آیا شنیدن قرآن از طریق سی دی همان ثواب قرآن خواندن از روی مصحف را دارد؟

الحمدلله

شیخ ابن باز رحمه الله در مورد افضل بودن قرائت از روی مصحف و یا گوش سپردن از روی نوار کاست چنین می گوید:
” تلاوت قرآن یا گوش سپردن به قرائت قرآن هر دو دارای ثواب هستند و مسلمان به سبب آن پاداش می گیرد.

و پیامبر صلی الله علیه وسلم گاهی دوست می داشت که دیگری قرآن بخواند و ایشان به قاری گوش سپارند:

عَنْ عَبْدِاللَّهِ رضی الله عنه قَالَ: قَالَ لِی النَّبِیُّ صلی الله علیه وسلم : «اقْرَأْ عَلَیَّ». قُلْتُ: آقْرَأُ عَلَیْکَ وَعَلَیْکَ أُنْزِلَ؟ قَالَ: «فَإِنِّی أُحِبُّ أَنْ أَسْمَعَهُ مِنْ غَیْرِی». فَقَرَأْتُ عَلَیْهِ سُورَهَ النِّسَاءِ حَتَّی بَلَغْتُ «فَکَیْفَ إِذَا جِئْنَا مِنْ کُلِّ أُمَّهٍ بِشَهیدٍ وَجِئْنَا بِکَ عَلَی هَؤُلاءِ شَهِیدًا» قَالَ: «أَمْسِکْ». فَإِذَا عَیْنَاهُ تَذْرِفَانِ.

(بخاری:۴۵۸۲)

ترجمه: عبدالله بن مسعود رضی الله عنه می‌گوید: نبی اکرم صلی الله علیه وسلمبه من فرمود: «برایم قرآن بخوان». گفتم: چگونه برایت قرآن بخوانم در حالی که قرآن بر تو نازل شده است؟! فرمود: ‌«دوست دارم آنرا از دیگران بشنوم». پس سوره نساء را برایش تلاوت کردم تا به این آیه رسیدم که:
«فَکَیْفَ إِذَا جِئْنَا مِنْ کُلِّ أُمَّهٍ بِشَهیدٍ وَجِئْنَا بِکَ عَلَی هَؤُلاءِ شَهِیدًا».

یعنی چگونه خواهد بود آنگاه که از هر ملتی، گواهی بیاوریم و تو را بعنوان گواه اینان، بیاوریم.

رسول اکرم  صلی الله علیه وسلم فرمود:
«بس کن». پس دیدم که اشک از چشمان مبارکش، سرازیر است.
پس افضل عمل به چیزی است که به نفع قلب آدمی است، و بیشترین تاثیر را بر قلب بگذارد حال گوش سپردن باشد یا قرائت از روی مصحف، زیرا هدف از قرائت در حقیقت تدبیر و فهم معانی و عمل به مدلول کتاب الله است چنانکه باری تعالی می فرماید:
(کِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیْکَ مُبَارَکٌ لِیَدَّبَّرُوا آیَاتِهِ وَلِیَتَذَکَّرَ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ).

ص/۹ یعنی:

این کتابی است پربرکت که بر تو نازل کرده‏ایم تا در آیات آن تدبّر کنند و خردمندان متذکّر شوند.”

“فتاوی الشیخ ابن باز” (۱۱/۳۶۴).

لذا با توجه به مطالب فوق چنین گفته می شود که هرکدام از آن دو حالت ( گوش دادن یا تلاوت از روی مصحف) که باعث خشوع و تفکر بیشتر در آیات شود آن حالت بهتر است و لذا ثواب بیشتری خواهد داشت.

اما احادیثی وجود دارند که بر مبنای آن احادیث نگاه کردن به قرآن و آیات آن دارای اجر و ثواب است و لذا بر اساس این می بایست ثواب تلاوت قرآن از روی مصحف بیشتر باشد از گوش دادن به قرائت قرآن زیرا در تلاوت از روی مصحف علاوه بر قرائت به کلمات آن نیز نظر افکنده می شود!
اما حقیقت آنست که احادیث وارده در این باب ضعیف هستند، مثلا حدیث زیر

(النظر فی المصحف عباده ، ونظر الولد إلی الوالدین عباده ، والنظر إلی علی بن أبی طالب عباده
یعنی: نگاه کردن به مصحف عبادت است، و نگاه کردن به والدین عبادت است و نگاه کردن به علی ابن ابیطالب عبادت است!. و این حدیث موضوع و دروغ است چنانکه شیخ البانی بدان تصریح کرده است.
در:السلسله الضعیفه (۱/۵۳۱).

یا حدیث : ( خمس من العباده : قله الطعام ، والقعود فی المساجد ، والنظر إلی الکعبه ، والنظر فی المصحف ، والنظر إلی وجه العالم )

یعنی: پنج چیز عبادت است: کمی طعام، بستن پیمان در مساجد، نگاه کردن به کعبه و مصحف قرآن و نظر افکندن به وجه دنیا!. و این حدیث نیز ضعیف است.

[ضعیف الجامع الصغیر رقم:۲۸۵۵ ].

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …