آیا جن می تواند بر انسان تأثیر داشته باشد و در صورت تأثیر گذاشتن راه محفوظ ماندن از ‏آن چیست؟

الحمدلله

بدون شک جن به وسیله اذیت و آزار قادر به تأثیر گذاشتن بر انسان است تا آنجا که منجر به مرگ او می شود. گاهی با سنگ انداختن انسان را اذیت می کند و گاهی انسان را با چیزهای دیگر که به وسیله سنت ثابت می شود و واقعیت امر بر آن دلالت می کند، می ترساند. در سنت صحیح ثابت است که رسول الله صلی الله علیه و سلم به یکی از اصحابش اجازه داد که به نزد اهل و عیالش برگردد این کار در یکی از غزوات که به گمانم غزوه خندق بود روی داد. فرد مذکور جوان و تازه عروسی کرده بود وقتی به خانه رسید، دید که زنش بر در خانه ایستاده است از این کار زنش نارحت شد اما زنش به او گفت که داخل شود؛ وقتی که داخل خانه گردید ماری را دید که خود را بر زیرانداز و فرش چسبانده است. ایشان هم نیزه ای در دست داشت با آن آنقدر مار را زد تا مرد ولی در همان زمان که مار مرد، مرد نیز زندگی را بدرود گفت و دانسته نشد که کدامیک زودتر مرده اند. هنگامی که این خبر به رسول الله صلی الله علیه و سلم رسید**نَهَی عَنْ قَتْلِ الْجِنَّانِ الَّتِی تَکُونُ فِی الْبُیُوتِ إِلَّا الْأَبْتَرَ وَذَا الطُّفْیَتَیْنِ** رواه مسلم.

(از کشتن مارهای کوچک در خانه به جز مار دم بریده و یا ماری که دو خط سفید بر پشت داشته باشد نهی فرمود.) این دلیل است بر اینکه جن گاهی به انسان تعدی می کند و موجب آزار او می شود همانگونه که واقعیت نیز شاهد بر این مدعاست.

در اخبار متواتر و شایع به ما رسیده که انسانی از کنار مخروبه ای می گذرد و به سویش سنگ پرتاب می شود در حالیکه در آن ویرانه انسانی مشاهده نمی کند و گاهاً صدایی را می شنود و یا نجواهایی را چون به هم خوردن درختان به گوشش می خورد که باعث وحشت و اذیتش می گردد و چه بسا جنی به داخل جسد انسانی داخل شود که علل مختلفی چون عشق و یا قصد آزار و اذیت داشتن و یا دلایل دیگری باعث آن می گردد. این جمله در این آیه شریفه به آن اشاره شده است:*الَّذِینَ یَأْکُلُونَ الرِّبَا لاَ یَقُومُونَ إِلاَّ کَمَا یَقُومُ الَّذِی یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطَانُ مِنَ الْمَسِّ* بقره ۲۷۵٫

«کسانی که ربا خوارند از گور برنمی خیزند مگر چون کسی که شیطان به سبب آسیب رساندن به او دیوانه شده باشد».

در این نوع، گاهاً جن در درون انسان با خود سخن می گوید و کسی را که آیات قرآن را می خواند مورد خطاب قرار می دهد و گاهاً قاری از او عهد می گیرد که بار دیگر برنگردد و مسائل دیگر از این قبیل که در میان مردم به صورت متواتر و خبرهای مشهور منتشر می شود. سخن آخر اینکه راه حفظ و وسیله منع کننده از شر جن این است که چیزی را که در سنت آمده و به وسیله آن از شر جن محفوظ می شود را بخواند که از آن جمله آیت الکرسی است چون اگر کسی در شب آن را بخواند از طرف خداوند بر او محافظی گماشته می شود و تا صبح شیطان به او نزدیک نمی گردد. و الله الحافظ.

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …