در ستایش اصحاب اولیه (مهاجر و انصار) که عمر و ابوبکر نیز جزو آنها بودهاند:
آیات قرآن به قدری دقیق و کامل مطالب را بیان میکند که جایی برای ایراد باقی نمیگذارد. مثلا به آتشی که ابراهیم در آن بوده میگوید سرد و سلامت شو که اگر سلامت را نمیگفت آتش به قدری سرد میشد که حضرت ابراهیم یخ میزد.
ما باید مسائل فقهی خود را که در قرآن آمده از دیگران بیاموزیم. آیا روایات تاریخی و سایر موارد موجود در قرآن را نیز باید مطابق سلیقه دیگران بفهمیم، پس تفاوت ما با حیوانات چیست؟[۱] زیرا تفاوت انسان با حیوان در قدرت تفکر و انتخاب است. حتی در حیوانات نیز درجه پایینی از تفکر و انتخاب وجود دارد. و اگر بنا شود دیگری به جای ما فکر کند و به جای ما انتخاب کند پس بهتر نیست ما بمیریم تا همان دیگری زندگی کند؟ [۲]
سوره تحریم: ﴿وَإِذۡ أَسَرَّ ٱلنَّبِیُّ إِلَىٰ بَعۡضِ أَزۡوَٰجِهِۦ حَدِیثٗا﴾ [التحریم: ۳]. برخی مفسران قدیمی معتقدند: پیامبر سخنی درباره خلافت بعدی ابوبکر و حضرت عمر به میان آورده بوده ابوالفتح مینویسد: سعید جبیر گفت از عبدالله عباس که سر آن بود که: رسول یک روز عایشه را گفت من با تو سری دارم خواهم گفت نگر تا با کس نگویی و این امانت است مرا به نزدیک تو. و عایشه گفت: آن چیست؟ فرمود پدر تو و پدر حفصه از پس من امامت خواهند کرد. و پس ایشان عثمان. در حال که رسول از خانه بیرون رفت او دیوار حفصه بکوفت و او را خبر داد و او دیگری را خبر داد تا این منتشر شد و گفتند عایشه با پدر گفت بر سبیل بشارت [تفسیر ابوالفتح].
در بیعت رضوان آیهای نازل میشود که خدا از تمامی مومنان حاضر راضی است و آنها را به بهشت میبرد شیعه در پاسخ میگوید آنها مومن نبودند ولی ما در آیهای دیگر میخوانیم که: فقط مومنان حق آبادانی مساجد خدا را دارند و طبق مدارک محکم تاریخی ابوبکر نه تنها هزینه زمین مسجد مدینه را پرداخت کرد بلکه در ساخت آن نیز کمک کرد. باز ممکن است پاسخ داده شود که معاویه نیز مسجد ساخت. ولی ابوبکر ـ بر خلاف معاویه ـ در حضور شخص پیامبر صلی الله علیه و سلم بود و همانطور که پیامبر صلی الله علیه و سلم در هیچ برحهای از زندگی خود با کسی تعارف نداشت میتوانست حضرت عمر و حضرت ابوبکر را منع کند و… (نمونههای فراوانی از اینکه پیامبر اکرم با کسی تعارف نداشتهاند در تاریخ ثبت است: اول سخن ایشان به ام سلمه در شب زفاف عایشه که تعارف را نوعی دروغ مینامند. دوم دادن پرچم لشکر در روز سوم حمله به خیبر به علی. سوم دادن آیات سوره برائت به حضرت علی علیه السلام و…) ضمن اینکه مناسبات بیشماری که بین پیامبر صلی الله علیه و سلم و ابوبکر بوده و در فوق به آن اشاره شد -با تحلیل ما- مخالف آیات قرآن است که به مومنین میگوید: با کافران و… دوست و همنشین نشوید.
ممکن است آقایان این ایراد را وارد کنند که حضرت عمر و ابوبکر مومن نبودند ولی آقای تیجانی آیه: ﴿یَٰٓأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تَرۡفَعُوٓاْ أَصۡوَٰتَکُمۡ فَوۡقَ صَوۡتِ ٱلنَّبِیِّ وَلَا تَجۡهَرُواْ لَهُۥ بِٱلۡقَوۡلِ کَجَهۡرِ بَعۡضِکُمۡ لِبَعۡضٍ أَن تَحۡبَطَ أَعۡمَٰلُکُمۡ وَأَنتُمۡ لَا تَشۡعُرُونَ ٢﴾ [الحجرات: ۲]. را در خصوص حضرت ابوبکر و عمر میداند و در صدر این آیه خطاب به این دو نفر آمده: ای کسانی که ایمان آوردهاید.
