آسمان سقف است(۱)

َجَعَلْنَا السَّمَاءَ سَقْفًا مَحْفُوظًا وَهُمْ عَنْ آیَاتِهَا مُعْرِضُونَ ‏(انبیاء،۲۳)
ترجمه: و آسمان را سقفى مورد حفاظت قرار دادیم.

‏أَفَلَمْ یَرَوْا إِلَى مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ إِنْ نَشَأْ نَخْسِفْ بِهِمُ الْأَرْضَ أَوْ نُسْقِطْ عَلَیْهِمْ کِسَفًا مِنَ السَّمَاءِ إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَهً لِکُلِّ عَبْدٍ مُنِیبٍ‏(سباء،۹)

ترجمه: آیا به آنچه از آسمان و زمین در دسترسشان و پشت سرشان است ننگریسته اند اگر بخواهیم آنان را در زمین فرو مى بریم یا قطعه ای از آسمان بر سرشان مى افکنیم قطعا در این [تهدید] براى هر بنده توبه کارى عبرت است

در این آیه آسمان سقفی تصور شده که می توان تکه ای از آن را کند و بر سر مردم گناهکار کوبید. این مطلب غلط است چون سقفی در ورای زمین وجود ندارد. جهان مجموعه ای از کرات و منظومه ها و کهکشانهاست. آسمان آبی که به چشم ما می آید رنگ آبی زیبائی است که از تراکم هوای اطراف زمین حاصل می شود. این گفته ی قرآن همان نظر غلط انسان ابتدائی است که گمان می کرد آسمان شیئ شفافی است در بالای سر ما.

پاسخ:

در گذشته گفته ام،باز هم تکرار می کنم
خواندن این ادعاها(شبهات!) واقعا عذاب آور است.چون مستقیم مخاطب را نادان فرض کرده است!

در آیه شریفه ی اول که می فرماید:

‏وَجَعَلْنَا السَّمَاءَ سَقْفًا مَحْفُوظًا وَهُمْ عَنْ آیَاتِهَا مُعْرِضُونَ ‏(۲۳،انبیاء)

‏ و ما آسمان را سقف محفوظی نمودیم ، ولی آنان از نشانه‌های ( خداشناسی موجود در ) آن روی گردانند ( و درباره‌ی این همه عظمتی که بالای سرشان جلوه‌گر است نمی‌اندیشند ) .  ‏ ‏

به نظر شما قرآن کریم چرا برای آسمان از تعبیر «سقف» استفاده کرده است؟
اصلا سقف چه مشخصاتی دارد؟

سقف به معنای پوشاننده است، سقف خانه نقش پوشاننده دارد،پوشاننده از چی؟
از برف و باران و گزندِ عواملی که آسیب رسان می باشد.

اما آسمان به چه معناست؟

ما در یک تعریف عام و کلی به مجموعه ی جَو، فضای خالی ، ستارگان ،کهکشان ها و دیگر گزاره هایی که در بیرون زمین قرار گرفته اند می گوییم «آسمان».

حال قرآن فرموده این آسمان را برای شما مانند سقف(پوشاننده در مقابل عوامل آسیب رسان) قرار داده ایم.
هر دانش آموخته ی علوم تجربی می داند که سالانه هزاران تن سنگ به سمت زمین می آیند ولی در جو زمین می سوزند و نابود می شوند .
جدای از این؛  لایه ی بسیار معروفی بنام اُزُن دور تا دور زمین را احاطه کرده است، ضخامت آن ۳ میلی متر می باشد و زمین را در مقابل اشعه های پرتو فرابنش ساطع شده از خورشید محافظت می کند.

اشکال کار شبهه افکنان اینجاست که اوزون و جو زمین و …را جزو آسمان محسوب نمی کنند،در حالی که آسمان به مجموعه ی همه ی این گزاره ها گفته می شود.

لذا اینکه پرودگار فرموده آسمان سقف محفوظی است،نه تنها از لحاظ علمی اشکالی ندارد؛ بلکه این نکته یکی از اعجاز های قرآن کریم محسوب می گردد.
آیا می دانید لایه ی ازن در سال ۱۹۱۳ توسط دو فیزیک‌دان فرانسوی به نام‌های «شارل فابری» و «آنری بویسون» کشف شد! ولی قرآن ۱۴۰۰ پیش نازل شده است…

مقاله پیشنهادی

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران @ahlesonnat_com https://t.me/ahlesonnat_com https://t.me/joinchat/AAAAAEL1eveEIme7q2AtCw