از علماء هیئت دائمی افتاء سوال شد : من مردی دارا هستم، خواهری دارم که شوهرش تنگدست است و حادثه ای برایش اتفاق افتاد که اکنون بخاطر آن بدهکار شده و توانایی پرداخت قرضش را هم ندارد، چونکه خانواده اش زیادند و او تنها نان آور خانواده است، و من دو بار حج فرضی اداء کردم و اکنون می خواهم برای بار سوم به حج بروم و این بار خواهرم را نیز با پول خودم به حج ببرم، چون او پول رفتن به حج را ندارد، کدامیک نزد الله متعال بهتر است : با خواهرم به حج برویم، یا با آن پول سختی وارد بر شوهرش را بردارم؟
الحمدلله،
«اگر واقع آنگونه باشد که ذکر شد؛ یعنی شوهر خواهرتان متحمل قرض شده و چیزی ندارد با آن قرضش را اداء کند، پس اولا آنست با مالی که نزد خود داری قرض وی را اداء کنی، و حج خواهرت را به تاخیر بیانداز، زیرا قضای دَین شوهرش و برداشتن سختی از دوش وی از حج خواهرت مهم تر است، و منفعت آن برای هر دویشان است، و حج بر خواهرت واجب نیست تا زمانیکه توانایی (مالی) آنرا پیدا کند».
وبالله التوفیق، وصلی الله علی نبینا محمد وآله وصحبه وسلم.
“فتاوی اللجنه الدائمه للبحوث العلمیه والإفتاء” (۱۱/۴۴) .
شیخ عبد العزیز بن عبد الله بن باز … شیخ عبد الرزاق عفیفی … شیخ عبد الله بن غدیان … شیخ عبد الله بن قعود.