آنچه در باره خودکشی آمده است

عَنْ ثَابِتِ بْنِ الضَّحَّاکِ رضی الله عنه عَنِ النَّبِیِّ صلى الله علیه وسلم قَالَ: «مَنْ حَلَفَ بِمِلَّهٍ غَیْرِ الإِسْلامِ کَاذِبًا مُتَعَمِّدًا فَهُوَ کَمَا قَالَ، وَمَنْ قَتَلَ نَفْسَهُ بِحَدِیدَهٍ عُذِّبَ بِهِ فِی نَارِ جَهَنَّمَ». (بخارى:۱۳۶۳)
ترجمه: ثابت بن ضحاک رضی الله عنه می گوید: رسول الله صلى الله علیه وسلم فرمود: «هر کس که آگاهانه به دورغ, به مذهبی سوای اسلام, سوگند بخورد (مثلاً بگوید یهودی باشم اگر این کار را کرده ام), او همانگونه است که می گوید: و کسی که خود را بوسیله آهنی بکشد (خود کشی نماید) با همان چیز در دوزخ، عذاب داده می شود».
عَن جُنْدَبٍ رضی الله عنه عَنِ النَّبِیِّ صلى الله علیه وسلم قَالَ: «کَانَ بِرَجُلٍ جِرَاحٌ فَقَتَلَ نَفْسَهُ، فَقَالَ اللَّهُ: بَدَرَنِی عَبْدِی بِنَفْسِهِ، حَرَّمْتُ عَلَیْهِ الْجَنَّهَ». (بخارى:۱۳۶۴)
ترجمه: جندب رضی الله عنه می گوید: رسول الله صلى الله علیه وسلم فرمود: «شخصی که زخمی شده بود، خودکشی کرد. خداوند در مورد او فرمود: بنده ام پیش از آنکه اجلش فرا رسد, خود را کشت. پس من هم بهشت را بر وی حرام کردم».
عَنْ أَبِی هُرَیْرَهَ رضی الله عنه قَالَ: قَالَ النَّبِیُّ صلى الله علیه وسلم: «الَّذِی یَخْنُقُ نَفْسَهُ یَخْنُقُهَا فِی النَّارِ، وَالَّذِی یَطْعُنُهَا یَطْعُنُهَا فِی النَّارِ». (بخارى:۱۳۶۵) ترجمه: ابوهریره رضی الله عنه می گوید: نبی اکرم صلى الله علیه وسلم فرمود: «کسی که خود را خفه نماید و بکشد، همیشه در دوزخ نیز خود را خفه می کند. و هرکس با نیزه خود را بکشد، همیشه خود را در دوزخ، با نیزه خواهد زد».

