آیا در روز قیامت می توان از مردم حلالیت طلبید؟

الحمدلله

مؤمنان بعد از عبور از پل صراط، نرسیده به بهشت، روی یک پل متوقف می‌شوند و در آنجا مهذب و از گناهان پاک کرده می‌شوند. یعنی اگر حقی داشته‌ و یا دیگری حقی بر گردن او دارد از همدیگر قصاص می گیرند و یا حلالی می طلبند تا موقع ورود به بهشت پاک و مبری باشند و هیچ حقی بر گردنشان باقی نمانده باشد و کسی از کسی طلبکار نباشد.

امام بخاری از حضرت ابو سعید خدری رضی الله عنه نقل می‌کند که‌ رسول‎الله صلی الله علیه وسلم فرمود: «یخلص المؤمنون من النار، فیحبسون علی قنطره بین الجنه و النار، فیقتص لبعضهم من بعض مظالم کانت بینهم فی الدنیا، حتی اذا هذبوا و نقوا اذن لهم فی دخول الجنه، فوالذی نفس محمد بیده‌ لاحدهم اهدی بمنزله‌ فی الجنه منه‌ بمنزله‌ کان فی الدنیا». بخاری . کتاب الفرقان باب القصاص یوم القیامه . فتح الباری : ۱۱/۳۹۵ .

(مؤمنان از دوزخ می گذرند و نرسیده به بهشت روی پلی متوقف می‌شوند. اگر حقی بر گردن همدیگر دارند آن‌را می پردازند تا اینکه از گناهان پاک و صاف شوند. آنگاه به آنان اجازه ورود به بهشت داده می‌شود. پیامبر صلی الله علیه وسلم در ادامه‌ فرمودند: به خدا سوگند آنگاه شما در بهشت منزل و مسکن خود را بهتر از منزل دنیا می شناسید).

بنابراین آنکسانی که موفق به عبور از پل صراط می شوند، اینها می توانند از دیگرانی که در دنیا حقشان را پایمال کرده اند حلالیت بطلبند، و کسانی که موفق به عبور نمی شوند سرانجامشان مشخص است!

والله اعلم.

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین.

(منبع: کتاب “بهشت و دوزخ”؛ دکتر عمر سلیمان اشقر).

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …