آیا زیارت مسجد نبوی جهت نماز در آن و دعا برای زنان جایز است؟

آیا زیارت مسجد نبوی جهت نماز در آن و دعا برای زنان جایز است؟

 

الحمدلله،

زیارت مسجد نبوی جهت نماز در آن و دعا در آن برای زن با وجود محرم مستحب است؛ در صورتی که برای زن زیارت قبر پیامبر صلی الله علیه وسلم ‏ جایز نیست، زیرا بر طبق حدیث رسول الله صلی الله علیه وسلم ‏ زنان از زیارت قبور نهی شده‌اند.

شیخ محمد بن ابراهیم آل شیخ مفتی دیار سعودی رحمه الله در مجموع فتوای خود (۳/۲۳۹) گفته است: نظر صحیح در این مسأله منع نمودن زنان از زیارت قبر پیامبر صلی الله علیه وسلم ‏ است و آن هم به دو علت:

اول: به علت عمومیت ادله، هرگاه برای مسأله‌ای نهی به صورت عام وارد شده باشد، احدی حق تخصیص آن را ندارد جز با دلیل. در صورتی که اینجا علت هم موجود است.( یعنی آن علتی که به خاطر آن زن از زیارت قبور منع شده است.)

شیخ عبدالعزیز بن باز رحمه الله در کتاب مناسک حج خویش هنگامی که به ذکر زیارت قبر پیامبر صلی الله علیه وسلم ‏ برای کسی که مسجد شریف نبوی را زیارت کرده است، بیان می‌دارد؛ این زیارت فقط برای مردها در شرع اسلام وارد شده است. ولی زنان حق ندارند به زیارت قبور بروند؛ چنانچه از رسول صلی الله علیه وسلم ‏ ثابت شده است که آن حضرت صلی الله علیه وسلم: «لعن زوارات القبور من النساء والمتخذین علیها المساجد والسُّرُج».

«زنان زیارت کننده قبور و همچنین کسانی را که بر سر قبرها مسجد درست کرده و چراغانی کنند، لعنت فرموده است».

قصد مدینه نمودن برای نماز خواندن و دعا نمودن و امثال این کارها که در همه مساجد معمول است، در مسجد الرسول صلی الله علیه وسلم ‏ برای همه مردم جایز است.( کتاب: التحقیق والإیضاح لکثیر من مسائل الحج والعمره والزیاره علی ضوء الکتاب والسنه ص ۱۹٫)

{برخی از علما می گویند اگر زنان مدام به زیارت قبرستان بروند حرام است نه اینکه به طور مطلق برای آنها حرام باشد.نگاه کنید به احکام الجنایز البانی-گردآورنده}

 

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

برگرفته از:کتاب تنبیهات علی أحکام تختص بالمؤمنات، شیخ دکتر صالح بن فوزان

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …