حداقل کفن را گفتیم و اما حد اکمل آن برای مردان آن است که در سه پارچه و جامه کفن شوند و بهتر است که سفید باشند. چون پیامبر صلی الله علیه وسلم گفت:
«إِلِبسُوا مِن ثِیابِکُمُ البَیاضَ فَإِنَّها مِن خَیرِ ثِیابِکُمْ وَکَفِّنُوا فِیها مَوْتاکُمْ». (أخرجه أحمد وأبو داود وابن ماجه والترمذی وصححه).
«جامهها و لباسهای سفید خود را بپوشید چون بهترین لباس شما است، و مردگانتان را نیز در جامه و لباس سفید کفن کنید».
در میان این سه کفن پیراهن و عمامه نیست بلکه ازار (بیژامه) و دو تن پوش بلند است که بر وی پیچیده میشوند که ازار یا بیژامه از ناف تا زانو را میپوشاند و دومی از گردن تا قوزک پا، و سومی همه بدنش را میپوشاند، و این پارچه کفن به این شکل اقتداء به پیامبر صلی الله علیه وسلم میباشد، چون در صحیحین آمده است که:
«کُفِّنَ فی ثَلاثَهٍ أَثوابٍ سَحولِیَّهٍ جُدُد یَمانِیَّهٍ لَیسَ فیها قَمِیصٌ وَلَا عَمامَهُ أُدْرِجَ فیها إِدْراجاً».
«در سه جامه سحولی (پارچه سفید پاک پنبه ای منسوب به سحول یمن) تازه یمنی کفن شد که در میان آنها پیراهن و عمامه نبود و او را در لابلای آنها قرار دادند».
برای زن سنت است که در پنج پارچه و جامه کفن شود که عبارتند از یک ازار و یک مقنعه و یک پیراهن و دو تن پوش بزرگ که به وی پیچیده شوند. و اینها برابر سنت ثابت شدهاند. در حدیث لیلی دختر قائف ثقفی آمده است که پیامبر صلی الله علیه وسلم کفن دخترش را به زنان میداد تا او را در آن بپیچند، و یکی یکی آنها را به آنان میداد و او نزد در، ایستاده بود که اول ازار داد سپس مقنعه و روسری و سپس ملافه ای که در آن پیچیده شد سپس او را در جامه ای پیچیدند. احمد و ابوداود آن را تخریج کردهاند. باید دانست که برای هرکس جایز است در چیزی کفن شود که در حال زندگی بتواند آن را بپوشد و جایز باشد، پس تکفین زن در ابریشم و حریر و دیبا جایز است لیکن مکروه است، اما کفن ابریشمی و حریری برای مرد حرام است، و کفن زعفرانی و زرد رنگ مکروه است. و زیاده روی در کفن نیز مکروه است. لازم است که پارچه کفن ضخیم باشد نه نازک، چون مقصد آن است که باقی بماند نه این که زیبا باشد.
مقاله پیشنهادی
خیار(داشتن اختیار در معامله)
حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …