آیا زنان در نماز جماعت حاضر شوند (۱)

برای زنان جایز است که به مساجد بروند و در نماز جماعت شرکت کنند به شرطی که از چیزهایی که شهوت برانگیز است و موجب فتنه می‌شود از جمله آرایش و بوی خوش، بپرهیزند.[۱]

از ابن عمر روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : (لا تمنعوا نساءکم المسجد و بیوتهن خیر لهن)[۲] «زنانتان را از رفتن به مساجد منع نکنید ولی خانه‌هایشان برای آنان بهتر است».

از ابوهریره روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : (أیما امرأه أصابت بخورا فلاتشهدن معنا العشاء الآخره)[۳] «هرزنی که خوشبویی استعمال کند، نباید با ما در نماز (جماعت) عشا حاضر شود».

از ابوهریره روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : (لاتمنعوا إماء الله مساجد الله، لکن و لیخرجن و هن تفلات)[۴] «زنان را از رفتن به مساجد منع نکنید لیکن آنان، بدون استعمال بوی خوش بیرون شوند».

خانه‌هایشان برای آنان بهتر است:

اگرچه به زن اجازه رفتن به مسجد داده شده است ولی اگر نمازش را در خانه بخواند بهتر است، ازام حمید ساعدیه روایت است که او نزد پیامبر صلی الله علیه وسلم آمد و گفت : ای رسول خدا من نماز پشت سر تو را دوست دارم پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : (قد علمت أنک تحبین الصلاه معی و صلاتک فی بیتک خیر لک من صلاتک فی حجرتک، وصلاتک فی حجرتک خیر لک من صلاتک فی دارک. و صلاتک فی دارک خیر لک من صلاتک فی مسجد قومک، و صلاتک فی مسجد قومک خیر لک من صلاتک فی مسجدی)[۵] «می‌دانستم که تو دوست داری با من نماز بخوانی، اما نمازت در اتاقت بهتر از نمازت در حجره‌ات است و نمازت در حجره‌ات بهتر از نمازت در خانه‌ات است و نمازت در خانه‌ات بهتر از نمازت در مسجد قومت است و نمازت در مسجد قومت بهتر از نمازت در مسجد من است».

[۱]) فقه السنه (۱۹۳/۱).
[۲]) صحیح : [ص. د ۵۳۰]، د (۵۶۳/۲۷۴/۲)، أ (۱۳۳۳/۱۹۵/۵).
[۳]) صحیح : [ص. ج ۲۷۰۲]، م (۴۴۴/۳۲۸/۱)، د (۴۱۵۷/۲۳۱/۱۱)، نس (۱۵۴/۸).
[۴]) حسن صحیح : [ص. د ۵۲۹]، د (۵۶۱۱/۲۷۳/۲)، أ (۴۱۳۲۸/۱۹۳/۵).
[۵]) حسن : أ (۱۳۳۷/۱۹۸/۵)، خز (۱۶۸۹/۹۵

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …