آرایش مردان

ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﮐﺮﻡ ﯾﺎ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺟﻬﺖ ﺁﺭﺍﯾﺶ ﻣﺮﺩﻫﺎ ﺍﻣﺮﯼ ﺑﺮﺧﻼﻑ ﻣﺮﻭﺋﺖ ‏( ﻣﺮﺩﺍﻧﮕﯽ ﺍﺳﺖ ‏)،

 ﻣﮕﺮ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻮﺍﻗﻌﯽ ﮐﻪ ﺿﺮﻭﺭﺕ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﮐﺮﻡ ﺿﺪ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﺩﺭ ﻣﮑﺎﻧﻬﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻧﯿﺎﺯ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﯾﺎ
ﺍﺳﺘﻌﻤﺎﻝ ﮐﺮﻣﻬﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ
ﺍﺯ ﺁﻥ ﺟﻬﺖ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﺿﺮﻭﺭﯼ ﺍﺳﺖ

ﻭ ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﺍﺯ ﺁﻥ ﮐﺮﻣﻬﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ
ﻧﻤﺎﯾﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﻗﺖ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ

؛ﺍﮔﺮ ﺧﻮﺏ ﺟﺬﺏ ﭘﻮﺳﺖ ﻧﺸﻮﺩ
ﻭﺿﻮﯼ ﻭﯼ ﺑﺎﻃﻞ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻟﺬﺍ ﺑﺎﯾﺪ
ﺩﻗﺖ ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﮐﺮﻡ ﺟﺬﺏ ﭘﻮﺳﺖ ﺷﻮﺩ،
ﺩﺭ ﺍﯾﻨﺼﻮﺭﺕ ﻧﻤﺎﺯ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻫﻢ ﺍﯾﺮﺍﺩﯼ ﻧﺪﺍﺭﺩ .

ﻧﮑﺘﻪ ﻣﻬﻢ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﯾﻨﺴﺖ ﮐﻪ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻦ

ﻣﻮﯼ ﺻﻮﺭﺕ ﻭ ﺍﺑﺮﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺮﺩﻫﺎ ﻣﻄﻠﻘﺎ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ .

ﮐﻨﺪﻥ، ﺗﺮﺍﺷﯿﺪﻥ، ﻭ ﯾﺎ ﺑﺎﺭﯾﮏ ﮐﺮﺩﻥ ﻣﻮﯼ ﺍﺑﺮﻭ، ﮐﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ” ﻧﻤﺺ ” ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯿﺸﻮﺩ،
ﭼﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺯﻥ ﻭ ﭼﻪ ﻣﺮﺩ، ﺣﺮﺍﻡ ﻣﯿﺒﺎﺷﺪ

، ﻭ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﮐﺒﯿﺮﻩ ﺑﺸﻤﺎﺭ ﻣﯿﺮﻭﺩ،
ﻭ ﻃﺒﻖ ﺣﺪﯾﺚ ﺻﺤﯿﺢ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﭼﻨﯿﻦ ﮐﺎﺭﯼ ﺭﺍ ﻣﯿﮑﻨﺪ ﻣﻠﻌﻮﻥ ﻫﺴﺖ، ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ :

‏« ﻟﻌﻦ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﻮﺍﺷﻤﺎﺕ ﻭﺍﻟﻤﺴﺘﻮﺷﻤﺎﺕ ﻭﺍﻟﻨﺎﻣﺼﺎﺕ ﻭﺍﻟﻤﺘﻨﻤﺼﺎﺕ ﻭﺍﻟﻤﺘﻔﻠﺠﺎﺕ ﻟﻠﺤﺴﻦ ﺍﻟﻤﻐﯿﺮﺍﺕ ﺧﻠﻖ ﺍﻟﻠﻪ ‏»

‏(ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺑﺨﺎﺭﯼ ‏( ۵۹۳۱‏) ﻭﻣﺴﻠﻢ ‏( ۲۱۲۵‏)

ﯾﻌﻨﯽ : ” ﺧﺪﺍ ﻟﻌﻨﺖ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺧﺎﻝ ﮐﻮﺑﯽ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﻭ ﺁﻧﮑﻪ ﺧﻮﺍﻫﺎﻥ ﺧﺎﻝ ﮐﻮﺑﯽ ﮐﻨﻨﺪ، ﻭ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺍﺑﺮﻭﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺎﺭﯾﮏ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﻭ ﺁﻧﮑﻪ ﺧﻮﺍﻫﺎﻥ ﺑﺎﺭﯾﮏ ﮐﺮﺩﻥ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ، 👈ﻭ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﺩﻧﺪﺍﻧﻬﺎ ﺑﻪ
ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺯﯾﺒﺎﯾﯽ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻣﯿﺎﻓﮑﻨﺪ، ﺍﯾﻨﻬﺎ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺁﻓﺮﯾﻨﺶ
ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺩﮔﺮﮔﻮﻥ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ “

ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﻠﻨﺪ ﮐﺮﺩﻥ ﻧﺎﺧﻦ، ﺍﻭﻻ ﺍﯾﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺑﺮ ﺧﻼﻑ ﺳﻨﺖ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ ﻣﯿﺒﺎﺷﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎﯾﯿﮑﻪ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ :

 ” ﺍﻟﻔﻄﺮﺓ ﺧﻤﺲ : ﺍﻟﺨﺘﺎﻥ، ﻭﺍﻻﺳﺘﺤﺪﺍﺩ،
ﻭﻗﺺ ﺍﻟﺸﺎﺭﺏ، ﻭﻧﺘﻒ ﺍﻹﺑﻂ، ﻭﻗﻠﻢ ﺍﻷﻇﻔﺎﺭ

‏( ﻣﺘﻔﻖ ﻋﻠﯿﻪ‏)

ﯾﻌﻨﯽ : ” ﭘﻨﺞ ﭼﯿﺰ ﺍﺯ ﻓﻄﺮﺕ ﻣﯿﺒﺎﺷﺪ :

ﺧﺘﻨﻪ ﮐﺮﺩﻥ،
ﺗﺮﺍﺷﯿﺪﻥ ﻣﻮﯼ ﺷﺮﻣﮕﺎﻩ،
ﮐﻮﺗﺎﻩ ﮐﺮﺩﻥ ﺳﺒﯿﻞ،
ﮐﻨﺪﻥ ‏( ﯾﺎ ﺗﺮﺍﺷﯿﺪﻥ ‏)
ﻣﻮﯼ ﺯﯾﺮ ﺑﻐﻞ،
ﮐﻮﺗﺎﻩ ﮐﺮﺩﻥ ﻧﺎﺧﻦ “،

ﻭ ﺍﺯ ﺍﻧﺲ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺷﺪﻩ ﮐﻪ ﮔﻔﺖ :

 ” ﻭﻗَّّﺖَ ﻟﻨﺎ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ
ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻓﯽ ﻗﺺ ﺍﻟﺸﺎﺭﺏ، ﻭﻗﻠﻢ ﺍﻟﻈﻔﺮ، ﻭﻧﺘﻒ ﺍﻹﺑﻂ، ﻭﺣﻠﻖ ﺍﻟﻌﺎﻧﺔ : ﺃﻻ ﻧﺘﺮﮎ ﺷﯿﺌﺎً ﻣﻦ ﺫﻟﮏ ﺃﮐﺜﺮ ﻣﻦ ﺃﺭﺑﻌﯿﻦ ﻟﯿﻠﺔ ”
‏( ﺭﻭﺍﻩ ﻣﺴﻠﻢ‏)،

 ﯾﻌﻨﯽ : ” ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺎ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﮐﻮﺗﺎﻩ ﮐﺮﺩﻥ ﺳﺒﯿﻞ ﻭ ﻧﺎﺧﻦ ﻭ ﮐﻨﺪﻥ ﻣﻮﯼ ﺯﯾﺮ ﺑﻐﻞ ﻭ ﺗﺮﺍﺷﯿﺪﻥ ﺷﺮﻣﮕﺎﻩ ﻭﻗﺘﯽ ﺭﺍ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ
۴ ﺷﺒﺎﻧﻪ ﺭﻭﺯ ﻫﯿﭽﯿﮏ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺎﻗﯽ ﻧﮕﺬﺍﺭﯾﻢ

ﺍﻣﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺁﺳﺘﯿﻦ ﮐﻮﺗﺎﻩ؛ ﺟﺎﯾﺰ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺷﺮﻃﯿﮑﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻗﯿﺎﻡ ﯾﺎ ﺭﮐﻮﻉ ﯾﺎ ﺳﺠﺪﻩ، ﻋﻮﺭﺕ ﻭﯼ ﭘﺪﯾﺪﺍﺭ ﻧﺸﻮﺩ .

ﻭ ﻋﻮﺭﺕ ﻣﺮﺩﻫﺎ ﻋﺒﺎﺭﺗﺴﺖ ﺍﺯ
‏( ﻧﺎﻑ ﺗﺎ ﺯﺍﻧﻮ‏)
ﻭ ﺍﮔﺮ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻧﻤﺎﺯ ﺍﯾﻦ ﻗﺴﻤﺘﻬﺎﯼ ﺑﺪﻥ
ﻧﻤﺎﯾﺎﻥ ﺷﻮﺩ، ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺎﻃﻞ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺍﺩﺍ ﺷﻮﺩ .

ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ :

‏ﯾَﺎ ﺑَﻨِﯽ ﺁﺩَﻡَ ﺧُﺬُﻭﺍ ﺯِﯾْﻨَﺘَﮑُﻢ ﻋِﻨْﺪَ ﮐُﻞِّ ﻣَﺴْﺠِﺪ ‏ ‏
( ﺃﻋﺮﺍﻑ : ۳۱ ‏)

« ﺍﯼ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺁﺩﻡ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻫﺮ ﻧﻤﺎﺯﯼ ﻋﻮﺭﺗﻬﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﭙﻮﺷﺎﻧﯿﺪ ‏» .

ﺍﯾﻦ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﺳﻼﻡ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﻋﺮﯾﺎﻥ ﺧﺎﻧﻪ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻃﻮﺍﻑ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ .

ﻋﻮﺭﺕ ﻣﺮﺩ ﺍﺯ ﻧﺎﻑ ﺗﺎ ﺯﺍﻧﻮﻫﺎﯾﺶ ﺍﺳﺖ ﻫﻤﭽﻨﺎﻧﮑﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﺭﻩ ﺣﺪﯾﺜﯽ ﻣﺮﻓﻮﻉ ﺍﺯ ﻋﻤﺮﻭ ﺑﻦ ﺷﻌﯿﺐ ﺍﺯ ﭘﺪﺭﺵ ﺍﺯ ﺟﺪﺵ ﺁﻣﺪﻩ ﮐﻪ : ‏
ﻣﺎﺑﯿﻦ ﺍﻟﺴﺮﺓ ﻭﺍﻟﺮﮐﺒﺔ ﻋﻮﺭﺓ‏

[ ﺍﻹﺭﻭﺍﺀ ۲۷۱‏]

‏« ﻋﻮﺭﺕ ‏( ﻣﺮﺩ ‏) ﺑﯿﻦ ﻧﺎﻑ ﻭ ﺯﺍﻧﻮﻫﺎﯾﺶ ﺍﺳﺖ ‏» .

ﺍﺯ ﺟﺮﻫﺪ ﺃﺳﻠﻤﯽ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺍﺳﺖ : ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺍﺯ ﮐﻨﺎﺭ ﻣﻦ ﻋﺒﻮﺭ ﮐﺮﺩ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺟﺎﻣﻪﺍﯼ ﺑﺮ ﺗﻦ ﺩﺍﺷﺘﻢ ﮐﻪ ﺭﺍﻧﻢ ﻇﺎﻫﺮ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ .

ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻓﺮﻣﻮﺩ :

‏( ﻏﻂ ﻓﺨﺬﮎ ﻓﺈﻥ ﺍﻟﻔﺨﺬ ﻋﻮﺭﺓ‏)

ﺻﺤﯿﺢ ﻟﻐﯿﺮﻩ : ‏[ ﺍﻹﺭﻭﺍﺀ ۲۶۹‏]

▪« ﺭﺍﻧﺖ ﺭﺍ ﺑﭙﻮﺷﺎﻥ ﭼﻮﻥ ﺭﺍﻥ ﻋﻮﺭﺕ ﺍﺳﺖ ‏» .

ﻭ ﺍﻣﺎ ﻋﻮﺭﺕ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯ :

ﺗﻤﺎﻡ ﺍﻋﻀﺎﯼ ﺯﻥ ﻏﯿﺮ ﺍﺯ ﺻﻮﺭﺕ ﻭ ﺩﺳﺘﻬﺎﯾﺶ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻧﻤﺎﺯ، ﻋﻮﺭﺕ ﺍﺳﺖ :

ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ :

‏ﺍﻟﻤﺮﺃﺓ ﻋﻮﺭﺓ‏

ﺗﺮﻣﺬﯼ

‏« ﻫﻤﻪﯼ ﺯﻥ ﻋﻮﺭﺕ ﺍﺳﺖ ‏» .

ﺩﺭ ‌ ﺣﺪﯾﺜﯽ ﺩﯾﮕﺮ ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﯾﺪ : ‏

 ﻻﯾﻘﺒﻞ ﺍﻟﻠﻪ ﺻﻼﺓ ﺣﺎﺋﺾ ﺇﻻ ﺑﺨﻤﺎﺭ‏

ﺗﺮﻣﺬﯼ

« ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻧﻤﺎﺯ ﻫﯿﭻ ﺯﻥ ﺑﺎﻟﻐﯽ ﺭﺍ ﺑﺪﻭﻥ ﺭﻭﺳﺮﯼ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﻤﯽﮐﻨﺪ ‏»

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …