آیا در اسلام بدعت حسنه وجود دارد

با توجه به حدیث: «مَن سَنَّ فی الإسلام سُنَّهً حَسَنَهً» آیا بدعت حسنه وجود دارد؟

الحمدلله

بدعت از دیدگاه شرع، به عبادت و پرستش الله تعالی به روش غیر مشروع و ناجایز، گفته ‏می‌شود. یا ‏می‌توانی بگویی: عبادت بر خلاف روش پیامبر صلی الله علیه وسلم و خلفای راشدین ‏بدعت است.‏

تعریف اول: به استدلال از قرآن کریم :

{أَمْ لَهُمْ شُرَکَاءُ شَرَعُوا لَهُمْ مِنَ الدِّینِ مَا لَمْ یَأْذَنْ بِهِ اللَّهُ}‏.

‏(آیا معبودان باطل مشرکان برآنها شرع و احکامی که الله اجازه نفرموده جعل کرده‌اند).

‏«شوری/۲۱»‏

تعریف دوم: استدلال از حدیث پیامبر صلی الله علیه وسلم که می‌فرماید:
«عَلَیکُم بِسُنَّتی وَ سُنَّهِ ‏الخُلَفاءِ ‏الرّاشِدینَ المَهدِیِّینَ، عَضُّوا عَلَیها بِالنَّواجِذِ، وَ إیّاکُم وَ الأُمُورَ المُحدَثاتِ»:

(به روش من  و ‏روش خلفای ‏راشدین چنگ بزنید وآنها را محکم نگه دارید و از امور جدید، بپرهیزید).‏

هر کس الله را آن طور که از جانب او تعالی تبیین نشده است عبادت کند و یا عبادت او از ‏پیامبر صلی ‏الله علیه وسلم و خلفا ثابت نباشد، مبتدع (بوجودآورنده بدعت) است، فرقی نمی‌کند ‏که این عبادت به اسما ‏و صفات الله مربوط باشد و یا به دیگر احکام شریعت.‏

اما امور عادی تابع رسم و عرف است و بدعت در دین نیست، هرچند در لغت بدعت نامیده ‏می‌شود. ‏چون پیامبر صلی الله علیه وسلم ما را از این نوع بدعت منع نفرموده است.

و باید ‏دانست که تحت هیچ ‏عنوان در دین بدعت حسنه‌ای وجود ندارد اما سنت حسنه آن است که ‏مطابق دستور شریعت باشد و این ‏کارهایی را در بر می‌گیرد که انسان سنتی را در جایی شروع ‏کند یا بعد از آن که ترک شده دوباره زنده ‏کند و یا کاری انجام دهد که وسیله‌ای برای امری ‏عبادی قرار گیرد و این به سه چیز اطلاق می‌شود:‏

اول نسبت دادن سنت به کسی که عمل سنت را شروع کند که در واقع انگیزه‌ی بیان حدیث ‏فوق است، ‏چون پیامبر صلی الله علیه وسلم مردم را تشویق کردند که برای عده‌ای که با وضع ‏بسیار بدی به نزد ‏ایشان آمده بودند، صدقه بدهند،

پیامبر صلی الله علیه وسلم مردم را تشویق ‏کردند که صدقه بدهند، مردی ‏از انصار کیسه‌ای نقره آورد که بر دستش سنگینی می‌کرد و آن ‏را جلو پیامبر گذاشت. آن جا بود که ‏پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود:

« مَن سَنَّ فی الإسلامِ ‏سُنَّهً حَسَنَهً فَلَهُ أجرُها وَ أجرَ مَن عَمِلَ بِها ».

(هر ‏کس در اسلام سنت حسنه ای را ایجاد کند ثواب ‏آن و ثواب کسی که به آن عمل کند به او می‌رسد).

مسلم (۱۰۱۷).‏

این مرد کاری را آغاز کرد که شروع عمل آن به وسیله‌ی او بوده است نه اضافه کردن آن بر ‏دین. ‏بنابراین می توان گفت: این سنت ابتدائی است نه سنت تشریعی.‏

دوم سنتی است که ترک شده فردی با عمل به آن،آن را زنده کند، به چنین مورد می‌گویند: سنتی ‏پدید ‏آورد. یعنی: آن را زنده کرد. هر چند از جانب خود آن را بوجود نیاورد. (باز هم به فرد ‏نسبت داده ‏می‌شود).‏

سوم کاری را انجام دهد که وسیله‌ای برای امری مشروع باشد مانند: ساختن مدرسه و چاپ ‏کتاب، با ‏این عمل مستقیماً الله را عبادت نمی‌کند اما چون وسیله‌ی عبادت دیگران می باشد در ‏حدیث پیامبر صلی ‏الله علیه وسلم داخل است که می‌فرماید:

«مَن سَنَّ فی الإسلامِ سُنَّهً حَسَنَهً فَلَهُ ‏أجرُها وَ أجرَ مَن عَمِلَ بِها»: ‏

(هر کس در اسلام سنت حسنه‌ای را ایجاد کند، ثواب آن و ثواب ‏هر کسی به آن عمل کند به او ‏می‌رسد). و این حدیث در جای دیگر با توضیح بیشتری آمده ‏است.‏

والله اعلم

مقاله پیشنهادی

طغیان علیه نبوت محمد صلی الله علیه وسلم

انکار مفاهیم، معانی پی در پی و جایگذاری کلمات شریعت و تقسیم بندی قرآن و …