آداب روزه

روزه آداب واجب و مستحبی دارد:

آداب واجب

  • دروی از دروغ، زیرا دروغ در هر حال حرام است و در حال روزه حرمت آن شدیدتر است.
  • دوری از غیبت.
  • دوری از سخن‌چینی، یعنی نقل سخن مردم به یکدیگر به هدف تخریب روابط. این کار از گناهان کبیره است.
  • اجتناب از فریب و کلاهبرداری در معاملات از جمله خرید و فروش و اجاره و صنعت و دیگر موارد.
  • دوری از شهادت دروغ، زیرا چنین کاری با روزه در تضاد است. پیامبر خدا ـ صلی الله علیه وسلم ـ می‌فرماید: «هرکه سخن دروغ و عمل به آن را ترک نکند خداوند نیز نیازی به این ندارد که او غذا و نوشیدنی‌اش را ترک گوید».([۱])

آداب مستحب برای روزه داران

  • سحری: برای روزه‌دار مستحب است که سحری بخورد. پیامبر خدا ـ صلی الله علیه وسلم ـ می‌فرماید: «سحری بخورید، زیرا در سحری برکت است».([۲])
  • به تاخیر انداختن سحری، زیرا عمل رسول الله ـ صلی الله علیه وسلم ـ چنین بود. از زید بن ثابت ـ رضی الله عنه ـ روایت است که گفت: با رسول الله ـ صلی الله علیه وسلم ـ ‌سحری خوردیم سپس برای نماز برخاست. انس بن مالک بن زید پرسید: میان اذان و سحری چقدر فاصله بود؟ گفت: «به اندازۀ [قرائت] پنجاه آیه».([۳])
  • زود افطار کردن؛ زیرا پیامبر خدا ـ صلی الله علیه وسلم ـ می‌فرماید: «مردم همچنان در خیر هستند تا وقتی که افطار را زود بخورند».([۴])
  • حفظ زبان از سخن اضافه.
  • چشم فرو هشتن از حرام؛ زیرا چشم نیز مانند دیگر اعضای بدن روزه دارد و روزۀ آن نگاه نکردن به سوی حرام است.
  • قرآن خواندن و ذکر و دعا و نماز و صدقۀ بسیار.([۵])

 

 

روزۀ مستحب

منظور از روزۀ مستحب روزه‌ای است که نصوص در استحباب آن وارد شده است:

  • روزۀ شش روز از شوال، زیرا رسول خدا ـ صلی الله علیه وسلم ـ می‌فرماید: «هر که رمضان را روزه گیرد، سپس در پی آن شش روز از شوال را روزه شود، [روزه‌اش] مانند روزۀ دهر است»([۶]).
  • روزۀ عرفه برای غیر حاجیان، زیرا پیامبر ـ صلی الله علیه وسلم ـ فرموده‌اند: «روزۀ عرفه گناهان [روزهای] گذشته و باقی‌ماندۀ سال را پاک می‌کند».([۷])
  • روزۀ روز عاشورا (دهم محرم) همراه با یک روز قبل یا بعد آن، چرا که رسول الله ـ صلی الله علیه وسلم ـ ‌دربارۀ روزۀ عاشورا می‌فرماید: «گناهان سال گذشته را پاک می‌کند».([۸])
  • روزۀ ایام بیض (روزهای سفید) یعنی روز سیزدهم و چهارم و پانزدهم هر ماه، زیرا پیامبر خدا ـ صلی الله علیه وسلم ـ دربارۀ فضیلت آن می‌فرماید: «روزه گرفتن سه روز از هر ماه مانند روزه گرفتن همۀ عمر است».([۹])
  • روزۀ روزهای دوشنبه و پنجشنبه، بر اساس سخن رسول خدا ـ صلی الله علیه وسلم ـ که فرمود: «اعمال در روزهای دوشنبه و پنجشنبه عرضه می‌شود و من دوست دارم در حالی که روزه‌ام، اعمالم عرضه شود».([۱۰])
  • روزه گرفتن بسیار در ماه‌های شعبان و محرم، زیرا رسول الله ـ صلی الله علیه وسلم ـ می‌فرماید: «بهترین روزه پس از رمضان، روزۀ ماه خدا، محرم است…»([۱۱]) و ام المومنین عائشه ـ رضی الله عنها ـ می‌فرماید: «پیامبر ـ صلی الله علیه وسلم ـ هیچ ماهی را بیشتر از شعبان روزه نمی‌گرفت…».([۱۲])
  • روزه گرفتن یک روز در میان، طبق این سخنِ رسول خدا ـ صلی الله علیه وسلم ـ که فرمودند: «محبوبت‌ترین روزه نزد الله روزۀ داوود ـ علیه السلام ـ است؛ او یک روز روزه می‌گرفت و یک روز افطار می‌کرد».([۱۳])

آثار روزۀ نافله

  • باعث نزدیک‌شدن بنده به پروردگار است، زیرا ادامۀ روزه پس از رمضان، ان شاءالله نشانه‌ای است برای پذیرش عمل.
  • روزۀ پس از رمضان نشانۀ شکر بنده برای پروردگار سبحانه وتعالی است، زیرا روزۀ رمضان از روی ایمان و احتساب باعث مغفرت گناهان پیشین می‌شود؛ به همین سبب روزۀ پس از آن مشروع گردیده تا شکری باشد برای این نعمت.
  • روزۀ نافله به مثابۀ پیمانی است از سوی بنده با پروردگار مبنی بر اینکه موسم طاعت همچنان ادامه دارد و زندگی همه‌اش عبادت است.
  • روزۀ نافله سببی است برای به دست آوردن محبت الله و اجابت او، و باعث پاک شدن گناهان است.

از الله متعال خواهانم پاداش ما را چند برابر گرداند و ما را مورد رحمت خود قرار دهد؛ همانا او شنوا و نزدیک و مجیب است.

 

 

 

[۱]– به روایت بخاری در کتاب الصیام، باب من لم یدع قول الزور والعمل به فی الصوم (۱۹۰۳).

[۲]– به روایت بخاری در کتاب الصوم، باب برکه السحور (۱۹۲۳) و مسلم در کتاب الصیام، باب فضل السحور (۱۰۹۵).

[۳]– بخاری در کتاب الصوم، باب قدر کم بین السحور وصلاه الفجر (۱۹۲۱) و مسلم در کتاب الصیام، باب فضل السحور (۱۰۹۷).

[۴]– بخاری در کتاب الصوم، باب تعجیل الفطر (۱۹۵۷) و مسلم در کتاب الصیام، باب فضل السحور (۱۰۹۸).

[۵]– المحلی (۶/ ۵۴۱)، المجموع (۶/ ۳۵۹)، نیل الأوطار (۴/ ۱۰۷). نگا: کتاب روزه از مؤلف (۱۳۰).

[۶]– مسلم در کتاب الصیام، باب استحباب صیام سته أیام من شوال (۱۱۶۴).

[۷]– مسلم در کتاب الصیام، باب استحباب صیام ثلاثه أیام من کل شهر (۱۱۶۲).

[۸]– مسلم در کتاب الصیام، باب أی یوم بصیام عاشوراء (۱۱۳۴).

[۹]– بخاری در کتاب الصوم، باب صوم داود علیه السلام (۱۹۷۹) و مسلم در کتاب الصیام، باب النهی عن صوم الدهر (۱۱۵۹).

[۱۰]– ترمذی در کتاب الصوم، باب ما جاء فی صوم الاثنین والخمیس (۷۴۷). علامه آلبانی در إرواء الغلیل (۴/ ۱۰۳) آن را صحیح می‌داند.

[۱۱]– مسلم در کتاب الصیام، باب صوم المحرم (۱۱۶۳).

[۱۲]– مسلم در کتاب الصیام، باب صوم شعبان (۱۹۷۰).

[۱۳]– بخاری در کتاب الصوم، باب «أحب الصیام إلی الله صیام داود» (۳۴۲۰) و مسلم در کتاب الصوم، باب النهی عن صوم الدهر لمن تضرر به (۲۷۹۶).

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …