آیا جایز است از گوشت قربانی به کافر داد؟

از جناب علامه ابن عثیمین سوال شد : اگر برای شخص قربانی کننده جایز است از گوشت قربانیش به کافر هم بدهد؟ و آیا برای او جایز است که (بعنوان صبحانه) از قربانی خود بخورد؟

 

الحمدلله،

«برای انسان جایز است که از گوشت قربانی خود بعنوان صدقه به کافر هم بدهد، البته بشرطی که آن کافر جزو کسانی نباشد که با مسلمانان در جنگ و کشتار باشد، اگر جزو این دسته باشد نباید چیزی به او داده شود، بع دلیل فرموده الله متعال : «لَا یَنْهَاکُمُ الله عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَلَمْ یُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِیَارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ إِنَّ الله یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ * إِنَّمَا یَنْهَاکُمُ الله عَنِ الَّذِینَ قَاتَلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَأَخْرَجُوکُمْ مِنْ دِیَارِکُمْ وَظَاهَرُوا عَلَی إِخْرَاجِکُمْ أَنْ تَوَلَّوْهُمْ وَمَنْ یَتَوَلَّهُمْ فَأُولَئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ» (ممتحنه ۸-۹).

یعنی : « خداوند شما را از نیکی کردن و رعایت عدالت نسبت به کسانی که در راه دین با شما پیکار نکردند و از خانه و دیارتان بیرون نراندند نهی نمی‏کند؛ چرا که خداوند عدالت‏پیشگان را دوست دارد. تنها شما را از دوستی و رابطه با کسانی نهی می‏کند که در امر دین با شما پیکار کردند و شما را از خانه هایتان بیرون راندند یا به بیرون‏راندن شما کمک کردند و هر کس با آنان رابطه دوستی داشته باشد ظالم و ستمگر است».

و اما صبحانه خوردن از قربانی (اولین چیزی که شخص در روز میخورد)؛ آری، اگر نماز عید را خواند و قربانی اش را ذبح نمود، و قبل از اینکه چیزی بخورد ابتدا از قربانی بخورد، ایرادی ندارد، حتی علماء فرمودند : این کار افضل تر است».

” مجموع فتاوی ورسائل فضیله الشیخ محمد بن صالح العثیمین ” (۲۵/۱۳۳).

 

نکته : آنجایی که جناب شیخ اشاره کردند اولین چیزی که قربانی کننده در روز عید بخورد، از قربانی خویش باشد، به دلیل روایت امام احمد از بریده رضی الله عنه است که گفت : «کَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ لا یَغْدُو یَوْمَ الْفِطْرِ حَتَّی یَأْکُلَ، وَلا یَأْکُلُ یَوْمَ الأَضْحَی حَتَّی یَرْجِعَ، فَیَأْکُلَ مِنْ أُضْحِیَّتِهِ» مسند أحمد (۲۲۴۷۵).

یعنی : «رسول خدا صلی الله علیه وسلم در روز عید فطر تا چیزی نمی خورد (چند عدد خرما) از خانه (برای نماز) بیرون نمی شد، و در روز عید قربان چیزی نمی خورد تا اینکه از (نماز عید) بازمی گشت، و از قربانی اش می خورد».

 

والله اعلم

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …