آیا اهدای عضوی از اعضای مسلمان زنده برای مسلمانی دیگر جایز است؟

“و اما اهدا کردن عضوی از اعضای مسلمان (زنده) به مسلمانی دیگر، ما بین علما محل اختلاف است؛ برخی از علما مطلقا هرگونه پیوند اعضا را از مسلمان به مسلمان که هر دو زنده اند را جایز می دانند حال آن عضو قلب باشد یا دست یا کلیه، ولی برخی دیگر از علما آنرا مطلقا ناجایز دانسته و فرقی را بین نوع عضو نمی گذارند.

در این میان برخی دیگر از علما قائل بر تفصیل شده اند، بدین معنی که؛ اهدای عضوی از بدن مسلمان که با آن عضو دچار مرگ نمی شود و به اصطلاح حیات وی دچار خطر نمی گردد را جایز دانسته اند، مانند کسی که کلیه خود را اهدا می کند ولی اهدای برخی دیگر از اعضا همچون قلب را جایز نمی دانند زیرا حیات وی از بین رفته و این امر را جزو انتحار (خودکشی) دانسته اند که حرام است. زیرا الله تعالی می فرماید:
« لاَ تَقْتُلُواْ أَنفُسَکُمْ» (نسا ۲۹) یعنی: خودکشى نکنید.

اما اهدای (هر نوع) عضو بدن مسلمان به کافر (که اهل ذمه نباشد) جایز نیست”.
(منبع:اسلام وب).
اما اگر کسی از روی جهل یکی از اعضای بدن مسلمانی را به کافری اهدا کند، حال آیا آن عضو نیز با آن کافر در آتش خواهد سوخت یا خیر؟! بنظر امری ناصحیح باشد، زیرا مثلا کسی که قلبش را به شخص دیگری اهدا می کند در قیامت آن قلب نیز زنده خوهد شد و نزد صاحب اصلی خود بازمی گردد. به هر حال این مسئله مجهول است و کسی نمی تواند بدان حکم دهد زیرا ما بدان خبر داده نشده ایم و به آن اندازه از حقایق باخبریم که الله تعالی و رسولش صلی الله علیه وسلم به ما خبر داده اند. بنابراین می گوییم خداوند بدان آگاهتر است.
والله اعلم
وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین.

مقاله پیشنهادی

دنیا، اینگونه آفریده شده است

روزی مارکس اویلیوس، یکی از فیلسوفان بزرگ دربار امپراطوری روم، گفت: امروز افرادی را ملاقات …