آیا آیه {بقیه الله خیر لکم ن کنتم مومنین} درباره امام زمان نازل شده است؟ (۱)

آیا آیه {بقیه الله خیر لکم ان کنتم مومنین} در باره امام زمان نازل شده است؟

شبهه شیعه :
در قرآن کریم آیات بسیاری داریم که موضوع اولیه آیه در زمان انبیای گذشته بوده است اما مصداقی از آن نیز در زمان رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم محقق می شود . تمامی ماجراهایی که از انبیای کرام نقل شده است به این دلیل بوده است که آن ماجرا ربطی به عصر رسول گرامی اسلام و وقائع زمان آن حضرت داشته است .
از واضح ترین آنها می توان به آیه
{رَحمَهُ اللهِ وَبَرَکَاتُهُ عَلَیکُم أهلَ البَیتِ} (هود ۷۳).
بخشایش و برکتهای خداوند بر شما اهل این خانه باد
اشاره نمود که در شان حضرت ابراهیم و خاندانش نازل شده است اما رسول خدا از خداوند طلب نمودند که آن را در ذریه وی نیز قرار دهد :
قوله : کما صلیت على آل إبراهیم هم إسماعیل وإسحاق وأولادهما ، وقد جمع الله لهم الرحمه والبرکه بقوله : رحمه الله وبرکاته علیکم أهل البیت إنه حمید مجید ولم یجمعا لغیرهم ، فسأل النبی صلى الله علیه وآله وسلم إعطاء ما تضمنته الآیه.
نیل الأوطار، الشوکانی، ج ۲، ص ۳۲۵٫
قول رسول خدا که فرمودند همانطور که بر ابراهیم و آل ابراهیم درود فرستادی مقصود اسماعیل واسحاق واولاد ایشان است وخداوند برای ذریه وی رحمت وبرکت را جمع فرموده است چون در قرآن فرموده: بخشایش و برکتهای خداوند بر شما اهل این خانه باد که او ستایش شده بخشنده است واین دو مطلب برای هیچ کس جمع نشدند .پس رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم از خداوند خواست که آنچه را که در این آیه آمده است به وی عطا شود .
قال تعالى : ( رحمه الله وبرکاته علیکم أهل البیت إنه حمید مجید ) فسأل إعطاء ما تضمنته هذه الآیه مما سبق إعطاؤه لإبراهیم.
مغنی المحتاج، محمد بن أحمد الشربینی، ج ۱، ص ۱۷۶٫
خداوند فرمود : بخشایش و برکتهای خداوند بر شما اهل این خانه باد که او ستایش شده بخشنده است .پس رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم از خداوند خواست که آنچه را این آیه شامل وی می شود که به ابراهیم عطا شده بود به وی عطا کند
آیه مورد بحث نیز همینطور است .
بقیه الله به معنی کسی یا چیزی است که خداوند برای مردم باقی گذاشته است :
( بقیه الله خیر لکم ) أی ما یبقیه الله لکم بعد إیفاء الحقوق.
تفسیر القرطبی، القرطبی، ج ۹، ص، ۸.
بقیه الله بهتر است برای شما یعنی آنچیزی که خداوند برای شما بعد از دادن حق دیگران باقی گذاشته است
پس معنی بقیه الله عام است و شامل هر چیزی می شود که خداوند برای مردمان باقی گذاشته باشد. یکی از مهمترین آنها کسی است که خواهد آمد وجامعه را پر از عدل و داد می نماید.

مقاله پیشنهادی

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران @ahlesonnat_com https://t.me/ahlesonnat_com https://t.me/joinchat/AAAAAEL1eveEIme7q2AtCw