کسی که بنا به عذری چند روز از رمضان را افطار نموده است؛ آیا بر او واجب است قضای آن را پیاپی و بدون فاصله بگیرد و یا می تواند با فاصله بگیرد؟
الحمدلله،
نظریه ی صحیح این است که بجا آوردن قضای رمضان بدون فاصله جایز است و نیازی نیست که پیاپی و بدون فاصله باشد؛ زیرا دستور قضا آوردن روزه ی رمضان در قرآن کریم بصورت مطلق آمده است؛ که دلالت دارد بر این که قضای رمضان به صورت متفرق جایز است اما بهترآن است که قضا را پیاپی و بدون فاصله گرفت؛ زیرا قضا حالت ادا را دارد و ادای رمضان پیاپی و پشت سر هم است.
شیخ ابن جبرین- فتاوی الصیام، جمع: راشد الزهرانی، ص (۱۲۵، ۱۲۴)