اگر در داستان پیامبرانی که در قرآن کریم وارد شده کمی تامل کنیم،خواهیم دید که همگی این بزرگواران با وجود اختلاف شرایعشان .. یک دعوت مشترک داشته اند و آن هم دعوت به توحید و دوری از شرک.
وبلکه مساله دعوت به توحید و دوری نمودن از شرک اولین دعوت تمامی پیامبران الهی بوده است .. چنانچه اللّٰه متعال می فرمایند :
{وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّهٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ} [ النحل : ۳۶ ]
ترجمه : { یقیناً ما در (میان) هر امتی پیامبری را فرستادیم که :«الله یکتا را بپرستید ، و از طاغوت اجتناب کنید » .}
و باز می فرمایند : {وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِکَ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا نُوحِی إِلَیْهِ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدُونِ} [ الأنبیاء : ۲۵ ].
ترجمه : {و (ما) پیش از تو هیچ پیامبری را نفرستادیم، مگر آنکه به او وحی کردیم که : «معبودی جز من نیست، پس تنها مرا عبادت کنید» .}
پس دعوت به این دو امر مهم اصل تمامی اصول و دعوت تمامی پیامبران از نوح تا محمد علیهم الصلاه والسلام بوده .. که هرگاه این دو رکن در قلب ها و اعمال مردم مستقر شد نتیجه ای جز صلاح دین و دنیا را دربر نخواهد داشت …
اما این بدین معنا نیست که پیامبران الهی اهتمامی به اصلاح مفاسدی دیگر که در جوامعشان بوده نداده اند،و به فضایلی دیگر جز توحید دعوت ننموده اند … بلکه با شریعت و منهجی به سوی امت هایشان مبعوث شدند تا شئون زندگی آنان را اصلاح کنند .. و امر به معروف ، اصلاح و عدل نمودند و از منکرات و فساد و ظلم نهی نمودند .. بلکه آنان به تمامی امور پسندیده و فضایل و مکارم اخلاقی دعوت دادند و از هر شر و رذیلتی ملت ها را برحذر داشتند .. *
پس هر دعوتی که بر این اساس نباشد در هر زمان و مکانی دعوتی ناقص و فاشل خواهد بود که هرگز ثمره ی پر باری نخواهد داشت. نسأل اللّٰه السلامه و العافیه من ذلک.**
* : [ به عنوان نمونه به سوره هود مراجعه کنید و داستان سیدنا شعیب و … را بخوانید : {وَإِلَىٰ مَدْیَنَ أَخَاهُمْ شُعَیْبًا ۚ قَالَ یَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَکُمْ مِنْ إِلَٰهٍ غَیْرُهُ ۖ وَلَا تَنْقُصُوا الْمِکْیَالَ وَالْمِیزَانَ ۚ إِنِّی أَرَاکُمْ بِخَیْرٍ وَإِنِّی أَخَافُ عَلَیْکُمْ عَذَابَ یَوْمٍ مُحِیطٍ} [ هود : ۸۴ ]
ترجمه : {و به سوی (قوم) مدین برادرشان شعیب را (فرستادیم). گفت:« ای قوم من! الله را بپرستید ، که معبودی جز او برای شما نیست ، و پیمانه و میزان را کم نکنید ، من شما را در نعمت می بینم ، و من بر شما از عذاب روز فراگیر می ترسم .} ]
** : [ نگا: مختصرا از مباحث فی عقیده أهل السنه والجماعه لناصر العقل : ۲۲ ]