پاسخ
آنچه که در مورد مرگ مغزی می توان گفت این ست که بین علمای معاصر اختلاف نظر است که آیا می توان مرگ مغزی را بعنوان مرگ حقیقی و شرعی بحساب آورد یا خیر؟؟
که اگر بعنوان مرگ شرعی بحساب آورده شود بنا به قول راجح علما اهدای اعضای وی به مسلمانان جایز است ولی شایسته است که مسلمانان جانب احتیاط را درنظر بگیرندو نبایستی حکم به مرگ شرعی شخصی که دچار مرگ مغزی شده است داد.
اما اهدا کردن عضوی از اعضای مسلمان زنده به مسلمانی دیگر، ما بین علما محل اختلاف است؛
▪️برخی از علما مطلقا هرگونه پیوند اعضا را از مسلمان به مسلمان که هر دو زنده اند را جایز می دانند حال آن عضو قلب باشد یا دست یا کلیه،
▪️ولی برخی دیگر از علما آنرا مطلقا ناجایز دانسته و فرقی را بین نوع عضو نمی گذارند.
▪️در این میان برخی دیگر از علما قائل بر تفصیل شده اند، بدین معنی که؛ اهدای عضوی از بدن مسلمان که با آن عضو دچار مرگ نمی شود و به اصطلاح حیات وی دچار خطر نمی گردد را جایز دانسته اند، مانند کسی که کلیه خود را اهدا می کند ولی اهدای برخی دیگر از اعضا همچون قلب را جایز نمی دانند زیرا حیات وی از بین رفته و این امر را جزو خودکشی دانسته اند که حرام است.زیرا الله تعالی می فرماید:
لاَ تَقْتُلُواْ أَنفُسَکُمْ(نسا ۲۹) یعنی: خودکشی نکنید.
اکنون یک سوال پیش میاید که مواردی که بعد از مرگ مغزی فرد دوباره به حیات ادامه دهد بسیار نادر است و حتی شاید به یک درصد هم نرسد، چون درمرگ مغزی ، مغز فرد مثل مایع سیال هست و… حال تکلیف چیست؟
سوال علمایی که این را جایز نمیدانند اینست که : اگر خدا آن شخص را شفا داد و بلند شد آنوقت آیا این عمل قتل است یا خیر ؟
و بنظر می رسد که این قول اخیر ارجح باشد زیرا چه بسا بسیار اتفاق می افتد که شخصی که دچار مرگ مغزی شده است، بعد از آن بهبود یافته و به زندگی خود ادامه داده است…
نمونه :
روزنامه شرق الاوسط در نسخه اینترنتی خود به تاریخ ۳۰/۶/۲۰۰۱ خبر داد ؛ دانشمندی بریتانیایی که متخصص مرکز مطالعات بیمارانی که دچار حمله قلبی شده اند است اعلام کرد که دلائلی مبنی بر ادامه هوشیاری و بیداری انسان حتی بعد از توقف اعمال مغز وجود دارد و اظهار داشت که او در حال مطالعه موارد بالینی است که پزشکان از آن بعنوان موارد معتبری می دانند که پس از مرگ مغزی باعث حیات می شود….
در اینکه برای اهدای عضو جان چند نفر نجات پیدا میکند شکی نیست ولی مساله اصلی جان شخص مرگ مغزی شده است که اگر بر احتمالات پزشکی رای تایید بزنیم و آنرا مرده بپنداریم و اکسیژن آنرا برداریم و در نهایت مرگ طرف …خب اگر اینکار را نمیکردند و شخص را خدا شفا میداد آنوقت تکلیف چیست ؟
آیا شامل آیه لا تقتلوا انفسکم نمیشود ؟
در هرحال اینها مسایلی هستند که خدا بر آنها آگاه است و بس …