آیا مضمضه و استنشاق موجب باطل شدن روزه می شود؟

اگر طول روز هنگام استراحت یا خواب دچار احتلام شدیم آن هم در ماه مبارک رمضان غسل بر ما واجب می شود ولی چطوری غسل کنیم چون یکی از شرایط غسل آن است که آب به تمام بدن برسد و اگر استنشاق یا مضمضه کنیم ممکن است آب به داخل بدن برود ممکن است ان روز جمعه باشد وما ندانیم چگونه غسل کنیم دوباره تاکید می کنم در طول روز مثلا ساعت ۱۰ صبح اگه می شود سریع جواب بدین؟

 

الحمد لله،

اگر کسی در روز رمضان در خواب محتلم گشت، روزه ی او باطل نمی شود ولی بر او واجب است که غسل نماید. غسل کردن هم عبارتست نیت آوردن و سپس رسانیدن آب به تمامی بدن، اما مضمضه (آب در دهان گرداندن) و استنشاق ( آب در بینی انداختن) در غسل مستحب است و لذا بنا به رای راجح ضروری نیست که حتما آب در دهان و بینی انداخت، اما اگر کسی استنشاق و مضمضه کرد، ایرادی ندارد چون معمولا با مضمضه و استنشاق آب داخل حلق نمی شود و البته بهتر است در انجام آن زیاده روی نکرد زیرا پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم فرموده است:

“بالِغْ فی الاستنشاق إلا أن تکونَ صائماً” (ابو داود ۱۴۲، ۲۳۶۶)

یعنی: “در استنشاق (آب در بینی زدن و بیرون انداختن) مبالغه کن مگر آنکه روزه باشی.”

و مضمضه برای شخص روزه دار ممکن است ۳ حالت داشته باشد:

 

۱-    مستحب (یا واجب) : و آن هنگامی است که شخص روزه دار میخواهد غسل واجب و یا وضوء را انجام دهد.

۲-    جائز: هنگامی که روزه دار لبش خشک شده باشد و میخواهد با آب در دهان کردن لبش را کمی مرطوب کند، پس جائز است این کار را انجام دهد ولی نباید آب از گلویش به معده اش سرایت کند.

۳-    مکروه: و آن هنگامی است که شخص روزه دار بدون هیچ دلیلی با آب بازی میکند و آنرا در دهنش میکند و خارج میکند، این کار مکروه است زیرا نیازی با آن نیست.

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …