ابتدا حدیث را کاملا از نظر می گذرانیم..
این حدیث در صحیح مسلم اینگونه آمده است:
«یا مَعْشرَ النساء تَصَدَّقْنَ وأکْثِرْن الاستغفار، فإنی رأیُتکُنَّ أکثر أهل النار». فقالت امرأه منهن جَزْله: وما لنا یا رسول الله أکثرُ أهل النار؟ قال: «تُکْثِرْنَ اللَّعن، وتَکْفُرْنَ العشیر، وما رأیتُ من ناقصاتِ عقلٍ ودین أغلبَ لذی لبٍّ مِنْکُن». قالت یا رسول الله وما نقصانُ العقل والدین؟ قال: «أما نُقصانُ العقل فشهاده امرأتین تعْدِلُ شهادهَ رَجُل، فهذا نقصان العقل، وتَمکثُ اللیالی ما تُصلی، وتُفطر فی رمضان، فهذا نقصان الدین».
“ای گروه زنان! صدقه دهید و زیاد استغفار کنید زیرا شما را بیشترین اهل دوزخ دیده ام، زنی از آنان که عاقل و صاحب رای و با متانت بود پرسید: ای رسول خدا، چرا ما بیشترین اهل دوزخ هستیم؟ ایشان فرمود: بخاطر اینکه بسیار نفرین می کنید، و (نیکی های) شوهر را انکار می نمایید، و هیچ ناقص عقل و دینی ندیده ام که مانند شما، بر مردان عاقل چیره گردد.
آن زن عرض کرد: ای رسول خدا، نقصان عقل و دین چیست؟ ایشان فرمود: نقصان عقل اینست که گواهی دو زن، معادل گواهی یک مرد می باشد، این همانا نقصان عقل است…
و نیز شب ها (و روزها) می گذرد و او (بسبب حیض و نفاس و ولادت) نماز نمی خواند و در رمضان روزه نمی گیرد، این هم نقصان دین اوست”.
معنای جزله: یعنی دارای عقل و صاحب نظر و با متانت
و تکفرن العشیر: یعنی حق شوهر را انکار می کنند.
بنابراین گفتۀ رسول خدا صلی الله علیه و سلم بدین معناست که:
کسی مثل شما زنان ندیده ام که در بازی دادن عقل مردان خردمند، تواناتر از شما باشد،
یعنی مقام و سیاق این کلام، سیاق مدح!! است نه چنانکه برخی می پندارند ناقص نشان دادن عقل زن .. (این درمورد مسئله نقصان عقل بود)
اما پیرامون (نقصان دین) باید گفت که مقصود حدیث، تکالیف شرعی می باشد، مثلا اگر زن در حیض باشد دیگر روزه نمی گیرد و نماز نمی خواند.