عَنِ النَّبِیِّ صلى الله علیه وسلم قَالَ: «مَنْ تَرَدَّى مِنْ جَبَلٍ فَقَتَلَ نَفْسَهُ، فَهُوَ فِی نَارِ جَهَنَّمَ یَتَرَدَّى فِیهِ خَالِدًا مُخَلَّدًا فِیهَا أَبَدًا، وَمَنْ تَحَسَّى سُمًّا فَقَتَلَ نَفْسَهُ، فَسُمُّهُ فِی یَدِهِ یَتَحَسَّاهُ فِی نَارِ جَهَنَّمَ خَالِدًا مُخَلَّدًا فِیهَا أَبَدًا، وَمَنْ قَتَلَ نَفْسَهُ بِحَدِیدَهٍ فَحَدِیدَتُهُ فِی یَدِهِ یَجَأُ بِهَا فِی بَطْنِهِ فِی نَارِ جَهَنَّمَ خَالِدًا مُخَلَّدًا فِیهَا أَبَدًا». (بخارى:۵۷۷۸)  از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که نبی اکرم صلى الله علیه وسلم فرمود: «هرکس، خودش را از بالای کوهی بیندازد و خودکشی کند، برای همیشه و بطور دائم در آتش جهنم، سقوط می کند. و هرکس, با خوردن زهر, خود کشی کند, برای همیشه و بطور دائم آن زهر را در آتش جهنم در دست خواهد داشت و جرعه جرعه آن را خواهد نوشید. وهرکس، با آهنی, خودکشی کند، برای همیشه و بطور دائم, آن آهن را در آتش جهنم بدست خواهد داشت و در شکم اش فرو خواهد برد».
طبق احادیث صحیح کسی که آخرین کلمه اش کلمه طیبه باشه وارد بهشت میشه «من کان آخر کلامه لا اله الا الله دخل الجنه» (۱) وهر کس آخرین کلامش لا اله الا الله می باشد، وارد بهشت می شود. اخرجه ابوداود، کتاب الجنائز، باب التقلیب (۳۱۱۶) واحمد بن المسند (۵/ ۲۳۳) والحاکم فی المستدرک (۱/ ۵۰۳، ۶۷۸) والبیهقی فی النصب (۱/ ۱۰۸) (۶/ ۵۴۵) والشافی فی المسند (۴/ ۰۹، ۱۰۰) محمد بن فضیل فی الدعا (۱۴۷۱) والبزار فی مسنده (البحر الزخار ۲۲۸۳) الطبرانی فی الکبیر (۲۲۱) من حدیث معاذ بن جبل مرفوعا واخرجه الطیرانی فی الاوسط (۵۷۴) ولفظه: من کان آخر کلام لا اله الا الله لم یدخل النار والحدیث صححه الطاقه الا لبانی فی صحیح الجامع برقم (۵۱۵۰) و (۶۴۷۹) وحسنه فی احکام الجنائه (۳۴) والاوراد (۶۸۷) والحدیث کهـ عده شواهد بالفاظ مقاربه.
اما این دو روایت با هم تضاد و تعارضی ندارند چون روایتی که بیان می کنه هرکس آخرین کلامش لا اله الله باشه وارد بهشت میشه نگفته چه زمانی وارد بهشت میشه بلکه به طور مطلقی گفته وارد بهشت میشه یعنی از بهشتیان است حال ممکنه از کسانی باشه که گناهانی رو مرتکب شده باشه و ابتدا باید در دوزخ به اندازه مجازات اون گناهان در آتش بمونه و بعد از اون به دلیل موحد بودن وارد بهشت میشه. چون ما مسلمانان بر این باوریم که هرکس موحد باشه هرچند به خاطر گناهی وارد آتش بشه اما روزی وارد بهشت می شته و در واقع این حدیث فضل توحید و موحد بودن رو میرسونه که عامل اصلی ورود به بهشت می باشد هرچند بعد از مدتی باشه.

اما اینکه روایت خودکشی میگه برای همیشه در دوزخ می مونه این از باب تهدید شدید است مانند این آیه که خداوند متعال می فرماید: سوره نساء آیه ۹۳
متن آیه: {وَمَن یَقْتُلْ مُؤْمِناً مُّتَعَمِّداً فَجَزَآؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِیهَا وَغَضِبَ اللهُ عَلَیْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِیماً}.

ترجمه:
وکسی که مؤمنی را از روی عمد بکشد (واز ایمان او باخبر بوده وتجاوزکارانه او را به قتل برساند و چنین قتلی را حلال بداند، کافر بشمار می آید و) کیفر او دوزخ است وجاودانه در آنجا می ماند وخداوند بر او خشم می گیرد واو را از رحمت خود محروم می سازد وعذاب عظیمی برای وی تهیّه می بیند.
و در واقع این وعیدها برای مسلمانان به این شدت وارد شده تا بزرگی گناه رو بدونند و از این اعمال دست بکشند. می دونیم که خودکشی و قتل عمد از گناهان بزرگ است اما کفر اکبر نیستند و انسان با ارتکاب اونها کافر نمیشه و از طرفی تنها کافر برای همیشه در دوزخ می مونه طبق آیات و احادیث صحیح؛ بنابراین به این نتیجه می رسیم که این همیشه مانده در دوزخ که در این روایات اومده از باب تهدید و بیان عظمت و بزرگی گناه و مجازات سنگین و شدید آن است. نه اینکه چنین افرادی برای همیشه چون کافر در دوزخ می مانند هرچند موحد باشد.

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …