زنی که طواف افاضه را انجام نداده است و دچار قاعدگی میگردد، و خانهاش در خارج از کشور سعودی است و زمان ترک این کشور برایش نزدیک شده و نمیتواند در اینجا بیش از آن بماند و همچنین نمیتواند دوباره به این کشور بازگردد؛ بفرمایید حکم این زن چیست؟
الحمدلله،
زنی که قبل از انجام طواف افاضه، دچار قاعدگی میشود و برایش ماندن در کشور سعودی یا برگشت جهت طواف افاضه به این کشور مشکل باشد، در آن صورت دو راه حل برای این زن وجود دارد:
یکی این که از آمپول قطع خون قاعدگی استفاده کند و با توقف خون به طواف افاضه بپردازد و دیگر این که با پارچه، نوار بهداشتی و یا وسیلهای دیگر، از خونریزی جلوگیری کند و بدین ترتیب بدلیل معذوریت اقدام به طواف افاضه نماید. این قولی که ما ذکر کردیم همان قول و فتوای راجح است و شیخالاسلام ابن تیمیه رحمه الله نیز همین فتوا را اختیار کرده است. مراجعه شود به «مجموع الفتاوی» (۲۶/۲۴۴، ۲۴۵).
ناگفته نماند اگر این زن برخلاف فتوای مذکور عمل کند، یکی از دو أمر ذیل پدید میآید: یکی این که بر احرام خود باقی بماند و در این صورت اگر متاهل است برای شوهرش حلال نمیشود و اگر مجرد است نمیتواند ازدواج کند. دیگری این که خودش را محصوره قرار دهد و هدی خود را ذبح نموده و از احرام خارج شود و در این صورت حجش معتبر نمیشود و در نتیجه هر دو صورت برایش سخت تمام میشوند. پس قول راجح همان قول ابن تیمیه است و این زن با توجه به معذوریتی که برایش پیش آمده با استفاده از روش مذکور طواف حج را انجام دهد، چون الله تعالی فرموده است:[ وَمَا جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ] [حج: ۷۸]
«الله بر شما در دین تنگنا قرار نداده است».
الله تعالی میفرماید:[ یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ] [بقره: ۱۸۵]
«خداوند برای شما آسانی می خواهد و نمی خواهد به شما سختی روا بدارد.»
ولی اگر برای زن ممکن است که به کشور خود مسافرت کند و پس از پاکی به مکه برگردد اشکالی ندارد که طواف را به تأخیر انداخته و پس از اتمام قاعدگی به مکه برگردد و طواف افاضه را انجام دهد، لیکن در این ایام برای شوهرش حلال نیست و نمیتواند با او مباشرت کند و اگر مجرد است نمیتواند ازدواج کند، چون او هنوز از حج فارغ نشده است.
شیخ ابن عثیمین- فتاوای اسلامی (۲/۲۳۷).