ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ ﺑﻌﻀﻲ ﺍﺯ ﻣﺬﺍﻫﺐ ﻓﻘﻬﻲ ﺍﻫﻞﺳﻨﺖ ﻣﺬﻫﺐ ﺍﻣﺎﻡ ﺍﺑﻮﺣﻨﻴﻔﻪ : ﻣﻼ ﻋﻠﻲ ﻗﺎﺭﻱ ﺣﻨﻔﻲ ﺩﺭﺷﺮﺡ(ﻓﻘﻪ ﺍﻻﻛﺒﺮ ۱۱۰/) ﻣﻲﮔﻮﻳﺪ: ( ﺗﻼﻭﺕ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺮ ﺳﺮ ﻗﺒﺮﻫﺎ ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﺍﻣﺎﻡ ﺍﺑﻮﺣﻨﻴﻔﻪ، ﺍﻣﺎﻡ ﻣﺎﻟﻚ ﻭﺍﻣﺎﻡ ﺍﺣﻤﺪ ﻣﻜﺮﻭﻩ ﺍﺳﺖ)، ﻭ ﺩﺭ ﺟﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﻧﻘﻞ ﻣﻲﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺮ ﺳﺮ ﻗﺒﺮﻫﺎ ﻣﻜﺮﻭﻩ ﺍﺳﺖ ﭼﻮﻥ ﺍﺯ ﺍﻣﻮﺭ ﻧﻮ ﭘﻴﺪﺍ ﻭ ﺑﺪﻋﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺳﻨﺖ ﺛﺒﻮﺗﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﻭﺍﻳﻦ ﺳﺨﻦ (ﺷﺎﺭﺡ ﺍﻻﺣﻴﺎﺀ) ﻧﻴﺰ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ . ﻣﺬﻫﺐ ﺍﻣﺎﻡ ﺷﺎﻓﻌﻲ: ﺍﻣﺎﻡ ﺷﺎﻓﻌﻲ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﺪﻻﻝ ﺑﻪ ﺁﻳﻪﻱ «ﻭﺃﻥ ﻟﻴﺲ ﻟﻼﻧﺴﺎﻥ ﺍﻻ ﻣﺎﺳﻌﻲ» ﻭﺣﺪﻳﺚ : ( ﺇﺫﺍ ﻣﺎﺕ ﺍﺑﻦ ﺁﺩﻡ ﺍﻧﻘﻄﻊ ﻋﻤﻠﻪ ﺍﻻ ﻣﻦ ﺛﻼﺙ…) ﻣﻲﮔﻮﻳﺪ :(ﺛﻮﺍﺏ ﺗﻼﻭﺕ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﻪ ﻣﻴﺖ ﻧﻤﻲﺭﺳﺪ) . ﺍﻣﺎﻡ ﻧﻮﻭﻱ(یکی از ائمه فقه شافعی) ﺩﺭ ﺷﺮﺡ ﺣﺪﻳﺚ ﻓﻮﻕ ﻣﻲﻧﻮﻳﺴﺪ : (ﺍﻳﻦﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻗﺮﺁﻥﺗﻼﻭﺕ ﻛﻨﺪ، ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﻭ ... ﻭ ﺛﻮﺍﺏ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻴﺖ ﻫﺪﻳﻪ ﻛﻨﺪ، ﺍﻣﺎﻡ ﺷﺎﻓﻌﻲ ﻭ ﺟﻤﻬﻮﺭ ﻋﻠﻤﺎ ﻣﻲﮔﻮﻳﻨﺪ:ﺛﻮﺍﺏ ﺁﻥ ﺑﻪ ﻣﻴﺖ ﻧﻤﻲﺭﺳﺪ). ﺷﺎﻳﺎﻥ ﺫﻛﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ امام ﻧﻮﻭﻱ ﺍﻳﻦ ﻗﻮﻝ ﺭﺍ ﺩﺭ ﭼﻨﺪ ﺟﺎﻱ ﺷﺮﺡ ﻣﺴﻠﻢ ﺗﻜﺮﺍﺭﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﺩﻻﻟﺖ ﺑﺮ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﻧﻈﺮﻳﻪﺍﺵ ﺩﺍﺭﺩ. ﺍﺑﻦ ﻧﺤﻮﻱ ﺷﺎﻓﻌﻲ ﺩﺭ ﺷﺮﺡ ﻣﻨﻬﺎﺝ ﻣﻲﻧﻮﻳﺴﺪ:( ﻗﻮﻝ ﻣﺸﻬﻮﺭ ﺩﺭ ﻣﺬﻫﺐ ﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺛﻮﺍﺏ ﺗﻼﻭﺕ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﻪ ﻣﻴﺖ ﻧﻤﻲﺭﺳﺪ) . ﺍﺯ ﻋِﺰﺑﻦ ﻋﺒﺪﺍﻟﺴﻼﻡ ﭘﺮﺳﻴﺪﻧﺪ: ﺁﻳﺎ ﻗﺮﺁﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﻲﺧﻮﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﺛﻮﺍﺑﺶ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻴﺖ ﻫﺪﻳﻪ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﻲ ﺭﺳﺪ؟ ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﮔﻔﺖ : ﺛﻮﺍﺏ ﺗﻼﻭﺕ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺗﻼﻭﺕﻛﻨﻨﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﻛﺴﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﻧﻤﻲﺭﺳﺪ ﻭ ﮔﻔﺖ :ﺷﮕﻔﺘﺎ ! ﻛﻪ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺛﻮﺍﺏ ﺗﻼﻭﺕ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻴﺖ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺧﻮﺍﺏﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺩﻳﺪﻩﺍﻧﺪ ﺛﺎﺑﺖ ﻣﻲﺩﺍﻧﻨﺪ ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﻢ ﻛﻪ ﺧﻮﺍﺏﻫﺎ ﺍﺯ ﺍﺩﻟﻪﻱ ﺷﺮﻋﻲ ﻧﻴﺴﺖ . (ﺍﻟﺘﺬﻛﻴﺮﺓ ﻟﻠﻘﺮﻃﺒﻲ : ۷). ﻣﺬﻫﺐ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﺎﻟﻚ : ﺷﻴﺦ ﺍﺑﻮﺟﺴﺮﻩ ﺩﺭﻛﺘﺎﺏ «ﺍﻟﻤﺪﺧﻞ» ﻣﻲﮔﻮﻳﺪ : ﻗﻄﻌﺎ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺮ ﺳﺮ ﻗﺒﺮﻫﺎ ﺑﺪﻋﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﻫﻴﭻ ﻭﺟﻪ ﺳﻨﺖ ﻧﻴﺴﺖ . ﺷﻴﺦ ﺩﺭﺩﻳﺮ ﺩﺭ « ﺍﻟﺸﺮﺡ ﺍﻟﺼﻐﻴﺮ ۱/۱۸۰ » ﻣﻲﮔﻮﻳﺪ: ﺗﻼﻭﺕ ﻗﺮﺁﻥ(سوره یس) ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻣﺮﮒ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﺮ ﻗﺒﺮﻫﺎ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﻋﺪﻡ ﺛﺒﻮﺕ ﺁﻥ ﺍﺯ ﺳﻠﻒ ﻣﻜﺮﻭﻩ ﺍﺳﺖ، ﻓﻘﻂ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺩﻋﺎ، ﻃﻠﺐ ﻣﻐﻔﺮﺕ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﻛﻨﻴﻢ ﻭ ﺍﺯ ﻣﺮﮒ ﺁﻧﻬﺎ ﭘﻨﺪ ﻭ ﻋﺒﺮﺕ ﺑﮕﻴﺮﻳﻢ . ﻋﻼﻣﻪ ﻋﺪﻭﻱ ﻧﻴﺰ ﺩﺭﺣﺎﺷﻴﻪﺍﺵ ﺑﺮ ﺷﺮﺡ ﺍﺑﻮ ﺍﻟﺤﺴﻦ ﻫﻤﻴﻦ ﺭﺍﻧﻮﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﻣﺬﻫﺐ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﻨﺒﻞ: ﺍﻣﺎﻡ ﺍﺣﻤﺪ ﺑﻪ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺳﺮ ﻗﺒﺮﻱ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﻲﺧﻮﺍﻧﺪ ﮔﻔﺖ : ﺑﺪﺍﻥ ﻛﻪ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺮ ﻗﺒﺮ ﺑﺪﻋﺖ ﺍﺳﺖ . ﺍﻳﻦ ﻧﻈﺮﻳﻪﻱ ﺟﻤﻬﻮﺭ ﺳﻠﻒ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺘﻘﺪﻣﻴﻦ ﺣﻨﺒﻠﻲ ﺑﺮ ﻫﻤﻴﻦ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﺑﻮﺩﻩﺍﻧﺪ ﻭ ﻧﻴﺰ ﺍﻣﺎﻡ ﺍﺣﻤﺪ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﻴﺖ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺮﮔﺶ ﺑﺪﻋﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﺳﻠﻒ (ﺻﺤﺎﺑﻪ ، ﺗﺎﺑﻌﻴﻦ ﻭﺗﺎﺑﻊ ﺗﺎﺑﻌﻴﻦ) ﭼﻨﻴﻦ ﻋﺎﺩﺗﻲ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﻧﻤﺎﺯ، ﺭﻭﺯﻩ ﻭ ﻳﺎ ﺣﺞ ﻣﺴﺘﺤﺒﻲ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﻳﺎ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺨﻮﺍﻧﻨﺪ، ﺛﻮﺍﺑﺶ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﮔﺎﻥ ﺗﻘﺪﻳﻢ ﻛﻨﻨﺪ؛ ﻟﺬﺍ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﻭ ﺭﻭﺵ ﺳﻠﻒ ﻣﻨﺤﺮﻑ ﺷﻮﻳﻢ. ﻧﺎﮔﻔﺘﻪ ﻧﻤﺎﻧﺪﻛﻪ ﺣﺪﻳﺚ،《برﻣﺮﺩﮔﺎﻧﺘﺎﻥ (سوره ﻳﺲ) ﺑﺨﻮﺍﻧﻴﺪ ﻣﻌﻠﻮﻝ ﻭﻣﻀﻄﺮﺏ ﺍﻻﺳﻨﺎﺩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺳﻨﺪ ﺁﻥ ﺟﻬﺎﻟﺖ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﺮﻓﺮﺽ ﺻﺤﺖ ﺁﻥ، ﻗﻄﻌﺎ ﺑﺮ ﺟﻮﺍﺯ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺩﮔﺎﻥ ﺩﻻﻟﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ « ﻣﻮﺗﺎﻛﻢ» ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﺣﺘﻀﺎﺭ ﻣﺮﮒﺍﻧﺪ، ﺑﺨﻮﺍﻧﻴﺪ.