پیامبر صلی الله علیه و سلم فرموده اند: عاقل را یک اشاره کفایت میکند. ما میبینیم پیامبر صلی الله علیه و سلم برای ابوجهل، شق القمر کرد و هزار و یک معجزه دیگر، ولی او ایمان نیاورد ولی ابوبکر همینکه از در وارد شد و پیامبر اسلام را بر او عرضه کرد ابوبکر، پذیرفت و با پیامبر صلی الله علیه و سلم دست داد[۳] آیا ابوبکر عاقل نبود؟[۴] و آیا طبق احادیث، انسان مومن، عاقل نیست؟[۵] نکتهای که ذکرش در اینجا خالی از لطف نیست آنکه: من در این کتاب با هزار و یک دلیل عقلی و منطقی و تاریخی و آیه قرآن و حدیث و…[۶] مسائل زیادی را ثابت کردم ولی اطمینان دارم خوارج زمان و ابوجهلهای نادان، چشم را بسته و فقط به انکار و عناد میپردازند[۷]. هرچند اگر این گروه، تصدیق کنند برای من جای تاسف دارد و انکار آنها بسی مایه خوشوقتی من خواهد بود. تنها دلیل من نیز از نوشتن این مطالب، اتمام حجت بر عموم مردم است تا در آن دنیا نگویند ما نمیدانستیم. و دیگر عهدی است که خداوند از عالمان گرفته که در برابر جهل نادانان، ساکت ننشینند. آن کس که نمیداند شاید معذور باشد ولی آن کس که میداند و نمیگوید، جنایتکار است.
هجرت (آن هم با پیامبر در صورتیکه میدانسته اگر دست مشرکین به پیامبر برسد او و تمام همراهانش را قتل عام میکنند) بنا به قول تمام مورخین، هدف کفار بازگرداندن پیامبر صلی الله علیه و سلم به مکه نبوده بلکه هدف، کشتن ایشان بوده است. و بعید است فقط حضرت ابوبکر از این ماجرا بی خبر بوده باشد. فقط ابوبکر اجازه داشته در خانهاش را به سمت مسجد مدینه باز بگذارد.[۸].
شیعه میگوید: ابوبکر ترسیده ولی او برای جان پیامبر صلی الله علیه و سلم ترسیده و نه برای خودش، مگر اینکه بگویید از افکار مغز او خبر دارید! روایتی دیگر سخن ما را تصدیق میکند که ابوبکر زودتر از پیامبر صلی الله علیه و سلم به داخل غار رفت تا مطمئن شود حیوان خطرناکی داخل غار نباشد (این غار به داشتن مار معروف بوده است) ضمنا لاتحزن در آیه به معنای غم و اندوه است و با ترس فرق دارد و از همه گذشته خداوند در قرآن به پیامبر هم فرموده: ﴿لَا تَحۡزَنۡ﴾ مثل سوره [النحل: ۱۲۷].
بذل مال و خریدن بردههای تازه مسلمان از جمله بلال و فروختن تمامی اموال خود برای تامین مخارج جنگ تبوک و هنگامیکه پیامبر صلی الله علیه و سلم از ایشان میپرسد پس برای خانواده ات چه گذاشتی میفرماید: الله ورسوله.
هجرت به مدینه: دقت کنید که کفار قصد دستگیری یا برگرداندن پیامبر صلی الله علیه و سلم را نداشتند بلکه میخواستند او و همراهانش را
امیرالحاجی در سال هفتم هجرت
-
علمداری لشکر در جنگ تبوک
برگزاری نماز جماعت در ایام بیماری پیامبر صلی الله علیه و سلم: شیعه طبق داستانی واهی معتقد است که پیامبر صلی الله علیه و سلم وارد مسجد شد و ابوبکر را کنار زد و خودشان نماز را ادامه دادند ولی ۱- با توجه به اینکه نمازها به صورت جداگانه و در هر روز ۵ مرتبه برگزار میشده و پیامبر صلی الله علیه و سلم حدود۷ یا ۱۳ روز در بستر بیماری بودهاند یعنی حدود ۶۵ مرتبه نماز جماعت در ایام بیماری پیامبر صلی الله علیه و سلم برگزار شده است آیا پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم ۶۵ مرتبه وارد مسجد شده و ۶۵ مرتبه ابوبکر را کنار زده[۹] و به جای ایشان امام جماعت شدهاند!!! البته طبق استدلال برادران محقق شیعه ۲- از ادب و بزرگواری پیامبر صلی الله علیه و سلم هیچگاه چنین مواردی را حتی علیه دشمنان سراغ نداریم. ۳- چگونه است که در جریان سقیفه بنی ساعده که فقط چند روز پس از این واقعه بوده حتی یکی از مخالفان ابوبکر به این واقعه اشاره نمیکند که: تو حتی لیاقت امام جماعت شدن را هم نداشتی و پیامبر آمد و تو را کنار زد حالا میخواهی خلیفه شوی!!! در صورتیکه بر عکس یکی از استدلالات حضرت عمر خطاب به انصار همین موضوع بوده که پیامبر ابوبکر را در اقامه نماز بر همه مقدم داشت.