آیا مال امام علی به اندازه ای بوده که بخواهد در نماز زکات دهد؟آیا امام علی به قدری مال داشته که بخواهد زکات دهد؟

در روایتی آمده است که فاطمه علیها السلام به رسول الله «ص» گفت: (مرا به ازدواج فقیری که مال و ثروتی ندارد در آورده ای … ).

منبع: امالی الصدوق، ص ۳۲۶،البحار ۶/۴۰٫

و در روایتی دیگر هم آمده است که فاطمه ع به پدرش گفت: «مرا به ازدواج فقیری که مال و ثروتی ندارد در آورده ای …».

منبع: الارشاد، ص۱۶ . ن ک البحار،ج۱۸/۴۰ـ ۱۷ و ص ۸۵ و ص ۱۷۸ و جلد ۳۹۸/۱۸ و ج۹۱/۳۷ و ج۵/۳۸ و ج ۱۳۹/۴۳ ، کشف الیقین، ص ۱۵۸ ،امالی الصدوق ص۳۵۶ ، تأویل الایات ۲۷۲/۱، المعتضر ص ۱۴۳ ،المناقب ۱۸۰/۱ ، اعلام الوری ص ۱۶۴٫

و همچنین در روایتی دیگر آمده است که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به فاطمه فرمود: «دخترم چرا گریه میکنی؟ گفت: از کمبود غذا و ناراحتی زیاد و از شدت بیماری میگریم ، پیامبر صلی الله علیه و سلم به او گفت: سوگند به خدا برای تو نزد خدا مهیا شده است بهتر از آن چیزی است که بدان علاقه داری ، ای فاطمه! آیا نمیپسندی که تو را به ازدواج بهترین فرد امت خود و کسی که قبل از همه اسلام آورد و کسی که علم و دانش او از همه بیشتر است و از همه بردبار تر است در آورده ام».

منبع: کشف الغمه ج۸۴/۱ ، البحار ۱۹/۳۸ ،البحار ـ ط دارالاحیاء التراث ،ج۱۳۶/۴۳٫

و فقط در مورد به این روایت بسنده میکنیم که گرسنکی فاطمه و حسن و حسین رضی الله عنهم را بصورت وحشتناکی برای ما ترسیم میکند.

قمی،شیخ شیعه در کتابش «آمالی الصدوق» ص ۲۱۵ روایتی ذکر کرده که خلاصه اش این است:

«…به سفره آمدند خالی بود و شب را گرسنه سپری کردند،شعیب در حدیث خود میگوید فردای آن روز علی، حسن و حسین را نزد پیامبر آورد در حالیکه حسن و حسین از شدت گرسنگی چون جوجه میلرزیدند! وقتی پیامبر آنها را دید فرمود:وضعیتی که شما را در آن میبینم به شدت برایم ناراحت کننده است،برو پیش دخترم فاطمه؛ آنگاه آنان نزد فاطمه رفتند و دیدند او در محراب است و شکمش از گرسنگی به کمرش چسبیده است…».

آیا با خواندن این مطلب باز فکر میکنی مال سیدنا علی به قدری بوده که از مالش حد زکات بیوفتد و در نماز زکات دهد و آیه ای هم در حقش نازل شود؟! مگر نه غیر این است که هرگز نمیتوانید ثابت کنید که علی مالش به حد نصاب زکات رسیده. اگر میتوانید ثابت کنید که مال سیدنا علی به قدری بوده که زکات دهد پس: هاتوا برهانکم ان کنتم صادقین.

مقاله پیشنهادی

شبهه مخالفان حدیث و آیه «در کتاب هیچ چیز را فرو نگذاشته‌ایم»

یکی دیگر از شبه‌هایی که مطرح می‌کنند فهم آن‌ها از فرموده‌‌ی خداوند و این آیه …