آیا بر پولی که طلب دارم ولی هنوز به دستم نرسیده زکات تعلق می گیرد؟

الحمدلله

در خصوص سوال اول: اگر دارایی شما به حد نصاب برسد و بعد یکسال قمری بر آن بگذرد؛ لازمست زکات اموالتان را پرداخت کنید حتی اگر بدون مسکن باشید یا قصد داشته باشید که ازدواج نمایید؛ مگر آنکه بعنوان مثال شما در اول بهار دارائیتان به حد نصاب رسیده باشد، حال قبل از آنکه یکسال کامل قمری بر آن حد نصاب بگذرد (که از اول بهار شروع می شود)، اقدام به خرید خانه یا ازدواج نمایید؛ چنانچه پس از خرید منزل یا ازدواج تا بهار سال بعد (که وقت زکات فرا می رسد) باقی مانده ی پول شما هنوز حائز حد نصاب بود؛ پس باید زکات دهید اما اگر مقدار باقی مانده کمتر از حد نصاب بود، زکات لازم نیست. اما اگر تا گذشت یکسال قمری از لحظه ایکه اموالتان به حد نصاب رسیده، خانه ای نخریدید یا ازدواج نکردید، و یا سایر مخارج سنگین دیگر نداشتید که موجب کاهش اموالتان از میزان حدنصاب شود، پس باید زکات اموالتان را بدهید حتی اگر یک روز بعد از مبداء زمان حدنصاب، قصد خرید منزل یا ازدواج داشته باشید. برای محاسبه ی زکات به (۴۵۲۴) مراجعه کنید.

سوال دوم؛ چون آن کارکرد قرار است به شما تعلق بگیرد، پس به معنای ملکیت آن از سوی شماست، مگر آنکه قطعیت نداشته باشد، یعنی به طور قطع معلوم نباشد که آن کارکرد را به شما می دهند یا فقط در حد حرف است. اما اگر کارکرد به شما تعلق بگیرد، حتی اگر فعلا به شما پرداخت نکنند، باز لازمست زکات آنرا نیز به همراه دیگر اموالتان حساب کرده و با هم زکات دهید، زیرا آن کارکرد در حکم زکات قرض است و بر قرض زکات تعلق می گیرد.

سوال سوم؛ پیشنهاد می شود که زکات را خود و به مستحقین زکات بدهید تا ادای آن از گردن شما ساقط شده و بریءالذمه شوید؛ برای مستحقین زکات به (۳۵۷۱) مراجعه کنید.

والله اعلم.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …