعدی و تجاوز در دعاء محسوب میشود،
و تجاوز در دعا آنست که یک شخص چیزی را از خداوند بطلبد که غیر ممکن هست، مثلا بطلبد که بتواند پرواز کند، و یا بطلبد که پیامبر شود، و از این قبیل، و زوجات پیامبر صلی الله علیه و سلم همان زنان دنیویش هستند علاوه بر حور العین.

ابن قیم جوزیه میگوید:
از جمله اعتداءات و تجاوزات در دعاء کردن اینست که مثلا چیزی که در شرع جایز نیست را از خداوند طلب کند، و یا چیزی را طلب کند که خداوند آنرا برای هیچ کس انجام نمیدهد مانند طلب کردن عمر جاویدان تا روز قیامت
(البته بجز ابلیس لعین که از خداوند عمر تا روز قیامت را طلب کرد و خداوند نیز برای آزمون بندگانش خواسته اش را برآورده کرد)، و یا طلب کردن علم غیب خداوند، و یا طلب معصومیت کردن، و یا طلب فرزند کردن بدون همسر …
“بدائع الفوائد” (۳/۵۲۴).

بنابراین جائز نیست زنی دعاء کند که در بهشت همسر پیامبر صلی الله علیه و سلم شود زیرا امکان پذیر نیست.

و دوستدار حقیقی پیامبر صلی الله علیه و سلم کسانی هستند که تابع و پیرو قرآن و سنت باشند،

خداوند در قرآن میفرماید:

” قُلْ إِن کُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ ” ﴿آل‌عمران: ۳۱﴾.

«بگو (ای‌ محمد به‌ مدعیان‌ دوستی‌ من) اگر خدا را دوست‌ دارید (یعنی‌: اگر به‌حق‌ در ادعای‌ محبت‌ خداوند صادق‌ و راستگو هستید) پس، از من‌پیروی‌ کنید تا خدا دوستتان‌ بدارد و گناهانتان‌ را بر شما بیامرزد و خداوند آمرزنده‌ مهربان‌ است».

و میفرماید:

” وَمَن یُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولٰئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِم مِّنَ النَّبِیِّینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِینَ وَحَسُنَ أُولٰئِکَ رَفِیقًا “﴿النساء: ۶۹﴾.

«و کسانی‌ که‌ از خدا و پیامبر اطاعت‌ کنند، در زمره‌ کسانی‌ هستند که‌ خداوند بر آنان ‌انعام‌ نموده‌ است از پیامبران‌ و صدیقان‌ و شهیدان و صالحان، و اینان‌ نیک‌ رفیقانی هستند».

از عائشه‌ رضی‌الله عنها در بیان‌ سبب‌ نزول‌ آیه‌ کریمه‌ روایت‌ شده‌ است‌ که‌ فرمود:
مردی‌ نزد رسول‌ اکرم صلی الله علیه و سلم آمد و گفت‌:
یا رسول‌ الله، یقینا شما نزد من‌ از خودم‌ محبوبترید و یقینا شما نزد من‌ از فرزندم‌ محبوبترید و من‌ چون‌ در خانه‌ خویش ‌هستم‌ و به‌ یاد شما می‌افتم‌، نمی‌توانم‌ بر فراق‌ شما شکیبایی‌ کنم‌، پس‌ از جا برمی‌خیزم‌ و نزد شما می‌آیم‌ و چون‌ به‌سوی‌ شما می‌نگرم‌ (دلم‌ آرام‌ می‌گیرد)، اما هنگامی‌ که‌ مرگ‌ خود و شما را در پیش‌ نظر می‌آورم‌، می‌دانم‌ که‌ شما چون‌ به‌ بهشت‌ درآیید، به‌ مقام‌ و جایگاه‌ والای‌ خویش‌ همراه‌ انبیاء بالا برده‌ می‌شوید، ولی‌ اگر من‌ به‌ بهشت‌ درآیم‌، از آن‌ بیم‌ دارم‌ که‌ شما را نبینم‌. رسول‌ خدا صلی الله علیه و سلم درپاسخ‌ وی‌ چیزی‌ نگفتند تا این‌ که‌ جبرئیل علیه السلام فرود آمد و این‌ آیه‌ را آورد:

” وَمَن یُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولٰئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِم مِّنَ النَّبِیِّینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِینَ “.

لذا این‌ آیه‌ برای‌ تسلی‌ او و امثالش‌ از مؤمنان‌ نازل‌ شد.
بنابراین برای نزدیکتر بودن به پیامبر صلی الله علیه و سلم در بهشت باید اعمال صالح انجام داد، مخصوصا اعمالی که در حدیث پیامبر صلی الله علیه و سلم وارد شده است، مثلا کفالت یتیم، که پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمودند:
” أنا وکافل الیتیم فی الجنه هکذا. وأشار بالسبابه والوسطی وفرج بینهما شیئا ” (صحیح بخاری).
یعنی: “من و کافل یتیم در بهشت مانند این خواهیم بود”، سپس اشاره کرد به دو انگشت وسط و انگشت اشاره و بین آنها فاصله انداخت.

بنابراین شما میتوانید با تطبیق قرآن و سنت پیامبر صلی الله علیه و سلم و عمل صالح در بهشت به پیامبر صلی الله علیه و سلم نزدیکر شوید.

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین.

مقاله پیشنهادی

شبهه مخالفان حدیث و آیه «در کتاب هیچ چیز را فرو نگذاشته‌ایم»

یکی دیگر از شبه‌هایی که مطرح می‌کنند فهم آن‌ها از فرموده‌‌ی خداوند و این آیه …