بررسی تاریخ صحیح اسلام نشان میدهد همه اصحاب و خاندان پیامبر صلی الله علیه وسلم مرتکب اشتباه شده و در بسیاری از موارد نیز نسبت به امور آگاهی نداشتند.
البته این امر برای این بزرگواران عیب محسوب نشده و سبب نکوهش آنها نیست بلکه فضیلت به حساب میآید
به عنوان مثال:
حضرت علی علیه السلام همانند دیگر خلفای راشدین یعنی ابوبکر و عمر و عثمان برخی از احکام شرعی را نمی دانست
مثلا:حضرت علی علیه السلام از حکم مذی آگاه نبود و از این شرم داشت که بهصورت مستقیم از حضرت رسول بپرسد به همین دلیل از مقداد خواست این حکم را از پیامبر اسلام بپرسد و به او آموزش دهد. متن این روایت صحیح در منابع معتبر شیعه چنین آمده است:
عن الحسین بن سعید، عن محمد بن إسماعیل، عن أبی الحسن ( علیه السلام )، قال: «سألته عن المذی؟ فأمرنی بالوضوء منه، ثم أعدت علیه سنه أخرى، فأمرنی بالوضوء منه، وقال: إن علیا (علیه السلام) أمر المقداد أن یسأل رسول الله (صلى الله علیه وآله) واستحیى أن یسأله، فقال: فیه الوضوء: قلت: وإن لم أتوضأ، قال: لا بأس.
محمد بن اسماعیل میگوید از اباالحسن در مورد حکم مذی پرسیدم و او به من دستور داد که وضو بگیرم یک سال بعد مجددا همین سوال را مطرح کردم بازهم به من دستور داد وضو بگیرم و فرمود: حضرت علی علیه السلام به مقداد دستور داد تا حکم مذی را از رسول خدا بپرسد و خودش شرم داشت که بپرسد. و رسول خدا فرمود : وضو بگیرند…
۹ ـ التهذیب ۱: ۱۸|۴۳ ولاحظ الإستبصار ۱: ۹۲|۲۹۵٫
فریب خوردن حضرت علی علیه السلام در کتب معتبر شیعه:
در کتب متعدد و معتبر شیعه آمده است: حضرت علی علیه السلام شخصی به نام منذر بن جارود عبدی را به عنوان استاندار شیراز گماشت که متاسفانه این فرد یعنی منذر بن جارود مبلغ ۵۰۰۰ سکه طلا را برداشته و به مصر گریخت و حضرت علی علیه السلام را فریب داد و نهایتا حضرت علی علیه السلام فرمود: شایستگی پدرت مرا فریب داد و تصور میکردم تو هم مانند پدرت هستی.
متن روایت در نهج البلاغه و دیگر کتب شیعه:
۷۱ ) و من کتاب له علیه السّلام إلى المنذر بن الجارود العبدیّ و قد خان فی بعض ما ولاّه من أعماله :
أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ صَلاَحَ أَبِیکَ غَرَّنِی مِنْکَ وَ ظَنَنْتُ أَنَّکَ تَتَّبِعُ هَدْیَهُ وَ تَسْلُکُ سَبِیلَهُ.
ترجمه: نامه حضرت علی علیه السلام به منذر بن جارود عبدی پس از خیانتش به ایشان :
اما بعد : براستی که شایستگی پدرت مرا فریب داد و تصور کردم که مسیر هدایت پدرت را در پیش گرفتی.
آدرس دقیق:
نهج البلاغه نامه ۷۱ .
بحار الانوار ج/۳۳- ص:۴۵۶
مخالفت حضرت علی علیه السلام با فرمان رسول الله:
در منابع معتبر شیعه آمده است : رسول الله ـ صلی الله عیه وسلم ـ در صلح حدیبیه به حضرت علی علیه السلام دستور داد: ای علی کلمه ((رسول الله)) را از صلحنامه پاک کن حضرت علی علیه السلام از اجرای فرمان رسول خدا خودداری ورزید و عرض کرد: ای رسول خدا هرگز اینکار را نخواهم کرد متن روایت:
امح یا علی، قال: والله لا امحو اسمک من النبوه أبدا.
ای علی پاک کن، حضرت علی گفت: به الله قسم نام تو را از نبوت هرگز پاک نخواهم کرد.
آدرس دقیق: مستدرک الوسایل ج ۸ – ص:۴۳۷
بحار الانوار ج۲۰- ص:۳۱۷
حضرت علی علیه السلام با حضرت فاطمه درگیر و زمینه عصبانیت حضرت فاطمه را ایجاد می کند:
در منابع معتبر شیعه آمده است: حضرت علی و حضرت فاطمه علیهما السلام با هم درگیر می شدند و برخی مواقع این درگیریها به برخورد فیزیکی می انجامید:
در مورد یکی از این موارد چنین آمده است : جعفر بن ابی طالب کنیزی را به حضرت علی هدیه داد و یکی از روزهای حضرت فاطمه وارد منزل شد در حالیکه حضرت علی علیه السلام سر بر آغوش کنیز گذاشته بود حضرت فاطمه که این صحنه را دید عصبانی شده و فرمود: ای علی آیا کاری کردی؟ حضرت علی فرمود: به خدا قسم کاری نکردم و نهایتا حضرت فاطمه فرمود: به من اجازه بده تا به خانه پدرم بروم حضرت علی فرمود: به تو اجازه دادم برو خانه پدرت که حضرت فاطمه چادرش را برداشت و با عصبانیت از منزل حضرت علی علیه السلام بیرون رفت.
متن روایت:
کنت أنا وجعفر بن أبی طالب مهاجرین إلى بلاد الحبشه، فأُهدیت لجعفر جاریه قیمتها أربعه آلاف درهم، فلما قدمنا المدینه أهداها لعلی (ع) تخدمه، فجعلها علیّ فی منزل فاطمه، فدخلت فاطمه علیها السلام یوماً فنظرت إلى رأس علیّ علیه السلام فی حجر الجاریه، فقالت: یا أبا الحسن فعلتها؟! فقال: والله یا بنت محمد ما فعلت شیئاً، فما الذی تریدین؟ قالت: تأذن لی فی المسیر إلى منزل أبی رسول الله صلى الله علیه وسلم. فقال لها: قد أذنت لک، فتجلببت بجلبابها، وأرادت النبی صلى الله علیه وسلم.
آدرس دقیق: علل الشرائع للقمی ص ۱۶۳ – بحار الأنوار ص ۴۳، ۴۴ باب (کیفیه معاشرتها مع علیّ.