آنچه در مورد سحر و جادو آمده است

ارشاد باری تعالی است: ﴿وَلَقَدْ عَلِمُوا لَمَنْ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِی الاَخِرَهِ مِنْ خَلاَقٍ﴾ [بقره: ۱۰۲]

ترجمه: و مسلماً می دانستند هر که خریدار اینگونه متاع باشد، بهره ای در آخرت نخواهد داشت.

همچنین فرموده است:﴿ یُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَالطَّاغُوت﴾.

عمر رضی الله عنه «جبت» را سحر و «طاغوت» را شیطان معنی کرده است.

جابر می گوید: «طواغیت» به غیبگویانی گفته شود که شیطان نزد آنان می رفت و در هر منطقه یکی وجود داشت.

از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: ‹‹اجْتَنِبُوا السَّبْعَ الْمُوبِقَاتِ قَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ! وَمَا هُنَّ؟ قَالَ:الشِّرْکُ بِاللَّهِ, وَالسِّحْرُ, وَقَتْلُ النَّفْسِ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلا بِالْحَقِّ, وَأَکْلُ الرِّبَا, وَأَکْلُ مَالِ الْیَتِیمِ, وَالتَّوَلِّی یَوْمَ الزَّحْفِ, وَقَذْفُ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ الْغَافِلاتِ››. (بخاری)

ترجمه: از هفت چیز هلاک کننده بپرهیزید. اصحاب پرسیدند: آنها کدامند؟ فرمود: شرک ورزیدن به الله، جادوگری، قتل ناحق، خوردن مال ربا، خوردن مال یتیم، فرار از جنگ و جهاد و اتهام به زنان پاکدامن و بی خبر مؤمن.

جابر از رسول الله صلی الله علیه وسلم نقل می کند:‹‹حدّ السّاحر ضربه بالسّیف››.

یعنی: حد (تنبیه) ساحر اینست که گردنش با شمشیر زده شود. اینرا ترمذی نقل کرده و گفته است، از اینرو با سند صحیح بر جابر موقوف است.

و از بجاله بن عبده روایت است که عمر بن خطاب -رضی الله عنه- نامه ای نوشت و در آن دستور داد که هم مردان و زنان جادوگر را به قتل برسانید، بجاله می گوید: ما پس از دستورایشان، سه جادوگر،‌ را به قتل رساندیم. صحیح بخاری

و از حفصه روایت است که دستور به قتل کنیزی داد که او را سحر کرده بود.

امام احمد می گوید: از سه نفر از اصحاب پیامبر روایت است که چنین فتوا داده اند.

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …