آیا جایز است که در ایام التشریق قضای روزه رمضان را بجا آورم؟

آیا برای من جایز است که در ایام التشریق قضای روزه رمضان را بجا آورم؟

 

الحمدلله،

به سه روز پس از عید قربان ایام التشریق گویند، عید قربان در روز دهم ذی الحجه هرسال است، و لذا روزهای یازدهم و دوازدهم و سیزدهم از ماه ذی الحجه را ایام التشریق گویند.

اما روزه گرفتن در عید قربان و در این سه روز جایز نیست و حرام است، به دلیل فرموده پیامبر صلی الله علیه وسلم: « أیام التشریق أیام أکل وشرب». مسلم (۱۱۴۱). یعنی: ایام التشریق روزهای خوردن و نوشیدن است. چرا که این ایام پس از عید قربان می آیند، و در حدیث دیگری فرمودند: «إن یوم عرفه ویوم النحر وأیام التشریق عیدنا أهل الإسلام وهی أیام أکل وشرب». نسائی (۳۰۰۴) و ترمذی (۷۷۳) و أبو داود (۲۴۱۹) وصححه الألبانی فی صحیح أبی داود.

یعنی: همانا روز عرفه و روز عید قربان و ایام التشریق عید ما مسلمانان است و روزهای خوردن و نوشیدن است.

بنابراین چون ایام التشریق روز خوردن و نوشیدن است، روزه گرفتن در آن روزها جایز نیست و پیامبر صلی الله علیه وسلم نیز رخصتی برای روزه گرفتن در آن سه روز نداده اند مگر برای کسی که در حج تمتع یا قران است و هدی (ذبیحه ای که تقدیم بیت الله الحرام می شود) نیابد.

عایشه و ابن عمر رضی ‏الله‏ عنهم می گویند: ‏«لَمْ یُرَخَّصْ فِی أَیَّامِ التَّشْرِیقِ أَنْ یُصَمْنَ إِلاَّ لِمَنْ لَمْ یَجِدِ الْهَدْیَ». (بخاری:۱۹۹۷ـ ۱۹۹۸).

یعنی: به هیچکس، اجازه داده نشد که در ایام تشریق، روزه بگیرد. مگر کسی که هدی (شکرانه حج) نداشته باشد.

و لذا جمهور علمای اسلام روزه گرفتن در ایام التشریق را جایز ندانسته اند حال چه روزه سنت باشد یا قضاء یا نذر، و حتی گفته اند که اگر کسی در این ایام روزه بگیرد روزه او باطل است.

و شیخ ابن عثیمین رحمه الله گفته : «برای قران و متمتع جایز است که هرگاه هدی نیافتند در آن سه روز روزه بگیرند تا موسم حج قبل از روزه اش تمام نشود، اما غیر آنها جایز نیست که روزه بگیرد، حتی اگر کسی روزه دو ماه پشت سر هم (کفاره جماع رمضان) باشد باید در روز عید قربان و سه روز بعد از آن روزه اش را بخورد و بعد از پایان آن چهار روز روزه اش را ادامه دهد». “فتاوی رمضان” ص ۷۲۷٫

بنابراین کسی که در این سه روز روزه گرفته است، باید آنها را در روزهای دیگر تکرار کند.

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …