آلبانی و تضعیف احادیث بخاری و مسلم (۲)

حال طبق توضیحاتی که در پست قبل گذشت می پردازیم به نقد دلایل و شبهات پیرامون تحقیقات احادیث بخاری و مسلم توسط علامه آلبانی رحمه الله:

آلبانی این حدیث بخاری «ثلاثه أنا خصمهم یوم القیامه …» را می گوید ضعیف است

جواب: آری آلبانی در تحقیق سند این حدیث می گوید: سند این حدیث ضعیف است و علت ضعف این سند را هم این گونه گفته است: «فیه رجل ضعفه الحافظ ابن حجر وغیره»: (در این سند فردی است که ابن حجر و… آن را ضعیف می دانند) اما با توجه به این که در سند این حدیث فردی ضعیف وجود دارد اما آلبانی در “إرواء الغلیل ” می گوید: «حسن أو قریب منه». یعنی این حدیث در مجموع حسن و یا نزدیک به حسن است. به این ترتیب این حدیث را آلبانی کاملا ضعیف نگفته است و طبق توضیحی که در مورد سند عالی و نازل دادم حتما خواهید دانست که چرا امام بخاری این حدیث را با این سند روایت کرده است و آلبانی هم تنها در تحقیق این سند گفته است که ضعیف است اما این حدیث با احادیث دیگر تقویت شده و به درجه ی صحت می رسد.

آلبانی این حدیث بخاری «إنکم سترون ربکم عیانا» را شاذ می داند.

جواب: آلبانی در ابتدا این حدیث را در کتاب “ظلال الجنه” شاذ می دانست اما بعدها از این حکم خود رجوع کرد و آن را صحیح دانسته است چنانچه خود ایشان می گوید: «وکنت حکمت علیه بالشذوذ والان فقد رجعت عن ذلک لهذا الشاهد القوی»: (من قبلا بر این حدیث حکم شاذ داده بودم اما به خاطر این شاهد قوی (که به من رسیده است) حال از آن حکم رجوع کردم). (تراجعات العلامه الألبانی فی التصحیح والتضعیف ص: ۴).
بر همین اساس آلبانی نه تنها این حدیث را ضعیف نمی داند بلکه آن را متفق علیه می داند و حدیث متفق علیه بالاترین درجه ی صحت حدیث است و حتی آلبانی برای تایید و صحت بیشتر این حدیث، شاهد هم آورده است. به (سلسله الأحادیث الصحیحه وشیء من فقهها وفوائدها / ج۷/ ص ۱۵۶) مراجعه شود و در تحقیق احادیث (مشکاه المصابیح/ ج۳/ ص۱۵۷۴/ ش: ۵۶۵۵) در حکم این حدیث می گوید: «مُتَّفق عَلَیْهِ».

آلبانی در مورد این حدیث امام مسلم «لا یشربن أحد منکم قائما فمن نسی فلیستقىء» می گوید که با این الفاظ منکر است.

جواب: در سند این حدیث فردی به نام “عمر به حمزه” است که ایشان را امام احمد، ابن معین، نسایی و… ضعیف دانسته اند. (ضعفاء عقیلی/ الضعفاء و المتروکین نسائی و…) و حافظ ابن حجر هم ضمن استناد به اقوال محدثین در مورد ایشان می گوید: «ضعیف». (تهذیب التهذیب /ج۷/ ص ۳۸۴/ ش: ۷۱۹)

اما آلبانی این حدیث را تا “قائما” صحیح می داند و این قسمت را «فمن نسی فلیستقىء» زیادی بر حدیث و ضعیف می داند زیرا احادیث دیگری با همین الفاظ بدون لفظ «فمن نسی فلیستقىء» روایت شده ست بر همین اساس آلبانی در (سلسله الأحادیث الصحیحه / ج۱/ ص۳۳۷) می گوید: «لکن صح بلفظ آخر»: (این حدیث با الفاظ دیگر صحیح است) و در تحقیق احادیث کتاب (مشکاه المصابیح/ ش: ۴۲۶۷) در حکم این حدیث می گوید: «صَحِیحٌ».

حال کسانی که به ناحق آلبانی را به تضعیف احادیث بخاری و مسلم متهم می کنند چرا در مورد امام احمد، ابن معین، نسایی، ابن حجر و… چیزی نمی گویند؟؟

آلبانی این حدیث مسلم «إن شر الناس منزله عند الله یوم القیامه» را ضعیف می داند.

جواب: این اتهام و دروغی بیش نیست زیرا آلبانی این حدیث را در کتاب (صحیح الجامع/ ش:۷۹۲۵ و ۲۰۹۵) صحیح می داند.

نویسنده: امید خزاعی

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …