آیا سلام کردن به مرده جایز است؟

نویسنده:
محمد باقرسجودى

متن سوال: سلام علیکم وقت شما بخیر. ما معتقدیم مرده نمیشنوه پس چرا به پیامبر در التحیات با ضمیر مخاطب سلام می کنیم ؟ السلام علیک ایهاالنبی؟ (سلام بر تو ای پیامبر) پاسخ اهل سنت: اول بیایید فرض کنیم جواب سوال مثبت است، و بعد ببینیم پیامد آن چیست؟
آیا درست است که نتیجه بگیریم چون سلام بر مرده جایز است پس این یعنی اینکه مرده میشنود؟ شاید بگویید بله  نتیجه منطقی همین است

حالا سوال دوم را مطرح میکنیم: آیا درست است که نتیجه بگیریم چون سلام بر مرده جایز است پس این به معنی این ست که مرده میشنود و چون میشنود آگاه به دنیا است پس حاجات ما را میتوانیم  از او بخواهیم یا شفیع قرارش دهیم ؟
شاید بگویید بله!

حالا سوال سوم را مطرح میکنیم: آیا درست است که نتیجه بگیریم مرده میشنود و چون میشنودپس آگاه به دنیا است و  حاجت ما را پیش خدا میبرد پس نباید زنش عروسی کند؟ زیرا با رفتن زن به خانه مردی دیگر، غیرت مرده به حرکت در میاید و ناراحت و غمگین میشود؟
اینجا چرا میگویید نه آگاه نیست؟
یا  چرا میگویید آگاه است ولی عروسی مجدد همسرش، اهمیتی برایش ندارد؟
ای مردم عاقل! وقتی مرده اعتنایی به این  مهم ندارد که زنش برود در آغوش مرد دیگری! پس چرا فکر میکنید در مقابل عجز و ناله شما، رگ احساساتش و رگ غیرتش  به جوش میاید و  بشما مدد میرساند؟

حالا جواب:
بله سلام کردن بر پیامبر در نماز و مخاطب کردن  مرده و سلام کردن به مرده های  مسلمان در هنگام زیارت قبور سنت هست التحیات که معروف و مشهور است و  در مورد سلام به مردگان مسلمان پیامبر صلى الله علیه و سلم فرمودند: ” قولوا السلام علیکم دار قوم مؤمنین، وإنا إن شاء الله بکم لاحقون ” (متفق علیه)، یعنى: ” سلام بر شما اى سرزمین مؤمنان، و ما ان شاء الله به شما ملحق خواهیم شد
اما ای دوستان منظور از سلام همانا  دعا است و معنی آن طلب رحمت از الله برای سلام شونده است  و اصلا مقصود اصلی در التحیات (سلام الله علیک یا ایها النبی ) است یا مقصود از دعای قیور (سلام  الله علیکم دارقوم مؤمنین) است
و شیعه حق سوء ستفاده را ندارد
ولکن ای دوستان ما حق نداریم از این  حدیث نتیجه بگیریم که   مرده میشنود۱ چرا حق نداریم؟ دلیل را این آیه برای ما توضیح داده است: {مَا لَکُمْ لَا تَنطِقُونَ} سوره الصافات آیه  ۹۲

همانطور که میبیند ابراهیم علیه لسلام خطاب به بت ها میگوید که ای بت ها شما را چه شده چرا سخن نمیگویید؟
اما آیا  ما حق داریم از این خطاب ابراهیم  به بت ها نتیجه بگیریم که  بت ها میشنیدند و و زمانی قادر به حرف زدن  نیز بودند!
پس بر همین ترتیب، صرف  مخاطب  قرار دادن مردگان نیز برای آنها شنیدن را ثابت نمیکند و  این میتواند نوعی سخن گویی  بدون توجه به معنی دقیق باشد و میتواند این نوع سخن گفتن عاطفی باشد
مثل دیگر در این شعر
زیبایی ای درخت
فریبایی ای درخت
درخت پرست نباید این را تاییدی بر مذهب خود بداند
او باید برای درخت پرستی باید دلیلی آشکار و واضح بیاورد
حاجت خواهی از مردگان از ارکان دین شیعه و از مهم ترین عبادات آنهاست برای ثبات این عبادت مهم شیعه دلیل آشکاری ندارد و فقط به قیاسهای بند تنبانی و استدلال های آب دوغ خیاری دل خوش کرده
در حالیکه این روش استدلال خود بهترین  دلیل برای اثبات، بطلان مذهب  شیعه است!

محمد باقر ســــجـودى

مقاله پیشنهادی

علم چگونه از بین می‌رود؟

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ قَالَ: أَلَا أُحَدِّثُکمْ حَدِیثًا سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه وسلم …