آری توبه کنید بسوی ربتان…

﴿یَٰأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ تُوبُوٓاْ إِلَى ٱللَّهِ تَوۡبَهٗ نَّصُوحًا عَسَىٰ رَبُّکُمۡ أَن یُکَفِّرَ عَنکُمۡ سَیِّ‍َٔاتِکُمۡ وَیُدۡخِلَکُمۡ جَنَّتٖ تَجۡرِی مِن تَحۡتِهَا ٱلۡأَنۡهَٰرُ یَوۡمَ لَا یُخۡزِی ٱللَّهُ ٱلنَّبِیَّ وَٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ مَعَهُۥۖ نُورُهُمۡ یَسۡعَىٰ بَیۡنَ أَیۡدِیهِمۡ وَبِأَیۡمَٰنِهِمۡ یَقُولُونَ رَبَّنَآ أَتۡمِمۡ لَنَا نُورَنَا وَٱغۡفِرۡ لَنَآۖ إِنَّکَ عَلَىٰ کُلِّ شَیۡءٖ قَدِیرٞ٨﴾ [التحریم: ۸].
«ای کسانی که ایمان آورده‌اید! به‌سوی خدا توبه کنید، توبه‌ای خالص، امید است (با این کار) پروردگارتان گناهانتان را ببخشد، و شما را در باغ‌هائ از بهشت که نهرها از زیر درختانش جاری است وارد کند، (این کار) در روزی خواهد بود که خداوند پیامبر و کسانی را که با او ایمان آوردند خوار نمی‌کند، این در حالی است که نور حقیقی آنها از پیشاپیش و از سوی راست‌شان در حرکت است، و می‌گویند: پروردگارا  نور ما را کامل کن، و ما را ببخشای که تو بر هر چیز توانایی».
توبه و بازگشتن از گناهان به‌سوی پروردگار عیب‌پوش و غیب‌دان، آغاز طریق سالکان و سرمایه‌ی رستگاران و اول قدم مریدان و تابلوی مجاهدان و کلید استقامت مایلان است .

امروز بیشتر از هر چیزی به توبه نیازمندیم به توبه ای نصوح چراکه امت امروز غرق در گناهان شده است و این گناهان مانع نصرت هستند…
امروز در تمام دنیا مسلمانان زیر شکنجه و عذاب هستند چراکه امروز دست از فریضه ای بس بزرگ دست کشیده اند…جهاد
امروز بعضی مسلمانان به هر گناه و فحشایی معاذالله دست انداخته اند…
امروز مسلمانان چیزی به نام استغفار و توبه را غریب کرده اند…
مسلمانان بیدار شویم بس است…. تا کی ذلت تا کی گناه…تا کی سر پیچی از فرمایشات الله و رسولش…
ای مسلمان چطور میخواهیم جواب این همه نعمت را بدهیم که قابل شمارش نیستند…
جواب عبادات ناقص را…
جواب ترک فرائض را…
و جواب…
ایا چاره ای داریم جز استغفار…
ایا جوابی داریم جز استغفار…

وَقُل رَّبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَأَنتَ خَیْرُ الرَّاحِمِینَ ‏(۱۱۸)مومنون

«و بگو: پروردگارا! بیامرز و رحم‌ کن‌ زیرا تو بهترین‌ بخشایندگانی‌» و فقط رحمت‌ و بخشایش‌ توست‌ که‌ انسان‌ را از رحمت‌ و مهر دیگران‌ بی‌نیاز می‌گرداند درحالی‌که‌ رحمت‌ دیگران‌ او را هرگز از رحمتت‌ بی‌نیاز نمی‌کند. بدین‌سان‌، خداوند  جلّ جلاله  پیامبرش‌ را به‌ استغفار امر کرد تا امتش‌ به‌ وی‌ اقتدا کنند.

در حدیث‌ شریف‌ به‌ روایت‌ ابوبکر صدیق‌ رضی الله عنه آمده‌ است‌ که‌ فرمود: «یا رسول‌الله! به‌ من‌ دعایی‌ بیاموزانید تا آن‌ را در نمازم‌ بخوانم‌». فرمودند: «بگو: اللهم‌ إنی ‌ظلمت‌ نفسی‌ ظلماً کثیراً، وأنه‌ لا یغفر الذنوب‌ إلا أنت‌، فاغفرلی‌ مغفره‌ من‌ عندک‌ وارحمنی ‌إنک‌ أنت‌ الغفور الرحیم: بارخدایا! من‌ برخود بسیار ستم‌ کرده‌ام‌ و جز تو کسی ‌گناهان‌ را نمی‌آمرزد پس‌ بر من‌ بیامرز به‌ آمرزشی‌ از جانب‌ خود و بر من‌ رحم‌ کن‌ که‌ تو آمرزگار مهربان‌ هستی‌».

و این فرصتی است برای تو که بتوانی در این ماه جبران کنی…

عَنْ أَبِی هُرَیْرَهَ (رض) قَالَ:
سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (ص) یَقُولُ: «وَاللَّهِ إِنِّی لأَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَأَتُوبُ إِلَیْهِ فِی الْیَوْمِ أَکْثَرَ مِنْ سَبْعِینَ مَرَّهً»».
(بخارى: ۶۳۰۷)
ترجمه:
«ابوهریره (رض) می‌گوید: شنیدم که رسول الله (ص) فرمود: «به خدا سوگند که من روزانه، بیش از هفتاد بار از خداوند، طلب آمرزش کرده و توبه می‌کنم»».

ببینید که این نبی صلی الله علیه و سلم که افضل ترین مخلوقات و سید الانبیاء هستند و الله سبحانه و تعالی گناهان گذشته و اینده اش را بخشیده است،این است شأن رسول الله(ص) در استغفار و پیوسته استغفار کردنش و امر به استغفار نسبت به امتش را ببینید که همه ی اینها  به شدت حاجت و نیاز بنده به اسغفار دلالت میکنند.

استغفار از وظایف روزانه است که مسلمان نباید از ان غافل شود و تا جایی که میتواند استغفار را زیاد کند چرا که استغفار -باذن الله- از بزرگترین درمان برای دوای قلب ها و مریضی های شهوانی و شبهاتی است.

خداوند در شب‌های رمضان کسانی را از آتش جهنم آزاد می‌کند… پس تلاش کن تا یکی از آنان باشی!
رمضان فرصتی است برای کسانی که در نمازِ خود کوتاهی کرده‌اند تا به خود برسند… چرا که میان انسان و کفر یا شرک چیزی نیست جز ترک نماز….
رمضان فرصتی است برای کسانی که گرفتار دود هستند، تا توبه کنند…

ابن حجر الکوردی

مقاله پیشنهادی

هدف از کار کردن و رزق حلال به دست آوردن

فرد مسلمان هرکاری که می‌‌‌‌کند، هدفش این باشد که به فرمان و حکم الهی عمل …