آیا جایز است کارگران در ماه رمضان وقتی که در فصل گرمای تابستان است روزه نگیرند و آنرا قضا کنند؟

ایا کارگری که درماه رمضان دروسط تابستان جایز است روزه نگیرد واگر سرکار نرود نمی تواند نیازهای خانواده اش را تامین کند؟

 

الحمدلله،

اجماع علما بر اینست که روزه (ماه رمضان) بر هر شخص مسلمان عاقل، بالغ، سالم و مقیم فرض است البته زن باید از حیض و نفاس پاک باشد و حق شکستن روزه خود را ندارند بجز موارد زیر که باید آنرا در وقت خود قضا نمایند:

  • مسافری که شرایط بر وی سخت است هرچند بهتر آنست که در مسافرت نیز روزه اش را بگیرد ولی اگر روزه نبود برایش جایز است.
  • مریض، بشرطیکه اوضاع جسمی وی با گرفتن روزه وخیمتر شود و وی را نزدیک به هلاکت برساند.
  • زنی که در دوران قاعدگی یا نفاس (خون بعد از زایمان) است.
  • زنی که در دوران حاملگی یا شیر دادن است و روزه گرفتن برای هردو (مادر و جنین) مضر باشد.
  • پیرمرد یا پیرزنی که در بستر بیماری هستند و امیدی برای حیات برای آنها وجود نداشته باشد.

اگر کسی به دلیل پیری یا امثال آن نتواند روزه بگیرد، می‌تواند روزه‌اش را بخورد ولی باید به ازای هر روز، مسکینی را غذا بدهد؛ به دلیل فرموده خداوند متعال :

) وَ عَلَی الَّذِینَ یُطِیقُونَهُ فُدیَهٌ طَعَامُ مِسکِین ( (بقره : ۱۸۴)

«و بر کسانی که توانایی انجام آن (روزه) را ندارند (همچون پیران ضعیف و بیماران همیشگی) لازم است کفاره بدهند و آن خوراک مسکینی است».

از عطاء روایت است : از ابن عباس شنیدم که این آیه را می‌خواند، و می‌گفت :

(لیست بمنسوخه، هو الشیخ الکبیر و المرأه الکبیره لایستطیعان أن یصوما فلیطعمان مکان کل یوم مسکینا) «این آیه منسوخ نیست، بلکه درباره پیرمرد و پیرزنی است که توانایی روزه گرفتن ندارند و باید به ازای هر روز مسکینی را غذا بدهند». [الإرواء ۹۱۲]،

اما کارگران یا کسانیکه اشتغال دارند در هرماهی از سال که باشد بایستی روزه خود را بگیرند زیرا دلیلی شرعی برای چنین کسانی وجود ندارد که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرموده باشند روزه نگیرند مگر اینکه کارکردن در هنگام روزه بودن موجب هلاکت آنها شود که در اینصورت زمانیکه اوضاع جسمی آنها نزدیک به هلاکت شد می توانند روزه را بشکنند ( و لذا نباید از همان ابتدا ، روزه نگرفت به این بهانه که ممکن است موجب هلاکت شوم!) به فتوای شماره (۳۵۹۳) مراجعه کنید.

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …