آیا جن می تواند وارد بدن انسان شود و او را اذیت کند

سوال : آیا جن می تواند وارد بدن انسان شود و او را اذیت کند و آیا این صحت دارد که بعضی از افراد جن را از بدن انسانی که جن وارد بدنش شده بیرون می آورند (یعنی رقیه بخوانند؟)

جواب از بخش شرعی سایت حنیف: الحمدلله و الصلاه و السلام علی رسول الله و علی آله و أصحابه و من والاه، اما بعد:

مسأله دخول جن به بدن انسان و ایجاد صرع و اذیت برای او مسأله ای است که از جمله اعتقادات اهل سنت و جماعت می باشد و بسیاری از علماء در کتابهایی که در مورد عقیده اهل سنت و جماعت نوشته اند، این مسأله را به عنوان اعتقادی از اعتقادات اهل سنت و جماعت بیان نموده اند. از جمله: امام ابوالحسن الأشعری رحمه الله (۳۲۴ هـ.) در کتاب خود (الإبانه فی أصول الدیانه ص ۱۲) و امام احمد بن منصور بن المنیِّر (۶۸۳هـ .) در رد و تعلیق بر تفسیر کشاف زمخشری المعتزلی ۱/۱۶۴٫
شیخ الإسلام ابن تیمیه در مجموع الفتاوی ۲۴/۲۷۶ ـ ابن حجر الهیثمی در الفتاوی الحدیثیه ـ علامه آلوسی در تفسیر روح المعانی ۳/۴۹ ـ علامه قاسمی (تفسیر محاسن التأویل ۳/۳۶۱) عبدالعزیز بن باز (فتاوی ۳/۳۲۰).

و ادله شرعی ای از کتاب و سنت هم بر این مسأله دلالت دارند، از جمله آیه ۲۷۵ سوره بقره:« الَّذِینَ یَأْکُلُونَ الرِّبَا لاَ یَقُومُونَ إِلاَّ کَمَا یَقُومُ الَّذِی یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطَانُ مِنَ الْمَسِّ …»  که بسیاری از مفسرین و علماء با استدلال به این آیه مسأله دخول جن به بدن انسان و صرع را اثبات کرده اند از جمله: امام طبری (تفسیر۳/۱۰۱) ـ امام بغوی (تفسیر بغوی ۱/۲۹۷) ـ ابن الجوزی (زادالمسیر ۱/۲۸۶) ـ قرطبی (تفسیر قرطبی ۳/۳۵۵) ـ ابن کثیر (تفسیر ۱/۳۲۶) سیدقطب (فی ظلال ۱/۳۲۳-۳۲۴) ـ امام ماوردی (۴۵۰ هـ.) در (النکت و العیون ۱/۳۴۸).

و در مورد اینکه آیا صحیح است که افرادی با رقیه خواندن جن را از بدن انسان بیرون می آورند؟ جواب این است که : بله صحیح است و حتی خود پیامبر صلی الله علیه و سلم جن را از بدن کسی که به آن وارد شده بود بیرون آورده و این جریان در حدیث صحیحی که در سنن ابن ماجه رقم ۳۵۴۸ و مستدرک حاکم ۴/۲۴۴ ، آمده است، ذکر گردیده است. و بسیاری ازعلماء اسلام نیز این عمل را انجام داده یا دیده اند و در کتابهایشان ذکر نموده اند ازجمله: امام احمد بن حنبل (فتاوی ابن تیمیه ۱۹/۱۲ ـ ۲۴/۲۷۷) ـ ابن تیمیه (مجموع الفتاوی ۱۹/۶۰) ـ ابن القیم (زاد المعاد ۳/۱۷۷ ـ ۱۸۰) ـ ابن حجر العسقلانی ـ ابن حزم الأندلسی (الفصل فی الملل و الأهواء و النحل ۵/۸۳). ـ حسن البناء (کتاب الإخوان المسلمون أحداث صنعت التاریخ ۱/۱۸۹). فتاوی لجنه الدائمه للبحوث و الإفتاء ـ مملکت سعودی ـ ۱/۱۸۳ ـ علامه آلوسی (روح المعانی ۳/۴۹).

بنابراین مسأله دخول جن به بدن انسان و اثبات اخراج آن با رقیه و … مسأله ای ثابت و قطعی است. و برای آگاهی بیشتر می توانید به کتاب «الأدله الشرعیه فی إثبات صرع الشیطان للإنسان و الرد علی المنکرین» تألیف دکتر صالح الرقب مراجعه نمائید.

والله تعالی أعلم و الحمد لله رب العالمین.

مقاله پیشنهادی

علم چگونه از بین می‌رود؟

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ قَالَ: أَلَا أُحَدِّثُکمْ حَدِیثًا سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه وسلم …