آیا آیه منظور از آیه: (الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبَى) علی رضی الله عنه است

شیعه  می‌گوید: این آیه هم درباره علی است: (قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبَىٰ) (الشورى: ۲۳). «بگو: در برابر آن از شما پاداش و مزدی نمی‌خواهم مگر آن که به خاطر خویشاوندی‌ام مرا دوست داشته باشید. (یعنی‌: بلکه‌ آنچه‌ از شما می‌طلبم، مودت‌ و دوستی‌ در قرابت‌ و نزدیکی‌ نسبی‌ای‌ است…

که‌ میان‌ من‌ و شما وجود دارد، پس‌ فقط صله‌ و پیوندی‌ را که‌ میان‌ من ‌و شما وجود دارد، در نظر آورید و همان‌ را رعایت‌ کنید و اگر فقط این‌ را در نظرداشته‌ باشید، بر من‌ عجولانه‌ نمی‌تازید و میان‌ من‌ و مردم‌ را خالی‌ کرده‌ و اجازه‌ می‌دهید که‌ این‌ دعوت‌ را به‌ آنان‌ برسانم‌)».
احمد بن حنبل در مسندش از ابن عباس روایت می‌کند که گفت: هنگامی که آیه: (قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبَىٰ)گفتند: ای رسول خدا، خویشاوندان تو که دوستی ما با آنان واجب شده است، چه کسانی‌اند؟ فرمود: (علی و فاطمه و دو پسرشان)، در تفسیر ثعلبی هم همین آمده و چیزی شبیه آن در صحیحین هم روایت شده است. غیر از علی، سایر صحابه و سه خلیفه اول دوستی‌شان واجب نیست، پس علی از همه برتر است و هم او امام می‌شود چون مخالفت با او با اصل مودت منافات دارد، و مودت و دوستی‌اش با امتثال اوامرش ممکن می‌شود، لذا وی واجب الاطاعه است و این معنای امام بودن و امامت است).
{نوشته علامه ابن مطهر حلی در منهاج الکرامه }

پاسخ اهل سنت:
۱ -چرا دوستی سه خلیفه واجب نباشد در حالیکه لازم است مسلمانان همدیگر را دوست داشته باشد. این چه جنونی است که شما به آن دچارید و گمان میکنید  دوستداری علی با دوست داشتن سایر مومنان جمع نمیشود؟!!
این شبیه به این است که بگوییم دشمنی با ابوجهل فرض است و دشمنی با بقیه اعداء الله لازمی نیست!!!!!
۲ – این حدیث در مسند احمد نیست.
۳ – این حدیث  در صحیحین هم نیست، این مرد بسیار دروغگوست
۴ – بلکه آنچه در صحیحین و در مسند آحمد است درست بر خلاف آنچه است که این مرد کذاب ادعا نموده است.
۵ – علاوه بر این  حدیث مذکور  به اتفاق عالمان مطلع حدیث، کذب و جعلی است و در هیچ یک از کتب معتبر و مورد اعتماد حدیثی که مورد مراجعه هستند یافت نمی‌شود.

۶ – دلیل دیگر  این  که آیه  (الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبَىٰ ) در سوره شوری آمده که به اتفاق اهل سنت سوره‌ای مکی است، درحالیکه  علی در مدینه و بعد از جنگ بدر با فاطمه ازدواج کرد. حسن هم در سال سوم هجری و حسین در سال چهارم از هجرت به دنیا آمدند؛ یعنی این آیه چندین سال پیش از متولد آمدن حسن و حسین نازل شده است. پس چگونه پیامبر آیه را درباره کسانی میدانند که هنوز نامی بر صفحه هستی نداشتند ( حسن و حسین)
۷ – تفسیری که برای این آیه در صحیحین از ابن عباس آمده با این سخنان در تناقض است. در صحیحین از سعید بن جبیر روایت است که می‌گوید: از ابن عباس در خصوص فرموده حق تعالی پرسیدند که فرموده: (قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبَىٰ) (الشورى: ۲۳).
من گفتم:  معنی این است که خویشاوندان محمد را آزار ندهید.
ابن عباس گفت: شتاب کردی، هیچ قبیله‌ای از قبایل قریش نیست که رسول خدا با آنان خویشاوندی نداشته باشد، پس پیامبر می‌گوید: پاداشی از شما نمی‌خواهم، اما از شما می‌خواهم که با خویشاوندانم پیوند و صله‌رحم برقرار کنید.

پس معنای حدیث  دوستی خویشاوندان نیست بلکه معنای آن این است که:
ای جماعت عرب و ای جماعت قریشیان به ازای رسالت خویش پاداش نمی‌خواهم، اما فقط از شما می‌خواهم که رشته خویشاوندانی که با شما دارم را  رعایت کنید.
۸ – رسول الله  می‌فرماید: به ازای آن پاداشی از شما نمی‌خواهم جز دوستی در خویشاوندان، و نفرموده: جز دوستی برای خویشاوندان، و نه دوستی برای افراد خویشاوند با من، پس اگر مراد وی دوستی برای افراد خویشاوند بود حتما می‌فرمود: «الموده لذوی القربى».

۹ – این أیه ها ادعای ما را تایید و تاویل شیعه را باطل میکند:
(قُلْ مَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُتَکَلِّفِینَ) (ص: ۸۶).
«(اى پیامبر!) بگو: من براى دعوت نبوت هیچ پاداشى از شما نمى‏طلبم، و من از متکلفین نیستم! (سخنانم روشن و همراه با دلیل است!)».
و فرمود: (أَمْ تَسْأَلُهُمْ أَجْرًا فَهُم مِّن مَّغْرَمٍ مُّثْقَلُونَ)(الطور: ۴۰).
«آیا تو از آنها پاداشى مى‏طلبى که در زیر بار گران آن قرار دارند».
و فرمود: (قُلْ مَا سَأَلْتُکُم مِّنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَکُمْ ۖ إِنْ أَجْرِیَ إِلَّا عَلَى اللَّـهِ ۖ) (سبأ: ۴۷).
«بگو: هر اجر و پاداشى از شما خواسته‏ام براى خود شماست; اجر من تنها بر خداوند است، و او بر همه چیز گواه است».
همه این آیات میگویند پیامبر اجری و مزدی برای تبیلغ دین نمیخواهد. و  ناگهان یک دفعه شیعه وسط این همه آیات مدعی است که رسول الله اجر  و مزد میخواهد !!! اگر تفسیر شیعه درست باشد پس معنی این آیات چیست؟

۱۱ – تردیدی نیست که محبت اهل بیت پیامبر واجب است، ولی وجوب آن به وسیله این آیه ثابت نشده است. محبت ایشان هم البته مزدی برای پیامبر بحساب نمی‌آید، بلکه آن یکی از اموری است که خداوند ما را بدان دستور داده همچنان که ما را به سایر عبادات دستور داده است.
۱۲ – اگر ما تاویل شیعه ها را قبول کنیم پس با دوست داشتن اهل بیت مزد کار رسول الله را  تماما به ایشان داده ایم و ایشان دیگر منتی بر سر ما ندارند، آیا مسلمان چنین میگوید؟
سجـــــودی
((برگرفته از کتاب منهاج السنه همراه چند نکنه اضافی))

مقاله پیشنهادی

فضیلت سفارش به قرآن

عَنْ طَلْحَهَ ابْنِ مُصَرِّفٍ قَالَ: سَأَلْتُ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ أَبِی أَوْفَى: آوْصَى النَّبِیُّ صلی الله …