آمپول‌های ضدّ استرس برای روح و روان

– اگر عقربی تو را نیش بزند نترس و خوشحال باش چون در بدنت عفونت زدایی انجام داده است و پادزهر سمّ مار را به بدنت هدیه کرده است و اگر کسی به تو آب لیموی ترشی تعارف کرد ناراحت مشو بلکه عسل شیرینی به آن اضافه بکن و بخور که دوای تشنگی است.

– اگر باهوش باشی شکست‌هایت را به پیروزی تبدیل می‌کنی و اگر نادان باشی پیروزی‌هایت را به شکست مبدّل می‌سازی! رسول خدا ج را مشرکان از مکّه بیرون انداختند در حالی‌که در مدینه پایگاه بزرگی بنا نهاد که تمام دنیا را تا به امروز تحت تأثیر قرار داده است.

– در فرانسه بیش از انقلاب کبیر دو شاعر نامدار زندانی شدند، یکی خوش بین بود و دیگری بدبین؛ وقتی آن دو سرهای خود را از پنجره­ی زندان بیرون کردند، خوش­بین به ستارگان آسمان نگاه کرد و خندید و شخص بدبین به خاک‌های خیابان نگریست و به گریه اُفتاد.

– اگر در کنکور یا آزمون‌های درسی چند بار اُفتاده‌ای ناراحت مشو، چون پایه­ی علمیت قوی‌تر شده است و امید به آوردن رتبه‌های اوّل و دوّم نیز در تو بیشتر گشته است.

– خداوند حکیم می‌فرماید: ﴿… وَعَسَىٰٓ أَن تَکۡرَهُواْ شَیۡ‍ٔٗا وَهُوَ خَیۡرٞ لَّکُمۡۖ وَعَسَىٰٓ أَن تُحِبُّواْ شَیۡ‍ٔٗا وَهُوَ شَرّٞ لَّکُمۡۚ وَٱللَّهُ یَعۡلَمُ وَأَنتُمۡ لَا تَعۡلَمُونَ﴾ [البقره: ۲۱۶]. یعنی: «چه بسا چیزی را خوش نداشته باشید حال آن‌که خیر شما در آن است و چیزی را دوست داشته باشید در حالی‌که شرّ شما در آن است و خداوند می‌داند و شما نمی‌دانید».

این آیه از نظر بلاغی از صنعت بدیع طِباق استفاده کرده است.

– دکتر عاِیض القرنی می‌گوید: سرخسی را به قعر چاه غیر قابل استفاده انداختند، ولی بیست جلد کتاب نوشت.

– ابن اثیر خانه نشین شد با این حال توانست کتاب جامع الأصول والنهایه را که یکی از مشهور‌ترین کتاب‌های حدیث است بنویسد.

– ابن جوزی تبعید شد و توانست قرائت‌های هفت‌گانه را بخوبی بیاموزد.

– ابن تیمیه زندانی شد در حالی‌که بعد از خارج شدنش مجدّد دین شد.

– پس خداوند ذاتی است که بعد از هر شرّی خیری نهاده است و او همان کس است که شیره­ی زنبور عسل را شفای همگان و زهرش را داروی آرتروز قرار داده است. اوست که به وسیله­ی عنکبوت دوستش محمد مصطفی ج را از غار نجات داد و به وسیله­ی پَشه­ی کوچک دشمنش نمرود را نابود ساخت.

مقاله پیشنهادی

اسباب تقویت صبر انسان بر مصیبت‌‌ها

رعایت امور ذیل در صبر بر مصیبتِ‌ از دست دادن فرزندان، خانواده، خویشاوندان و دیگر …