شهیدان به نص صریح قرآن زنده اند و به همین دلیل صدای ما را میشنوند.
” وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُون “َ [آل عمران : ۱۶۹]
و هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شده اند؛ مرده مپندار، بلکه زنده اند، نزد پروردگارشان روزی داده می شوند.
••••••••••••••••••••••••••••••••••
رد مفصــــــــــــــــــــل:
در جواب میگوییم:
اولا: خداوند میفرماید شهدا زنده اند، اما به زندگی آنها در کجا اشاره میکنند؟
عند الناس، عند القبور، عند الزوار، عند الخلق و ………
نه
خداوند میفرماید: عند ربهم، حال عند ربهم کجاست؟
خود میفرماید:
۱⃣⇦ لهُمْ دَارُ السَّلاَمِ عِندَ رَبِّهِمْ أنعام ۱۲۷
۲⃣⇦ إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتِ النَّعِیمِ
به راستی برای پر هیزگاران نزد پروردگارشان با غهای پر نعمت است.
۳⃣⇦ جَزَاؤُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا أَبَدًا
پاداش آنها نزد پروردگارشان باغهای (بهشت) جاویدان است که نهرها از زیر (درختان) آن جاری است, همیشه در آن خواهند ماند,
یعنی در بهشت نه در دنیا و…. .
پس شهدا زنده اند، اما زندگانی، که در بهشت هستند و رزقشان را خداوند میدهد و آنان به رزقشان خوشحالند و تفسیر این موضوع را میتوانید در فرمایشات پیامبر صلی الله علیه و آله که به کرات آمده، مطالعه نمایید:
ابوداود(۲۵۲۰)، حاکم(۲/۸۸)، احمد(۱/۲۶۶)، ابویعلی(۳۳)، بیهقی(۹/۱۶۳)، ترمذی (۳۰۱۰)، ابن ماجه(۱۹۰) و ابن ابی عاصم(۹۰۲) و … .
پس شهدا نزد پروردگارشان، در بهشت زنده اند،❗️ نه نزد مردم و دنیا!!!
ثانیاً : هیچ لفظی دال بر زنده بودن انبیاء و اولیاء و آگاه بودن آنان از دنیا وجود ندارد، حتی یک آیه یا یک حدیث .
ثالثاً : سمیع، بصیر و خبیر، خداوند است؛ یعنی فقط خداوند صدای همه ما را در همه جا میشنود و فقط او همه ما را می بیند و فقط او از احوال ما خبردار است، 👌و غیر او (من دون الله) عاجزند و توان آن را ندارند.
حال اگر کسی چنین ادعایی دارد، بداند که شریک و همتایی برای خداوند قائل شده است.و حدیثی را با چنین متنی که انبیاء زنده اند و در قبورشان نماز میخوانند، نیافتیم و چنین حدیثی کذب است.
✔️ زیرا در نسائی، احمد و مسلم چنین حدیثی نیست، تا در مورد آن شرح کافی دهیم،
اما حدیثی که در آن پیامبر صلی الله علیه و آله، موسی علیه السلام را در حال نماز خواندن در قبرش دیده، مربوط به شب معراج و اسراء بود و زمانی که از اول تا آخرش معجزه و براهین غیب بود و کاملاً روشن است که آن حیات، زندگی مادی و عادی نبود. بلکه این حیات نیز، همان است که هرگاه خداوند بخواهد، پیش میآید، نه اینکه همیشه چنین باشد،
و در صورت ثابت بودن اینکه آنها همیشه نماز میخوانند، هیچ دلیلی برای این نمیشود که صدای ما را میشنوند و بر احوال ما بصیرند.
_________________
حال که اینگونه اثبات شد که مردگان نمیشنوند، به سراغ آراء علما میرویم و گلچینی از گلستان نور و علم را در آسمان صاف شریعت پهن مینماییم.
≈≈≈≈≈≈⇩≈≈≈≈≈⇩≈≈≈≈≈≈
شیخ محمد سفارینی مشهور به ابو لعون (حنبلی مذهب) میگوید:
عایشه رضی الله عنها سماع اموات را منکر شد و بنده نیز با او هم رأی هستم .
مصــــــــــ⇩ـــــدر:
(البحور الذاخره فی احوال الآخره)
——-
ابن رجب حنبلی میگوید:
عایشه رضی الله عنها سماع اموات را نفی نمود و کثیری از علما با او هم رأی هستند و بنده نیز با وی هم رأیم .
مصــــــــــ⇩ـــــدر:
( اهوال القبور ۷۶/۱-۲ )
——–
علامه حصکنی الخفی:
بر همین رأی مهر نهاده است.
مصــــــــــ⇩ـــــدر:
(الدر المختار شرح تعزیرالابصار ج۳ ص ۱۷۹)