آنچه به صاحب کم‌ترین عذاب از اهل جهنم گفته می‌شود(۳۲)

مسلم، باب: [الْکَفَّارَاتِ]

۳۶۵- «عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ رضی الله عنه عَنِ النَّبِیِّ  صلی الله علیه و سلم قَالَ:  یَقُولُ اللهُ تَبَارَکَ وَتَعَالَى لِأَهْوَنِ أَهْلِ النَّارِ عَذَابًا: لَوْ کَانَتْ لَکَ الدُّنْیَا وَمَا فِیهَا، أَکُنْتَ مُفْتَدِیًا بِهَا؟ فَیَقُولُ: نَعَمْ، فَیَقُولُ: قَدْ أَرَدْتُ مِنْکَ أَهْوَنَ مِنْ هَذَا، وَأَنْتَ فِی صُلْبِ آدَمَ: أَنْ لَا تُشْرِکَ – أَحْسِبُهُ قَالَ: وَلَا أُدْخِلَکَ النَّارَ – فَأَبَیْتَ إِلَّا الشِّرْکَ».

  1. «از انس بن مالک رضی الله عنه از پیامبرصلی الله علیه و سلم روایت شده است که فرمودند: خداوند متعال به صاحل کم‌ترین عذاب از میان دوزخیان می‌گوید: «اگر دنیا و آنچه در آن است، مال تو می‌بود، آیا آن را برای نجاتت از دوزخ می‌دادی؟ می‌گوید: بله، خداوند می‌فرماید: وقتی در صُلب آدم بودی (از همان آغاز خلقت) کم‌تر از این را از تو خواستم و آن این بود که نسبت به من دچار شرک نشوی -به نظرم فرمود (شک راوی): و تو را داخل آتش نمی‌کنم [اگر دچار شرک نشوی]- اما تو دچار شرک شدی».

۳۶۶- «عَنْ أَنَسِ بْنُ مَالِکٍ رضی الله عنه أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ  صلی الله علیه و سلم قَالَ: یُقَالُ لِلْکَافِرِ یَوْمَ الْقِیَامَهِ: أَرَأَیْتَ لَوْ کَانَ لَکَ مِلْءُ الْأَرْضِ ذَهَبًا، أَکُنْتَ تَفْتَدِی بِهِ؟ فَیَقُولُ: نَعَمْ، فَیُقَالُ لَهُ: قَدْ سُئِلْتَ أَیْسَرَ مِنْ ذَلِکَ».

  1. مسلم با سندی دیگر این حدیث را از انس رضی الله عنه چنین روایت می‌کند که پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمودند: «روز قیامت به کافر گفته می‌شود: اگر به اندازه‌ی دنیا طلا می‌داشتی، آیا آن را برای نجاتت از دوزخ می‌دادی؟ جواب می‌دهد: بله، به او گفته می‌شود: در دنیا کم‌تر از این از تو خواسته شد [اما آن را انجام ندادی]».

۳۶۷- مسلم در روایت دیگری از انس رضی الله عنه چنین آورده است: «… فَیُقَالُ لَهُ: کَذَبْتَ، قَدْ سُئِلْتَ مَا هُوَ أَیْسَرُ مِنْ ذَلِکَ» «… به او گفته می‌شود: دروغ گفتی. در دنیا کم‌تر از این از تو خواسته شد [اما آن را انجام ندادی]».

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …