آیا لقب صدیق و فاروق از القاب حضرت علی رضى الله عنه می باشد؟ (۴)

و جواب ما به این شبهه بچه گانه!!!
ایشون یک روایت را نقل کرده و به طرق مختلف رد علمای ما را بر آن حدیث عنوان کرده و نتیجه گرفته که این اعترافات بر این منظور است که علما معتقد بودند که ابوبکر، صدیق نیست و عمر، فاروق نیست!!!!

اما پاسخ ما به این شبهه:

تا به حال از این خنده دارتر جکی نشنیده بودم!! بی نهایت دلیل محکمی بود!!!
۱-آقای مثلا استاد!!! تا به امروز نفهمیده بودی که اهل سنت اهل غلو نیستند!! نفهمیده بودی که ما اگر چیزی غیر قابل درک و مخالف قرآن گفته بشه و راویانش هم مجروح باشند. قبول نمیکنیم!
۲- منظور علما از رد کردن روایت رد کردن صدیق بودن ابوبکر یا فاروق بودن عمر نبوده!
۳-آقای مدعی در آخر ترجمه روایت کلمه»است» را از خود اضافه کردند!
۴-دلیل موضوع بودن روایت هم این است که ما متفقیم که بر عرش فقط لا اله الاالله و محمد رسول الله نوشته شده و بس… و روایت مذکور نیز راویانش اکثرا متهم به کذب هستند!
۵-و روایتی به شکل زیر هم آمده که بر روی عرش …..
مکتوب لا إله إلا الله محمد رسول الله أبو بکر الصدیق عمر الفاروق عثمان الشهید علی الرضی
که این روایت هم موضوع خوانده شده و راویش محمد بن عامر بوده که او کذاب است!
کنز العمال ج۱۳ص۲۱۳ و ابن عساکر (۳۹/۲۹۷)
۷- نخستین کس (از مردان بعد از نبی صلی الله علیه وسلم)که نماز گزارده است ابو بکر صدیق بوده است.
و مردى به بلال گفت: چه کسى سبقت و پیشى گرفت؟ گفت: محمد صلی الله علیه وسلم, گفت: چه کسى نماز گزارد؟
گفت: ابو بکر.
آن مرد گفت: مقصودم در مورد سوارکارى است، بلال گفت: مقصود من در کار خیر بود. الطبقات الکبرى/ ج ۳،ص:۱۴۹
۸-میپرسم:اگر شخص جاعلی روایت دروغینی را به حضرت علی(رض)نسبت دهد.و علما با عالم بودن بر موضوع بودنش روایت را جعلی بنامند.. آیا میتوان بر این اساس ذمی بر حضرت علی(رض)ثابت کرد؟ آن هم در صورتی که راویان روایت، کذاب و جعال باشند؟
۹-از این دست روایات موضوع در مناقب علی(رض)هم روایت شده.ابن جوزی(رح)در کتابش(الموضوعات)
حدود۱۰روایت را به عنوان مثال ذکر کرده!! و این روایات ساخته جاعلین جرحی بر شخصی ثابت نمیکند.
به عنوان مثال این روایت را ببینید:
( أوحى إلىَّ فى علىًّ ثلاث: أنه سید المسلمین و إمام المتقین وقائد الغر المحجلین ) رواه الحاکم فی المستدرک ج۳ص۱۳۸٫ ( موضوع ) وقال الذهبی: أحسبه موضوعاً من بعض الشیعه الغلاه وإنما هذه صفات رسول الله صلى الله علیه وسلم لا صفات على بن أبى طالب.جامع الاحادیث القدسیه ص۵۹
آیا ما میتوانیم طبق این روایت بگوییم علی رضی الله عنه امام المتقین نیست و ذهبی و حاکم هم میگویند که این صفت برای حضرت علی رضی الله عنه ثابت نیست و دروغ است؟؟

شبهه بعدی شیعه:

نخستین بار اهل کتاب عمر را فاروق نامیدند:
محمد بن سعد در الطبقات الکبری، ابن عساکر در تاریخ مدینه دمشق، ابن اثیر در اسد الغابه و محمد بن جریر طبری در تاریخش می‌نویسند:
قال بن شهاب بلغنا أن أهل الکتاب کانوا أول من قال لعمر الفاروق وکان المسلمون یأثرون ذلک من قولهم ولم یبلغنا أن رسول الله صلى الله علیه وسلم ذکر من ذلک شیئا .
الطبقات الکبرى – محمد بن سعد – ج ۳ – ص ۲۷۰ و تاریخ مدینه دمشق – ابن عساکر – ج ۴۴ – ص ۵۱ و تاریخ الطبری – الطبری – ج ۳ – ص ۲۶۷ و أسد الغابه – ابن الأثیر – ج ۴ – ص ۵۷ .
ابن شهاب گوید: این گونه به ما رسیده است که اهل کتاب نخستین کسانی بودند که به عمر لقب فاروق دادند و مسلمانان از سخن آن‌ها متأثر شدند و این لقب را در باره عمر استعمال کردند و از پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم هیچ مطلبی در این باره به ما نرسیده است .
و نیز ابن کثیر دمشقی سلفی در ترجمه عمر بن الخطاب در کتاب معتبر البدایه والنهایه می‌نویسد:
عمر بن الخطاب بن نفیل بن عبد العزى … أبو حفص العدوی، الملقب بالفاروق قیل لقبه بذلک أهل الکتاب

البدایه والنهایه – ابن کثیر – ج ۷ – ص ۱۵۰ .
عمر بن الخطاب … ملقب به فاروق، ‌گویند که اهل کتاب این لقب را به عمر دادند .
در نتیجه، لقب «صدیق» مخصوص امیر المؤمنین است و هر آن‌چه اهل سنت از زبان پیامبر اسلام در باره ابوبکر نقل کرده‌اند، ساخته و پرداخته دیگران است ؛ همان طور که لقب «فاروق» نیز از آنِ امیر المؤمنین بوده و اهل کتاب آن را به خلیفه دوم هدیه کرده‌اند.

پاسخ ما اهل سنت به این شبهه:
ابن شهاب از تابعین است نه از صحابه و در عهد او احادیث به صورت کتاب در نیامده بود و حق داشت که حدیث مشهور در این باره را نشنیده باشد!
و من کتاب طبری و طبقات الکبری و اسد الغابه و تاریخ دمشق رو دیدم و در هر چهار کتاب یا قبل از این قول یا بعد از آن روایتی را نقل کردند که ثابت میکند این گفته ابن شهاب از سر نا آگاهی از حدیث بوده و هر چهار مورخ. دو راویت متفاوت با راویان متفاوت برای رد قول ابن شهاب ذکر کرده اند
مثلا ابن سعد بعد از نظر ابن شهاب و ابن اثیر و ابن عساکر قبل از آن آورده اند که..
قال رسول الله، صلى الله علیه وسلم، إن الله جعل الحق على لسان عمر وقلبه وهو الفاروق به بین الحق والباطل.
محمد صلی الله علیه وسلم فرمود: خداوند حق را بر زبان و دل عمر نهاده است و او فاروق است، و خداوند به وسیله او میان حق و باطل را فرق گذارده است.
طبقات الکبری ابن سعد ج۳ص۲۷۰ اسد الغابه ج۲ص۳۱۸ تاریخ دمشق ج۴۴ص۵۱
و این روایت: ابوعمرو قال، قلت لعائشه من سمى عمر الفاروق قالت: النبی، علیه السلام.
واقدى از ابو حزره یعقوب بن مجاهد، از محمد بن ابراهیم، از ابو عمرو ذکوان نقل مى کند که مى گفته است به عایشه گفتم: چه کسى به عمر لقب فاروق را داده است؟ گفت: پیامبر صلی الله علیه وسلم.
تاریخ طبری ج۳ص۲۶۷ طبقات الکبری ابن سعدج۳ص۲۷۱ اسد الغابه ج۲ص۳۱۸ تاریخ دمشق ج۴۴ص۵۰
این بود حقیقت لقب حضرت فاروق اعظم رضی الله تعالی عنه و هر چهار مورخ قول او را ترک کرده اند!
و در نتیجه گفته های و نتیجه گیری مدعی اراجیفی بیش نیست!

و آخرین شبهه شیعیان :…
این روایت است:
سمعت النبی صلى الله علیه وسلم یقول لعلى بن أبى طالب رضى الله عنه: أنت أول من آمن بى، وأنت أول من یصافحنی یوم القیامه، وأنت الصدیق الاکبر، وأنت الفاروق تفرق بین الحق والباطل، وأنت یعسوب المؤمنین، والمال یعسوب الکافرین .
محمد صلی الله علیه وسلم گفته: ای علی تو اولین شخصی هستی که ایمان آوردی و اولین شخصی که در روز قیامت با من مصاحفه میکنی و تو صدیق اکبر و تو فاروق،جداکننده حق از باطلی.

مقاله پیشنهادی

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران @ahlesonnat_com https://t.me/ahlesonnat_com https://t.me/joinchat/AAAAAEL1eveEIme7q2AtCw